Ahad, 1 Disember 2013

05 di gemas - Google Blog Search

05 di gemas - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Nov 2013 01:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

05 di seremban - Google Blog Search

05 di seremban - Google Blog Search


Sehari <b>di Seremban</b> Untuk Pengambaran Petronas Deepavali <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2013 05:08 PM PST

Sehari di Seremban Untuk Pengambaran Petronas Deepavali Webisode

Sempena perayaan Deepavali, Petronas seperti selalu telah melancarkan siri penerbitan video yang menyelami budaya kehidupan masyarakat di Malaysia yang menyambut perayaan tersebut.

Saya telah terpilih untuk mengikuti secara dekat episod  pembikinan webisodes ini dan melihat sendiri pelbagai persiapa yang dilakukan ketika menyambut perayaan Deepavali . Semoga pendedahan ini dapat memberi perspektif yang lebih baik mengenai perbezaan budaya setiap kaum sewaktu menyambut perayaan.

Secara jujurnya,  tak ada beza pun dengan persiapan yang sering dilakukan oleh kita semua.  Semuanya berlangsung bersama keluarga dan dalam suasana meriah riang gembira.

Hari Deepavali atau lebih dikenali sebagai 'pesta cahaya' merupakan perayaan yang disambut oleh penganut yang beragama Hindu selain daripada Thaipusam. Deepavali akan disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

tuan pengarah
Pengambaran kami bermula di Seremban dan disambut tuan rumah  yang cantik , Puan Helen dan  Vinod sebagai Penerbit.
Altimet & Aanantha
Host rancangan dari THR Raaga Kalakkal Kaalai, DJ Aanantha bersama jemputannya rapper Malaysia iaitu Altimet.

Balik dari program ini, Intan bertanya " mama…Altimet tu cakap pokpek pokpek laju macam dia nyanyi ke?"

Semestinya tidak, kan.  Kata Along dia pun manusia biasa macam kita juga.

Hindu Sangam Association

Menurut Mr Kandasamy dari Hindu Sangam Association, mereka akan mandi minyak bijan pada awal pagi sebelum matahari terbit. Minyak bijan akan disapukan ke atas kepala setiap ahli keluarga oleh mereka yang lebih tua seperti ibu atau nenek sebagai simbolik penyucian semangat.

Upacara mandi minyak bijan ini akan dilakukan oleh ibubapa untuk anak-anak mereka sebagai kasih sayang melalui sentuhan dan usapan. Andai anak-anak masih kecil, ibubapa melahirkan kasih sayang melalui sentuhan lembut, apabila mereka dewasa,  peluang untuk membelai secara fizikal anak-anak adalah terhad. Melalui upacara mandi minyak inilah diharap dapat mengembalikan rasa kasih sayang abadi antara ibubapa dan anak-anak.

cara buat rangoli

Perayaan Deepavali akan dimulai dari malamnya dengan membuat Kolam atau Rangoli beramai-ramai seisi keluarga. Kolam atau Rangoli adalah lukisan lantai yang cantik dan dihias di depan pintu rumah dengan ukiran bentuk bunga atau burung merak yang menggunakan beras/bijiran atau hampas kelapa yang berwarna warni.

Kolam rangoli ini disiapkan sebelum matahari terbit di depan pintu rumah sebagai lambang penyembahan dewa Lakshimi iaitu dewa kekayaan yang dipercayai akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai Rangoli.

cara buat kolum

Puan Helen menerangkan proses mewarnakan beras untuk membentuk rangoli.  Altimet tidak melepaskan peluang belajar mengaul warna dan beras bagi menghasilkan warna ceria dan terang. Sedikit air diletakkan sebelum pewarna dicampur.

Mudah je kan .

beras dijemur
Selepas digaul rata, beras akan dijemur terlebih dahulu supaya kering.

persiapan menyambut deepavaliLukisan Kolam akan dilukis samada dalam bentuk tumbuhan atau haiwan  di lantai depan rumah sebelum dibentuk dengan beras yang berwarna.  Biasanya kaun perempuan yang akan membuat persiapan ini.

hias rumah deepavali
Seperti perayaan hari raya Aidilfitri, aktiviti menghias rumah turut disertai oleh seisi keluarga.  Altimet kidal rupanya… Orang kidal biasanya lebih kreatif  dalam bidang muzik dan dunia seni.

hiasan deepavaliDekorasi hiasan  dinding rumah yang berwarna warni dan ceria

kegembiraan deepavali

Apa saja majlis perayaan, ketika memasak menyediakan persiapan adalah detik paling gembira. Biasanya waktu ini adik beradik akan berkumpul dan saling berkerjasama menyediakan juadah. Aktiviti ini sering diceriakan dengan gelak tawa dan gurau senda sambil mengeratkan lagi kasih sayang bersama.

Saya paling suka part ni… sangat terkesan dengan kehidupan seorang ibu seperti saya

menu-masakan-deepavali petronas
Untuk pengambaran hari tersebut, 7 jenis masakan berasaskan sayuran telah disediakan

  • Vendiga Perratal  -bendi
  • Tofu Poriya – tofu goreng
  • Katrika Kutu – terung
  • Velirake Pachedi –  timun
  • Parangika Masala – sayur labu
  • Podallanga – ( Snake Gourd ) – sejenis labu yang panjang
  • Vegeratian Kurma Curry

Resepi untuk masakan ini akan dimuat naik selepas pelancaran Petronas Deepavali Webisodes di Youtube Rasmi Petronas.

