Sabtu, 30 Julai 2011

05 di serting - Google Blog Search

05 di serting - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Blog Felda: felda <b>serting</b> hilir - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda serting hilir</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda serting hilir</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 09:07 PM PDT


nizamhasan-CUIT SIKIT: KHABAR DARI <b>FELDA SERTING HILIR</b>.....

Posted: 04 Jun 2011 09:34 PM PDT

Kelmarin, 04-06-11; meriah majlis perkahwinan dua pasang pengantin di rumah Matseh Manaf, Pengurus FELDA Serting Hilir Lima.


Namun, bukan itu yang ingin aku khabarkan. Yang aku akan khabarkan di sini ialah:


SAH! Ada usaha pihak Pengurusan FELDA untuk memujuk peneroka supaya menarik balik saman mereka yang telah difailkan di Mahkamah Tinggi Seremban, tahun lalu. Saman peneroka terhadap FELDA berkaitan isu kadar perahan minyak sawit yang melibatkan lebih 600 orang peneroka tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Khabarnya, usaha dibuat secara pujukan menerusi individu, bukan secara kelompok. Ada tawaran kewangan. BIASALAH tu, bila dah dah terdesak, macam - macam la janji dan budi. Semakin banyaklah tebu tumbuh di tepi bibir.


CUIT SIKIT:


Yang aku tahu, sebelum saman itu difailkan, telah ada ruang rundingan dan perbincangan. Malangnya, pihak berkenaan tidak mahu menerima permintaan para peneroka berkenaan.


Bila dah masuk mahkamah, dah makan masa setahun, pandai pulak nak ajak berunding.


Benarlah kata aku;

akibat pintu rundingan seringkali tertutup, masalah akan merayau ke halaman orang.


Tu pasal, pihak kilang FELDA janganlah bersikap, Peneroka adalah Pelanggan Kelas Dua yang tidak tahu apa - apa.

Kita sangka mereka tidak tahu apa-apa walhal, mereka lebih tahu daripada kita tentang dunia. Kita yang ketinggalan rupa - rupanya.


Dengarnya, akan ada lagi kes saman - menyaman kadar perahan minyak sawit ni. Ini semua angkara kilang sawit yang tidak mendahulukan rakyat. Kita tunggu......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di lukut - Google Blog Search

05 di lukut - Google Blog Search


KELONG POZI <b>LUKUT</b>: TIP ARUS DAN UMPAN <b>DI</b> KELONG POZI <b>LUKUT</b>

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

TIP ARUS DAN UMPAN DI KELONG POZI LUKUT

pengenalan

Sesungguhnya adalah amat menyakitkan hati apabila kita lihat ikan mengambur kiri dan kanan tetapi malang sekali tiada umpan tamban atau selar hidup. Di kelong pozi memang terdapat tamban dan selar hidup yang boleh di apolo tetapi kekadang susah sangat nak dapatkan umpan ini terutama bagi pemancing baru di kelong ini. Selama memancing di sini, saya sendiri pernah tidak dapat menaikan umpan hidup. Bagaimanapun pengalaman yang agak lama di kelong ini memberi satu pengajaran yang berguna yang saya nak kongsi dengan orang lain supaya kaki2 pancing lain juga dapat menikmati nikmat memancing.
jadi, bagi kaki pancing yang nak cuba di kelong ni, bolehlah merujuk kalendar takwim atau kalendar islam kerana arus pasang dan surut memang mengikut bulan.

1 dan 16 haribulan hijrah
air besar dan air penuh lebih kurang pukul 8 malam. umpan susah pada waktu petang dan banyak pada waktu pagi dan air surut  lebih kurang pukul 11 pagi. Ikan2 besar bedal umpan waktu awal pagi dan lebih kurang pukul 8 malam.

2 dan 17 haribulan hijrah.
air masih besar dan penuh dan mula surut pada pukul 8 lebih. Umpan banyak pada waktu pagi dan semasa surut depan kelong lebih kurang pada pukul 11 pagi.ikan2 besar mula atif jugak pada pukul 8 malam lebih dan awal pagi

3 dan 18 haribulan hijrah
air masih besar tetapi makin kecil. air lebih lewat pasang penuh. umpan pada waktu petang agak susah tetapi banyak pada waktu pagi dan semasa air surut 12 tengah hari. jenahak aktif lebih lewat lebih kurang pada pukul 8.30 hingga 9 malam. pada waktu pagi jenahak masih aktif awal pagi

4 dan 19 haribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih

5 dan 20 haribulan hijrah

air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih
6 dan 21 hiribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. Ikan2 besdar makin tipis untukdipancing. mungkin ada pari atau senangin. jenahak semakin sukar.
7,8,9,22,23 dan 24 haribulan hijrah
air dah mula mati atau tak ada arus langsung. kalau nak pancing jugak bolehlah bawa umpan pumpun atau udang kopek. layan anak2 ikan atgau daun baru. kalau nak kena ikan besar tu rezeki masing2 la. tapi susah la skit.