Sebelum entri ini berakhir, tuan blog pun nak menyelit juga barang sekeping dua. Lihatlah…. ni macam anak dengan mak saja tau, tolong jangan gossip!
altimet

Jangan lupa menonton siri Petronas Deepavali Webisodes di Petronas Official Youtube PETRONAS Deepavali 2013: Episode 2 – Cultures and Traditions . Korang mesti tengok, belek betul-betul, manalah tau boleh nampak muka saya dan artis popular ini…ha…. tengok tau!

Tentang Penulis: Kujie

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan. Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di jempol</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2013 03:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Dipukul sampai mati <b>di JEMPOL</b> | Malaysia Edition

Posted: 26 Oct 2013 08:06 PM PDT

JEMPOL – Kedatangan seorang lelaki India ke negara ini untuk bekerja selepas bercuti beberapa hari lalu berakhir dengan tragedi apabila dia dibunuh selepas bergaduh dengan dua rakan sekerjanya dalam kejadian di Ladang Gaddes di sini kelmarin.

Mayat pekerja kilang, Rajendran Kumar Yadev, 40, yang mati akibat dipukul ditemui terbaring di tepi jalan oleh seorang penduduk pada pukul 10.43 malam. Polis masih menyiasat motif kejadian.

Timbalan Ketua Polis Daerah Jempol, Deputi Superintendan Tukiman Seriman berkata, siasatan awal mendapati mangsa dibunuh selepas datang ke ladang tersebut untuk berjumpa dengan dua rakan sekerjanya itu.

Katanya, ketika berjumpa, mangsa dikatakan telah bertengkar dengan dua suspek terlibat sebelum rakan sekerjanya itu bertindak memukulnya dengan objek tumpul.

"Ekoran itu mangsa mengalami kecederaan pada mata kiri dan kepalanya. Kita sedang giat mencari dua rakan sekerjanya berusia 18 dan 20 tahun yang telah menghilangkan diri selepas kejadian.

"Maklumat mengatakan mangsa telah bekerja selama 11 tahun di negara ini dan baru kembali bertugas selepas pulang bercuti ke negaranya beberapa hari lalu," katanya di sini semalam.

Mayat mangsa dibawa ke Hospital Tuanku Ja'afar Seremban untuk bedah siasat dan kes bunuh itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.-kosmo

05 di teluk kemang - Google Blog Search

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Haslinda: Mandi-manda <b>di Teluk Kemang</b>, Port Dickson

Posted: 10 Sep 2013 11:06 PM PDT

Hari cuti baru ni 8/9/2013 saja nak bawak anak2 mandi laut..yer laa..bebudak ni duduk tgh bandor..mane la nak nampak laut..nak bawak pegi mandi kat Desa Water Park ke..Sunway Lagoon ker..takut gak bila terkenangkan kes kencing tikus tu..

Sonok Kimie bila dapat tgk pantai..baba siap belikan dia swimming suite mandi lagi.. adik plak duduk je ngan ibu kat bawah payung sebab ibu malas mandi laut ni..susah nak salin menyalin ape bagai..

Kami pegi dekat pukul 10pg dah dengan hanya berbekalkan sandwich n nuggets jer..tu pon dah kenyang..berendam lebih kurang sejam..pukul 2ptg balik la..singgah plak makan tengahri dekat Restoren D'Limau Nipis dekat Bangin..lama dah tak pegi situ..dulu sedap air limau special tu..skrang dah tak sedap mana..pukul 6 sampai rumah..ptg tu ujan..mujur masa mandi tak hujan..










maap ler kelabu2 kamera nset cap ayam saye..hihihi

05 di paroi - Google Blog Search

05 di paroi - Google Blog Search


MBI bina 217 unit rumah rakyat <b>di Paroi</b> mulai 2014 - Utusan Online

Posted: 13 Sep 2013 11:52 AM PDT

SEREMBAN 13 Sept - Perbadanan Menteri Besar (MBI) bersama Restu Pertiwi Sdn. Bhd akan membangunkan kawasan seluas 16.89 hektar di Paroi dekat sini dengan pembinaan 217 unit rumah mulai pertengahan tahun depan.

Ahli Lembaga MBI, Datuk Mat Ali Hasan berkata, projek itu yang dikenali sebagai Pinggiran SIGC (Seremban International Golf Club) melibnatkan pembinaan 148 unit rumah teres dua tingkat, 38 unit rumah berkembar dua tingkat dan 31 unit rumah banglo dua tingkat.

Beliau yang juga Setiausaha Kerajaan negeri berkata, projek yang berkonsep moden dan kontemporari itu dijangka siap dalam tempoh dua tahun.

"Ia adalah tanda kejayaan melaksanakan projek yang berprestij di kawasan yang menjadi tarikan ramai," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Restu Pertiwi, Mustaza Musa.

Mat Ali berkata, walaupun pihaknya masih menunggu kelulusan muktamad daripada pihak yang berkenaan mengenai harga rumah tersebut, pendaftaran telah dibuka kepada orang ramai yang berminat untuk membeli rumah berkenaan.

Jelasnya, ia dilaksanakan secara 'siapa cepat dia dapat' memandangkan jumlah unit yang terhad.

Tambah beliau, pihaknya juga masih dalam proses memuktamadkan reka bentuk akhir rumah yang hendak ditawarkan itu.

05 di kuala klawang - Google Blog Search

05 di kuala klawang - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di kuala klawang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Nov 2013 11:27 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di kuala klawang</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Oct 2013 11:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program Remaja Raikan Ramadhan (3R) - <b>Kuala Klawang</b>

Posted: 05 Aug 2013 08:59 PM PDT

Pada 27 Julai 2013 yang lepas, IKRAMTeens Negeri Sembilan telah melaksanakan Program Remaja Raikan Ramadhan (3R) bertempat di Masjid Jamek Kuala Klawang. Program yang julung-julung kali diadakan di Kuala Klawang ini disertai seramai 46 remaja di sekitar Kuala Klawang dan dikelolakan seramai 14 orang fasilitator.

Program bermula pada pukul 10.30 pagi dengan Slot - Ice Breaking, diikuti dengan Ceramah - "Ramadhan Aku Datang" yang disampaikan oleh Abang Mohd Saiful Iman. Slot ceramah ini yang memakan masa selama 3 jam lebih menceritakan persedian menghadapi bulan Ramadhan di samping menyentuh sirah di zaman Rasulullah apabila tibanya bulan Ramadhan. Slot - LDK selepas itu lebih kepada perbincangan peserta dengan fasilitator mengenai salah faham dalam bulan Ramdhan. Perbincangan ini lebih kepada penerangan musykilah yang sebenar ketika bulan Ramadhan. Slot - Kreativiti Lailatul Qadar adalah slot di mana para peserta diminta melakarkan gambaran mengenai Lailatul Qadar dalam kumpulan. Ini adalah untuk melihat sejauh mana kefahaman para peserta mengenai malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Majlis diakhiri dengan Majlis Penutup yang disempurnakan oleh En. Shah, Setiausaha Masjid Jamek Kuala Klawang dan diikuti dengan Majlis Iftar bersama dengan ahli kariah masjid.

Secara keseluruhannya, program ini menerima sambutan yang baik dari pihak peserta dan pihak masjid. Pihak IKRAMTeens Negeri Sembilan berharap program ini dapat dilaksanakan secara berterusan dan dapat membantu golongan remaja ke arah program yang bermanfaat. Golongan remaja ini adalah aset yang cukup bernilai dan perlu dijaga sebaik-baiknya demi kebaikan agama, bangsa dan negara pada masa akan datang.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2013 09:34 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pusat Rawatan Islam At-Tobibi: Rawatan <b>Di Nilai</b>...

Posted: 06 Nov 2013 07:14 AM PST

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah dan syukur yang tidak terhingga kepada Allah swt kerana dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya hingga ke saat ini masih lagi diberi peluang untuk meneruskan kehidupan di alam dunia ini. Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan seluruh para sahabat dan ummat Islam.
Insya Allah, pusat Rawatan Islam At-Tobibi akan mengadakan sesi rawatan di Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan seperti mana berikut:

Tarikh  : 09 November 2013 (Sabtu)
Tempat : Pusat Rawatan Islam At-Tobibi Nilai Negeri Sembilan.
Masa   : 9.30 pm - 5.00 pm
Bagi mereka yang ingin mendapatkan rawatan pada tarikh dan masa berkenaan, sila hubungi Ustaz Shamsuri Safie (013-9609268) atau Ustaz Rozlan Daud (019-4601205) atau Mohd Zainul Arifin (013-9433372) untuk membuat tempahan rawatan. Rawatan adalah terhad kepada 50 orang pesakit untuk setiap sesi rawatan sahaja.

"Berbakti Untuk Kesejahteraan Ummah"


TAMAN DESARIA 71800 <b>NILAI NEGERI SEMBILAN</b> - SEMAKIN <b>...</b>

Posted: 18 Nov 2013 08:22 AM PST

Lain pula ceritanya di Desaria

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


Sains gempur premis curi air <b>di Port Dickson</b>

Posted: 29 Nov 2013 11:09 AM PST

Anggota Unit Penguat Kuasa Sains memeriksa sambungan haram paip air menggunakan paip jenis mudah lentur di sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

TELOK KEMANG 29 Nov. - Usaha mengesan kegiatan mencuri air di negeri ini terus diperluaskan apabila Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) bertindak menyerbu sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson yang dikesan melakukan penyambungan air secara haram.

Pengurus Besar Sains, Zulkifli Ibrahim memberitahu, serbuan yang dilakukan kira-kira pukul 12 tengah hari kelmarin disertai sepasukan pegawai dan anggota daripada Unit Penguatkuasaan Sains dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) melibatkan sebuah premis kedai dua tingkat.

"Hasil serbuan terhadap premis itu, penghuni premis didapati melakukan penyambungan tidak sah menggunakan paip jenis mudah lentur bersaiz 16 milimeter dan penghuni premis mengambil air tersebut untuk kegunaan harian.

"Para pegawai penguat kuasa telah menjalankan ujian klorin di lokasi berkenaan dan terbukti bekalan air yang digunakan adalah air terawat milik Sains. Kita telah menyita paip mudah lentur tersebut sebagai bahan bukti," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut Zulkifli, Pegawai Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Pengaduan dan Penguatkuasaan SPAN dan Ketua Operasi, Mohadir Hid telah mengeluarkan notis memaklumkan kesalahan kepada pemilik premis berkenaan.

Katanya, kedua-dua kes itu disiasat di bawah Seksyen 89(9) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006 yang memperuntukkan denda RM50,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Malah, katanya, tindakan tegas itu merupakan salah satu langkah berterusan bagi mengurangkan kadar kehilangan air tidak berhasil.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat atau ingin melaporkan kes kecurian air sekitar negeri ini diharap menghubungi talian bebas tol Sains iaitu 1-800-88-6982," katanya.