10 dan 25 haribulan hijrah

air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal.kalau target ikan besar sesuai pada waktu pagi

11 dan 26 haribulan hijrah
air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi

12 dan 27 haribulan hijrah
air mula gerak laju. ikan sangat galak dan aktif.  . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

13 dan 28 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

14 dan 28 haribulan hijrah

air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. ikan besar mungkin ada pada lewat petang hampir senja. 
15,29 dan 30 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh hampir senja petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi dan semasa waktu senja ke awal malam skit.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. 

0 comments:

pengenalan

Sesungguhnya adalah amat menyakitkan hati apabila kita lihat ikan mengambur kiri dan kanan tetapi malang sekali tiada umpan tamban atau selar hidup. Di kelong pozi memang terdapat tamban dan selar hidup yang boleh di apolo tetapi kekadang susah sangat nak dapatkan umpan ini terutama bagi pemancing baru di kelong ini. Selama memancing di sini, saya sendiri pernah tidak dapat menaikan umpan hidup. Bagaimanapun pengalaman yang agak lama di kelong ini memberi satu pengajaran yang berguna yang saya nak kongsi dengan orang lain supaya kaki2 pancing lain juga dapat menikmati nikmat memancing.
jadi, bagi kaki pancing yang nak cuba di kelong ni, bolehlah merujuk kalendar takwim atau kalendar islam kerana arus pasang dan surut memang mengikut bulan.

1 dan 16 haribulan hijrah
air besar dan air penuh lebih kurang pukul 8 malam. umpan susah pada waktu petang dan banyak pada waktu pagi dan air surut  lebih kurang pukul 11 pagi. Ikan2 besar bedal umpan waktu awal pagi dan lebih kurang pukul 8 malam.

2 dan 17 haribulan hijrah.
air masih besar dan penuh dan mula surut pada pukul 8 lebih. Umpan banyak pada waktu pagi dan semasa surut depan kelong lebih kurang pada pukul 11 pagi.ikan2 besar mula atif jugak pada pukul 8 malam lebih dan awal pagi

3 dan 18 haribulan hijrah
air masih besar tetapi makin kecil. air lebih lewat pasang penuh. umpan pada waktu petang agak susah tetapi banyak pada waktu pagi dan semasa air surut 12 tengah hari. jenahak aktif lebih lewat lebih kurang pada pukul 8.30 hingga 9 malam. pada waktu pagi jenahak masih aktif awal pagi

4 dan 19 haribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih

5 dan 20 haribulan hijrah

air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih
6 dan 21 hiribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. Ikan2 besdar makin tipis untukdipancing. mungkin ada pari atau senangin. jenahak semakin sukar.
7,8,9,22,23 dan 24 haribulan hijrah
air dah mula mati atau tak ada arus langsung. kalau nak pancing jugak bolehlah bawa umpan pumpun atau udang kopek. layan anak2 ikan atgau daun baru. kalau nak kena ikan besar tu rezeki masing2 la. tapi susah la skit.

10 dan 25 haribulan hijrah

air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal.kalau target ikan besar sesuai pada waktu pagi

11 dan 26 haribulan hijrah
air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi

12 dan 27 haribulan hijrah
air mula gerak laju. ikan sangat galak dan aktif.  . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

13 dan 28 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

14 dan 28 haribulan hijrah

air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. ikan besar mungkin ada pada lewat petang hampir senja. 
15,29 dan 30 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh hampir senja petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi dan semasa waktu senja ke awal malam skit.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. 
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri sembilan - Google Blog Search

di negeri sembilan - Google Blog Search


Pasar Tani Berkembang Pesat <b>Di Negeri Sembilan</b> | .:: A A N S ::.

Posted: 22 Jul 2011 04:50 AM PDT

SEREMBAN – Setelah dua setengah dekad pasar tani diperkenalkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), ia kini dilihat terus berkembang pesat di Negeri Sembilan.

Bermula dengan sebuah pasar tani di Ampangan pada tahun 1985, kini terdapat 29 buah pasar tani yang beroperasi di seluruh negeri ini.

"Mereka yang berniaga kini mencapai 1,072 orang, berbanding 20 orang pada awal penubuhannya. Nilai jualan tahun ke tahun juga didapati semakin meningkat.

"Jualan yang dicatatkan pada tahun 2010 mencapai jumlah RM17.9 juta, berbanding pada 2009 berjumlah RM16.9 juta. Adalah dijangkakan berdasarkan prestasi jualan semasa dari Januari hingga April 2011 sebanyak RM7.1 juta, jualan pada akhir tahun 2011 diunjurkan mencapai RM21.3 juta," kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri Sembilan Datuk Yunus Rahmat kepada Bernama di sini.