05 di linggi - Google Blog Search

05 di linggi - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di linggi</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Nov 2013 07:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di linggi</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 07:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di linggi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 07:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di linggi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Aug 2013 07:07 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Syeikh Muhammad Said Sheikh Jamaluddin al-<b>Linggi</b> - cahaya <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2013 12:24 AM PDT

                                            
                                           
Pada tahun 1905, masyarakat Melayu Kelantan menjadi gempar dengan sebab "telah jatuh di dalam negeri sahaya satu pekerjaan yang pelik. tiada pernah jatuh lagi dahulunya iaitu datang seorang nama Haji Encik Sa'id bin Haji Jamaluddin Linggi ke Kelantan mengajarkan ilmu tariqat Ahmadiyah." 

Demikianlah, antara salinan isi warkah pertanyaan daripada Raja Kelantan, bertarikh 14 Ramadhan 1323 (bersamaan 12 November 1905) yang diutus "kepada orang tua sahaya, Wan Ahmad bin Haji Wan Din Patani, seorang tokoh ulama' besar Alam Melayu yang menetap di kota Makkah. Haji Encik Sa'id -tokoh kontroversi yang telah mencetuskan keresahan tersebut itulah yang hendak kita perkenalkan pada kali ini. 

Latar Diri Keluarganya :

Nama penuh Haji Encik Sa 'id ialah Haji Muhammad Said bin Haji Jamaluddin bin Haji Idris. Dikenali juga dengan panggilan al-Syaikh Muhammad Said al-Linggi al-Jawi. Datuknya, Haji Idris anak Hajjah Rahimah binti Khatib Musa bin 'Amaluddin bin Awaluddin @ Dato' Awal bin Faqih@ Daeng Abdul Malik adalah seorang alim yang salih lagi keramat. Hampir separuh dari usianya dihabiskan di kola ilmu Makkah kerana menuntut ilmu. Haji Idris berketurunan campuran Minangkabau-Bugis Linggi. Ini kerana isteri Khatib Musa yang berama Zalikha itu adalah anak seorang pembesar di Kampung Semabuk, Minangkabau. Manakala Dato' Awaluddin pula disebut-sebut sebagai penoroka daerah Linggi (1783) di Negeri Sembilan. Satu sumber lain mengatakan nasab sebelah datuk bapanya sampai kepada Saidina Abdullah bin Abbas, sepupu Rasulullah s.a. w. Dikatakan demikian kerana suami Hajjah Rahimah, iaitu Haji Abdul Mu'min Linggi bin Syaikh Muhammad Nakhoda Minangkabau bin Ahmad bin Umar bin Saleh bin Abdullah adalah berasal dari Hadramaut. 

Bapanya sendiri, Haji Jamaluddin (1835 -188) adalah seorang tokoh ulama' Melayu Negeri Sembilan yang pernah diberi kepercayaan mengajar di Masjid al-Haram semasa bermukim di kola Makkah. Dia masyhur zahid, berpendirian memada dan dikmniakan pelbagai karamah yang pelik-pelik. Diceritakan, pada hari matinya, dia tidak meninggalkan sebarang wang walau sesen pun! 

Ibunya, Hajjah Safiah binti Haji Muhammad Saleh al-Fatani adalah seorang Qurra' yang terkenal elok bacaannya lagi penyantun. Pernah menjadi guru Qira'at al-Quran baik semasa tinggal di Makkah, mahupun ketika berada di Patani. Murid-muridnya tidak terbilang kerana terlalu ramai. 

Manakala datuk sebelah ibunya, Haji Muhammad Saleh al-Fatani yang masyhur keramat itn adalah seorang guru pondok yang teralung pada zamannya. Murid-muridnya tidak kurang 500 orang pada satu-satu masa. Haji Muhammad Saleh berkahwin dengan Hajjah Mariam, juga terkenal dengan kesalihannya. Bapa Hajjah Mariam. Syaikh Abdul Rashid al-Fatani(4) pun seorang tokoh ulama' yang termasyhur pada zamannya, dianugerahi Allah dengan beberapa banyak keistimewaan yang tersendiri.
Ringkasnya, Muhammad Said lahir di tengah-tengah rumpun keluarga alim alama' yang terkemuka dan yang alim turun-temurun. 

Kelahirannya 

Muhammad Said dilahirkan di perkampungan Syi'b Ali Makkah "pada hari Sabtu yang keempat atau yang ketiga daripada bulan Sya'ban tahun 1292″ (5) yang bersamaan dengan 25 atau 18 September 1875.
Dipelihara ibu dan neneknya (Hajjah Mariam) kerana ketika itu bapanya sedang berkhidmat di Tanah Jawi. 

Zaman Remajanya

Pada tahun 1882, ketika bernsia 7 tahun, Muhammad Said dibawa pulang ke Patani, tanah tumpah darah ibunya. Beliau dibesarkan di sana sehinggalah umurnya meningkat 12 tahun. 

Muhammad Said sungguh bertuah kerana ibunya seorang yang fasih dalam bidang qira'at al-Quran. lbu yang salihah inilah yang mendidik dan membentuk peribadinya. Lantaran itu tidak hairanlah jika beliau tergolong seorang kanak-kanak yang sangat elok akhlaknya lagi cerdas pula akalnya. 

Guru-guru Awalnya : 

Pada tahun 1887, barulah beliau dihantar mengaji di luar rumah. Empat orang gurul awalnya ialah Syaikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fatani (Tuan MinaI), Haji Awang (Tuan Semel atau Dato' Semela), Dato' Nahu dan Syaikh Muhammad Nuh yang berasal dari negeri Kedah. Beliau mempelajari ilmu-ilmu fiqh, usuluddin, tasawwuf, nahu dan macam-macam ilmu lagi. Dikecualikan Tuan Minal, ketiga-tiga orang guru yang akhir itu adalah bekas murid datuknya Syaikh Abdul Rashid al-Fatani.
Muhammad Said adalah seorang pelajar yang bercita-cita tinggi, tekun belajar, malah pernh tidak tidur malam sampai terbit fajar kerana tidak menyedari matahari telah naik. Bahkan, ada "ketika-ketika mengalir kedua matanya akan darah daripada terlampau banyak menilik kepada kitab-kitab". (Risalah Kanz al Mu'id karangan anaknya Haji Ahmad).
Setahun kemudian (1888), bapanya meninggal dunia semasa berusia 54 tahun (Hijri). Dikebumikan di tanah perkuburan Linggi, Negeri Sembilan. 

Ke Makkah 

Pada tahun 1895, ketika berumur 17 tahun, Muhammad Said belayar ke kota ilmu Makkah bertujuan mendalami pengajiannya. Antara puluhan gurunya tersenarailah nama-nama seperti berikut :- 

1. Syaikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki.
2. Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani.
3. Sayyid Abi Bakr Syata.
4. Syaikh Ahmad al-Manshawi.
5. Syaikh Umar al-Shami.
6. Syaikh Muhammad Said bin Muhammad Babasil (Mufti Shafi'i)
7. Syaikh Abdul Karim al-Daghastani.
8. Syaikh Muhammad bin Yusuf al-Khayyat.
9. Syaikh Umar bin Abi Bakr Bajnnid.
10. Syaikh Mubammad Said bin Muhammad al-Yamani.
11. Syaikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif Minangkabau.
12. Syaikh Zainuddin Sumbawa.
13. Syaikh Wan Mnhammad Ali Kutan.
14. Syaikh Wan Ahmad bin Mnhammad Zain Patani. 

Ke Madinah

Muhammad Said termasuk seorang penuntut yang gigih dan bersemangat waja. Pernah bermusafir secara berjalan kaki ke Madinah kerana ziarah makam Rasulullah (sesudah beliau bermimpi menemui baginda). Semasa berada di Madinah beliau berpeluang berguru dengan Sayyid Ja'far al-Barzanji, Mufti Shafi'i. 

Ke Mesir :

Kemudian meneruskan perjalanan ke Bait al-Maqdis dan akhirnya ke negara Mesir melanjutkan kefaharnan tentang selok-belok ilmu fiqh empat mazhab. Di sana beliau mendalami ilmn-ilmu syara', naql dan aqal. Antara lainnya berguru dengan Syaikh al-Jami' al-Azhar iaitu Syaikh Shamsuddin al-Anbani dan dengan Syaikh Ahmad al-Rifa'i al-Maliki, iaitu sebesar-besar ulama' Mazhab Maliki di dalam Azhar zaman itu (1896). 

Pulang Ke Makkah : 

Selanjutnya beliau pulang semula ke Makkah. Belajar ilmn tariqat dengan Syaikh Muharnmad bin Ahmad al-Dandarawi(7) (meninggal dunia di Madinah pada 19 Febrnari 1909). Akhir sekali Muhammad Said diberi ijazah tariqat Ahmadiyah, iaitu pada hujung tahun 1318 Hijrah (bersamaan pertengahan April 1901).
Alhasilnya., guru Muharnmad Said berjumlah 50 orang lebih. Belian diketahui alim dalam ilmu-ilmu alat, usuluddin, fiqh empat mazhab; juga ilmu ruhani, hikmat, falsafah, al-Qur'an dan sebagainya. 

Sahabat-sahabatnya : 

Antara sababat-sahabat seperguruan termasuk Tuan Mukhtar Bogor, Tuan Husain Kedah, Pat Wan Sulaiman Kedah, Haji Abdullah Pat Him Seberang Perai, Syaikh Uthman bin Abdul Wahhab Sarawak (meninggal 29 Julai 1921), Sidi Muhammad.

Anak-anaknya : 

Sepanjang hayatnya Syaikh Muhammad Said disebut-sebut berkahwin sembilan kali dan dikumiakan 32 orang anak. Salah seorang isteri utamanya ialah Siti Zubaidah binti Haji Said Rembau.
Berikut disenaraikan anak-anaknya yang agak terkenal : 

1. Haji Abdullah (1905-1956), Kampung Gedung Lalang, Ampangan, Seremban. Anak sulung yang mngambil tugas khalifah tariqat Ahmadiyah selepas kematiannya. 

2. Haji Ahmad (6 April 1910 -7 Januari 1964). Khalifah yang kedua selepas Haji Abdullah. Pengasas Pondok Rasah (1935) dan Mufti Negeri Sembilan yang pertama (semenjak 1950); mendalami pengajian di Makkah dan mewarisi sifat kealiman bapanya. Mempunyai empat orang isteri dan 37 orang anak -8 orang telah lulus Universiti dalam negeri dan 8 orang lagi lepasan Universiti al-Azhar. Menghasiikan puluhan karya penulisan. termasuk Kanz al-Mu'id yang mengisahkan manaqib Syaikh Muhammad Said, juga merupakan sumber utama tulisan makalah ini. 

3. Haji Abdul Rashid, Teluk Kurau, Singapura. Khalifah yang ketiga selepas Haji Abdullah dan Haji Ahmad. Sangat dihormati dan disegani orang-orang Melayu Singapura. 