Katanya peningkatan jualan ini mungkin boleh dikaitkan dengan beberapa faktor seperti pertambahan bilangan pasar tani atau peningkatan pelanggan yang berbelanja di pasar tani atau pun peningkatan permintaan berikutan pertambahan bilangan penduduk.

LEBIH BAIK JIKA HARGA MURAH

"Bagi saya sekiranya ia disebabkan faktor pertambahan bilangan pasar tani atau peningkatan permintaan akibat pertambahan penduduk, ia adalah dijangkakan, tapi sekiranya disebabkan oleh semakin ramai orang yang berbelanja di pasar tani maka tentunya di sana ada faktor daya tarikan tersendiri," katanya.

Antaranya harga lebih murah serta kompetitif, barangan yang diniagakan lebih segar dan berkualiti, keadaan kebersihan kawasan, layanan yang baik, kepelbagaian produk jualan dan lokasi strategik yang mudah dikunjungi.

Dalam hal ini, lebih baik jika orang ramai gemar berbelanja di pasar tani berikutan faktor harga yang kompetitif selain beberapa faktor lain.

Dan sepatutnya begitulah, berikutan peniaga di pasar tani pada konsep asalnya terdiri daripada pengeluar sendiri iaitu kalangan petani, penternak, nelayan dan usahawan industri kecil dan sederhana (IKS).

"Namun kita mengambil maklum bahawa kini perubahan berlaku akibat pengaruh persekitaran pasaran sehinggakan peniaga pasar tani yang dahulunya pengeluar, bertukar menjadi peniaga sepenuh masa.

"Peniaga pasar tani seharusnya sedar bahawa institusi pasar tani ini adalah suatu mekanisme bagi memendekkan rantaian pasaran dengan meminimum pemain di sepanjang rantaian pasaran ini iaitu dalam erti kata lain mengurangkan penglibatan orang tengah dengan tujuan memberi peluang kepada pengeluar mendapat pulangan yang setimpal dan keuntungan lebih tinggi sementara pengguna menikmati harga yang lebih murah, munasabah dan berpatutan.

"Saya amat tertarik hati dengan konsep pasar tani dari segi prinsip ekonomi iaitu keuntungan yang paling besar sekali ialah kalau kita berada dekat atau berhampiran dengan pasaran.

"Kalau kita bergantung kepada orang tengah untuk memasarkan hasil keluaran, maka keuntungan yang diperoleh tidak setinggi mana atau tidak berbaloi berbanding sekiranya kita sendiri terlibat secara langsung di peringkat pemasaran.

PELBAGAI KONSEP PASAR TANI

Pengarah Fama Negeri Sembilan A. Rahaman Suleiman pula berkata Fama memperkenal pelbagai konsep pasar tani selain pasar tani runcit.

Antaranya Pasar Tani Mega, Pasar Tani Kekal, Teman dan Pasar Tani Karavan, yang bertujuan menyediakan luang pasaran yang mencukupi serta mempermudah aktiviti pemasaran hasil tempatan.

Penubuhan pasar tani seumpama ini dilihat selaras dengan keperluan untuk membangunkan kemudahan prasarana pemasaran dan logistik di dalam pengurusan rantaian bekalan dari peringkat ladang ke pengguna khususnya di Negeri Sembilan.

Katanya pengwujudan pasar tani juga selaras dengan keperluan untuk memenuhi permintaan pasaran dan diselarikan dengan perkembangan aktiviti pertanian di peringkat domestik di samping sebagai inisiatif mempercekap dan meningkatkan lagi keberkesanan aktiviti pemasaran.

MASIH NEGARA PENGIMPORT

Pengerusi pasar tani Paroi Jaya, Abdul Manap Ahmad, 58, berkata sektor pertanian adalah satu daripada sektor penting yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia masa kini kerana menghasilkan bekalan makanan dan bahan mentah kepada penduduk dunia.

Katanya kemampuan sesebuah negara untuk memajukan sektor pertanian menggambarkan keupayaan negara dalam membekalkan makanan yang mencukupi kepada rakyat.

"Oleh yang demikian kita lihat negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Belanda dan Jepun tidak meminggirkan pembangunan sektor pertanian malah ia dimajukan sebagai entiti perniagaan yang berdaya saing dan menguntungkan.

"Negara kita masih tergolong sebagai negara pengimport makanan dan ini dapat dilihat pada bil imbangan dagangan makanan negara yang tidak pernah mencatatkan nilai lebihan. Pada 2010 nilai import makanan negara menjangkau kira-kira RM28 bilion dan Perdana Menteri menyarankan agar nilai import ini dapat dikurangkan separuh sehingga RM14 bilion setahun.