4. Baji Mansor, Ampangan, Seremban (meninggal I981). 

5. Haji Mohammad Nor (meninggal 198l). 

6. Haji Muhammad Hamid. 

7. Haji Ibrahim (dengan isterinya, Hajjah Wan Safiah Kota Bharu) -bapa kepada Haji Idris Ibrahim, bekas Ahli Parlimen Setapak, Wilayah Persekntuan. 

8. Haji Mahadi (1914 -20 Febuari 1983), Taman Maluri, Kampung Pandan, Kuala Lumpur. Anak kelapan dari 15 orang adik beradik dan yang paling manja sekali dalam keluarganya. Lulusan Madrasah al-Falah, Makkah. Seniman terkenal, berlakon dalam 76 buah filem. Lakonan sulungnya adalah secara kebelulan, iaitu sebagai pelakon lambahan dalam filem Penghidupan (1951). Anak Melayu yang perrtama menjadi Pengarah filem -Permata di Perlimbahan (1952). Semasa mudanya (1939) pernah bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. 

Peribadinya

Syaikh Muhammad Said adalah seorang tokoh ulama' yang berperibadi sederhana. Tidak inginkan kemegahan dan kesenangan hidnp. Bersifat zahid, qana'ah, pemaaf, sabar, wara', tawadhu', pemalu, pemurah, kuat beramal dan berkhalwat. Dianggap sebagai seorang wali Allah dan doanya makbul. Beliau suka menolong orang yang dalam kesusuhan. Memandang makhluk-makhluk lain dengan penuh timbang rasa dan kasih sayang. Semenjak menuntut ilmu di Makkah dan di Mesir lagi telah terzahir kelebihan-kelebihan wara', salih serta keramatnya. Sebagai seorang ulama' yang amat dihormati dikenali di Negeri Sembilan beliau sangat dikasihi Tuanku Mohammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan (mangkat 1 Ogos 1933) dan amat disayangi Dato' Kelana Ma'mur (1889 -1945). 

Karya Tulisnya

Walaupun Syaikh Muhammad Said ada menghasilkan beberapa banyak karangan sendiri juga terjemahan, kebanyakannya belum dicetak dan sukar diperolehi. Antara yang sudah dapat dikesan adalah seperti berikut : 

1. Syarh Kunuz al-Jawahir al-Nuraniyyat fi Qawaid al- Tariqat al-Shadhilliyah. Ia disebut juga Risalah al Fawa'id atauRasail Jawiyyah. Selesai terjemah pada akhir Rabiulawal 1323 (3 Jum 1905). Membicararakankan keistimewaan Sidi Ahmad bin Idris dan cerita-eerita yang bersangkutan dengan ajarannya, termasuk cara beramal dan pelbagai faedah lainnya. Tercap di tepinya al-Ahzab al-Irfaniyyah.

2. al-Ahzab al-Irfaniyyat Wa al-Awarad al-Nuraniyyah. Siap ditulis di bandar Singapura pada 15 Rabiulawal 1323 (3 Jun 1905). Bemkuran 18 1/2 tak 14 sentimeter dan tebalnya 200 muka. Mengandungi himpunan doa dan hizb. 

3. Kashfal-Ghiba an Haqiqal al-Riba

4. Sullam al-Ta'rif ila 'Ilm al-Tasrif(ilmu sarf).

5. Risalah Farb (juga mengenai ilmu sarf). 

6. al-Kashf wa al-Tanfis an Ashab Sidi Ahmad bin Idris.

7. Makalah Kaifiat mengerjakan Tarawih yang 10 rakaat.

8. Perjalanan mendirikan Jumaat.

9. Wazifah-wazifah bagi orang salik pada permulaan suluknya.

10. Manuskrip syair Arab tanpa tajuk, sepanjang 142 baris yang ditulisnya di Tanah Melayu. Mengupas tentang kesesatan Kaum Wahabi dan kekarutan mereka. 

Meninggal Dunia : 

Ajalnya tiba pada malam Ahad, 12 Rabiulawal l345 bersamaan 18/19 September 1926, ketika berusia 53 tahun (Hijriyah). Lebih 5000 orang mengiringi jenazahnya, termasuk Tuanku Muhammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Dikebumikan di tanah perkuburan Islam Ampangan., iaitu sebuah kawasan berbukit di bandar Seremban.
Beliau meninggalkan seorang ibu, seorang saudara perempuan kandung, seorang anak saudara dan beribu-ribu orang murid yang bertebaran di seluruh Semenanjung.
Sebagai mengenangkan jasa baktinya maka Sekolah Ugama Menengah Tinggi Negeri Sembilan (ditubuh 1959) yang mulai 1977 diambil alih pentadbirannya oleb Kementerian Pendidikan dilambangkanan sempenan namanya : SMKA Sheikh Haji Mohd Said, Seremban. 

Dipanjangkan oleh, 

(DATO' MOHD MURTADZA BIN HJ. AHMAD)
Mufti Kerajaan Negeri,
Negeri Sembilan Darul Khusus.
14hb. Zulhijjah, 1419/lhb. April, 1999.

(Tamat)

Sumber: Dari simpanan peribadi Dato Mohd Murtadza Bin Hj. Ahmad.

Artikel Kedua

Shaykh Muhammad Said Linggi Mursyid Thariqat Ahmadiyah

Oleh WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH

ASAL USUL

Selain nasab ke atas sebelah lelaki yang berasal dari Hadhralmaut, dapat dipecahkan lagi bahawa datuknya, Haji Idris itu berkahwin dengan Hajah Rahimah binti Khatib Musa bin Amaluddin bin Awaluddin. Dalam Kanzul Mu`id tertulis bahawa Awaluddin dimasyhurkan dengan Dato' Awal anak Faqih yang dimasyhurkan dengan Daeng Abdul Malik. Bahawa keturunan ini ada hubungan dengan Daeng Kemboja, yang dimasyhurkan dengan Marhum Janggut Yamtuan Muda Riau. Marhum Janggut pula adalah putera Upu Daeng Perani. 

Hajah Rahimah (nenek Syeikh Muhammad Said) tersebut ibunya bernama Zulaikha binti Dato' Karkung berasal dari Minangkabau, termasuk kerabat ulama besar bernama Syeikh Ismail bin Abdullah al-Khalidi al-Minankabawi, penyusun kitab Kifayatul Ghulam. 

Ibunya bernama Hajah Shafiyah binti Haji Muhammad Shalih al-Fathani (meninggal dunia pada 12 Rabiulakhir 1352 Hijrah). Ayah kepada ibunya ini adalah seorang ulama Patani yang mempunyai murid yang ramai. Neneknya (ibu kepada ibunya) bernama Hajah Maryam, beliau adalah keturunan Syeikh Abdur Rasyid al-Fathani, satu-satunya ulama Melayu yang pernah mengajar di Masjidil Aqsa. 

PENDIDIKAN 

Ketika mengikuti pengajian sistem pondok di Patani, Muhammad Said berguru kepada ulama terkenal, iaitu Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fathani (Tuan Minal), pengarang pelbagai kitab Melayu/Jawi. Guru-gurunya yang lain ialah Tok Nahu, Syeikh Muhammad Nuh Kedah, Tok Semela dan lain-lain. Semua ulama yang tersebut adalah murid pula kepada datuknya, Syeikh Abdur Rasyid. 

Sewaktu berusia 17 tahun, beliau berangkat ke Mekah untuk melanjutkan pelajarannya. Guru-gurunya di Mekah yang tersebut dalam Kanzul Mu`id sangat ramai, di antaranya yang berasal dari dunia Melayu ialah: Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi, Syeikh Zainuddin as-Sumbawi, Syeikh Wan Ali al-Kalantani dan Syeikh Ahmad al-Fathani. 

Di Madinah, Muhammad Said pernah belajar kepada Sayid Jaafar al-Barzanji, Mufti Mazhab Syafie di Madinah al-Munawwarah. Beliau pernah pula mengembara memperdalam ilmu ke Mesir. Di sana beliau sempat belajar kepada Syeikh Syamsuddin al-Anbaby, Syeikh al-Azhar pada zaman itu. Juga beliau belajar kepada Syeikh Ahmad ar-Rifa'ie, ulama besar Mazhab Maliki di al-Azhar. 

Di dalam bidang yang khusus, beliau menerima Thariqat Ahmadiyah ar-Rasyidiyah ad-Dandarawiyah daripada Sayid Muhammad bin Ahmad ad-Dandarawi. Dengan Thariqat Ahmadiyah inilah beliau mencapai kemuncaknya sebagai Syeikh Mursyid Thariqat Ahmadiyah yang terbesar di dunia Melayu. Murid-muridnya dalam bidang Thariqat Ahmadiyah meliputi Cam di Kemboja, Patani, Malaysia (termasuk Sabah dan Sarawak), Singapura dan Brunei Darussalam. 


PENYEBARAN THARIQAT AHMADIYAH

Di dalam ulama dunia Melayu terdapat beberapa orang guru Muhammad Said, mereka ialah Syeikh Wan Ali Kutan, Tuan Tabal, Syeikh Ahmad al-Fathani dan lain-lain juga menerima Thariqat Ahmadiyah daripada Sayid Ibrahim ar-Rasyidi (meninggal dunia 1291 Hijrah/1874 Masihi). Beliau adalah guru pada Sayid Muhammad bin Ahmad ad-Dandarawi (meninggal dunia 1327 Hijrah/ 1909 Masihi). Walau bagaimanapun pada peringkat awal Thariqat Ahmadiyah di dunia Melayu tidak berapa jelas perkembangannya. 

Dengan kegigihan Muhammad Said, Thariqat Ahmadiyah berkembang dan tersebar dengan sangat lajunya. Thariqat Ahmadiyah mula mendapat sambutan yang luar biasa di Kota Bharu,Kelantan dan menimbulkan kontroversi antara murid-murid beliau dengan golongan yang tidak menyetujuinya. Untuk menenangkan suasana keresahan masyarakat, Raja Kelantan menulis tiga lembar surat pertanyaan yang ditujukan kepada Syeikh Ahmad al-Fathani di Mekah. 

Di antara kandungan surat Raja Kelantan yang bertarikh Ramadan 1323 Hijrah (kira-kira 1905 Masihi) itu ialah, "Iaitu daripada sahaya Raja Kelantan Ibnu al-Marhum as-Sultan Muhammad, mudah-mudahan dipersampaikan kepada orang tua sahaya Wan Ahmad bin Wan Din Fathani yang mujawwir di dalam negeri Makkah al-Musyarrafah ... " Kalimat selanjutnya, "Maka adalah sahaya nyatakan kepada orang tua sahaya, bahawasanya telah jatuh di dalam negeri sahaya satu pekerjaan yang pelik, tiada pernah jatuh lagi dahulunya. Iaitu datang seorang nama Haji Encik `Ied bin Haji Jamaluddin Linggi ke Kelantan mengajarkan ilmu Thariqat Ahmadiyah, yang dipanggil orang Thariqat Rasyidi ... " 

Selanjutnya, "Maka yang mengajar itu kepada sekalian bagai Muslimin, daripada laki-laki dan perempuan, besar dan kecil, yang mempunyai ilmu atawa yang jahil. Bahkan kebanyakan mereka itu daripada juhhalun nas, yang tiada sembahyang, dan tiada mengetahui furudhul `ain, `aqidatul iman, dan lainnya. Dan setengah daripada mereka itu bangsa raja-raja dan anak menteri ... " 

Syeikh Ahmad al-Fathani telah menjawab pertanyaan Raja Kelantan itu dalam tiga bentuk karangan. Yang pertama diberi judul Mir-atul A'ajib fi Jawabi Su-alil Majazib. Yang kedua ditulis dalam bentuk syair bahasa Melayu, diberi judul Syair Thariqah Shufiyah. Yang ketiga ditulis dalam bentuk syair bahasa Arab, diberi judul Syair Man Li Ya Sa'id. Kesimpulan kandungan keseluruhannya ialah merupakan ilmiah yang berdiri pada pelbagai kaedah keilmuan Islam. 

PENULISAN

Syeikh Muhammad Said Linggi juga menghasilkan beberapa buah karangan, di antaranya yang disebut dalamKanzul Mu'id, ialah: Risalah al-FawaidKasyful Ghiba'an Haqiqatir RibaSullamut Ta'rif ila Ilmit TashrifRisalah al-FathNazham Kesesatan Kaum WahabiAl-Kasyfu wat Tanfis `an Saiyidi Ahmad bin IdrisSyarh Kunuzil Jawahirin Nuraniyah dan Kaifiyat Mengerjakan Tarawih

Semua judul yang tersebut di atas belum saya jumpai, namun ada dua buah karangan Syeikh Muhammad Said Linggi yang tidak disebut dalam Kanzul Mu'id ada dalam simpanan saya, ialah: Rasail Jawiyah, diselesaikan pada pertengahan Rabiulakhir 1323 Hijrah di Bandar Singapura. Cetakan huruf batu atau litografi tetapi tidak terdapat nama dan tempat di mana dicetak. Kandungannya merupakan kumpulan pelbagai hizib yang diamalkan para Auliya. Perbicaraan dimulai daripada Thariqat Syaziliyah dan diikuti dengan Thariqat Ahmadiyah yang dilengkapi dengan riwayat, silsilah dan berbagai-bagai wirid, amalan-amalan dan lain-lain yang ada kaitan dengannya. 

Karangan Muhammad Said Linggi yang masih dalam bentuk manuskrip berjudul Silsilah Thariqah An-Naqsyabandiyah. Naskhah ini saya peroleh pada satu kampung di Negeri Sembilan daripada salah seorang murid Muhammad Said Linggi. Pada awal naskhah dinyatakan bahawa beliau menerima Thariqat Naqsyabandiyah di Mekah kepada Syeikh Usman Rais. Dinyatakan bahawa Muhammad Said bin Jamaluddin al-Linqi ar-Rasyidiyah selesai menulis pada bulan Rejab (tanpa dinyatakan tahun). Naskhah yang dibicarakan ini adalah salinan, tanpa nama penyalin, yang diselesaikan pada 27 Safar 1360 Hijrah, iaitu kira-kira 15 tahun setelah Syeikh Muhammad Sa'id meninggal dunia. 

KETURUNAN

Ketika Syeikh Muhammad Said meninggal dunia, beliau meninggalkan 16 orang anak. Sebagai pengganti menjadi Khalifah Thariqat Ahmadiyah adalah anaknya yang bernama Syeikh Haji Abdullah. Anak beliau yang banyak menghasilkan karangan ialah Haji Ahmad yang ketika hidupnya pernah menjadi Mufti Negeri Sembilan. Di antara anak Syeikh Muhammad Said yang sempat saya jumpai ada dua orang iaitu Haji Mansur (1970) dan Haji Tahir (1990). 



Cerita Kami...: Bacaan udara tidak sihat di kesan <b>di Linggi</b>

Posted: 16 Jun 2013 06:11 PM PDT

Waduh2..... apa sudah jadi dengan kampungku? Indeks pencemaran udara (IPU) di Linggi melebihi 100, yang di anggap tidak sihat.
Hope ahli keluarga yang berada di Linggi berada di dalam keadaan sihat hendaknya.... kena kurangkan aktiviti di luar rumah ya!!!

PETALING JAYA: Keadaan jerebu semakin teruk di Semenanjung Malaysia dengan enam kawasan mempunyai indeks pencemaran udara (IPU) melebihi 100, yang dianggap tidak sihat.
Pihak berkuasa kesihatan telah mengeluarkan satu nasihat umum untuk orang ramai, terutamanya mereka yang mempunyai masalah pernafasan supaya mengelakkan aktiviti luar.
Pada pukul 11 ​​pagi Ahad, Jabatan Alam Sekitar mengesan bacaan kualiti udara yang tidak sihat bagi Pelabuhan Klang (104), Melaka (129), Linggi (117), Sungai Udang (120), Muar (125) dan Kijal (101) dengan kawasan lain di Semenanjung menunjukkan tahap yang baik dan sederhana.
Pihak berkuasa kesihatan sedang memantau keadaan dan akan mengeluarkan lagi nasihat awam dari masa ke semasa.

ads