"Dengan langkah ini kita akan dapat menghalang pengaliran wang keluar negara dan menjimatkan perbelanjaan bagi tujuan mengimport makanan. Peningkatan bil import lambat laun akan memberikan impak negatif kepada pertumbuhan ekonomi negara sekiranya tiada langkah mengatasinya dilaksanakan.

HARGA KOMPETITIF

Sementara itu, peniaga ikan pasar tani Rembau/Tampin, Rahim Idris, 38, merasakan pasar tani boleh dijadikan tempat memasarkan hasil keluaran tempatan khususnya bagi pengguna tempatan.

Mengenai hasrat kerajaan negeri agar sekurang-kurangnya 30 peratus hingga 40 peratus keluaran tempatan dapat dipasarkan dalam pasaran tempatan bagi memenuhi permintaan dalam negeri atau setempat, beliau berkata ini diharapkan menjamin pengguna tempatan mendapat bekalan yang mencukupi.

Mereka juga boleh menikmati harga yang lebih kompetitif dan murah setelah dapat memendekkan rantaian pemasaran dengan mengehadkan penglibatan orang tengah yang sering memanipulasi harga.

"Kita tidak mahu keluaran tempatan dipasarkan ke luar dari Negeri Sembilan sedangkan pada masa yang sama kita kekurangan bekalan dan terpaksa pula membawa masuk bekalan dari luar, contohnya dari Pasar Borong Selayang.

"Tambah teruk lagi apabila hasil yang dijual keluar, akan dijual semula di dalam pasaran Negeri Sembilan. Kitaran ini akan mengakibatkan harga menjadi lebih tinggi berikutan tanggungan kos pengangkutan serta lain-lain kos yang terlibat," katanya.

Sumber: Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di kuala pilah - Google Blog Search

05 di kuala pilah - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Masalah Air <b>di</b> Matrik <b>Kuala Pilah</b> sejak Zaman <b>...</b>

Posted: 18 Jul 2011 08:00 PM PDT

Masalah Air di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Aduan Rakyat Online, July 18th, 2011

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Saya mewakili para pelajar perempuan di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan yang terletak di Kuala Pilah ingin menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap masalah air yang membelenggu kami, pelajar perempuan yang mendiami kolej kediaman Cendikia (blok C).

Kolej kediaman Cendikia merupakan kolej kediaman yang terletak paling jauh dari pusat pentadbiran dan dewan kuliah. Selain daripada perlu menghadapi kenyataan bahawa asrama kami merupakan asrama yang paling jauh, kami juga mengalami gangguan air yang teruk. Terdapat 4 blok iaitu C1, C2, C3 dan C4. Setiap blok dianggarkan terdapat lebih 150 pelajar perempuan.

Pada waktu ini, blok C1 sudah kehabisan air langsung, maka dengan itu, seramai lebih kurang 150 pelajar dari Blok C1 turun ke Blok C2 untuk memenuhi keperluan diri seperti mandi dan sebagainya. Oleh itu, ini menjadikan 300 orang pelajar mandi di satu blok yang sama kerana jarak antara Blok C1 dan Blok C2 adalah yang paling hampir berbanding blok-blok yang lain.

Hal ini menyebabkan Blok C2 juga kehabisan air dan perkara yang sama berlaku pada Blok C3. Oleh hal yang demikian, seramai lebih kurang 450 orang pelajar terpaksa berebut dan bersesak di Blok C4 untuk mandi. Malangnya, tandas di Blok C4 hanya terdapat sebanyak 8 buah sahaja.

Kami telah menyuarakan perkara ini kepada pihak kolej tetapi sekali lagi malang buat kami kerana tiada tindakan diambil oleh pihak kolej. Kata-kata yang kami terima hanyalah "memang dari zaman pak kaduk lagi macam ni". Mereka seolah-olah tidak ingin mengambil sebarang langkah untuk menyelesaikan masalah yang kami hadapi.

Oleh itu, kami terpaksa mengambil insiatif ini iaitu kami mengadu kepada Aduan Rakyat dengan harapan pihak Aduan Rakyat dapat membantu menyelesaikan masalah kami di sini.

Kami berharap pihak Aduan Rakyat mengambil langkah terbaik bagi menyelesaikan hal ini. Hal ini kerana kami sudah buntu untuk mencari jalan bagi masalah kami ini.

Sekian. Terima kasih.

By: Anis Husna

http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-air-di-kolej-matrikulasi-negeri-sembilan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Lelaki hilang <b>di Gemas</b> ditemui mati - Hantar Iklan Percuma

Posted: 24 Jul 2011 08:34 PM PDT

Lelaki hilang di Gemas ditemui mati

Comments are closed.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

INDAH RASA J.MALIM: Keretapi Oh Keretapi ....

Posted: 09 Jul 2011 04:20 AM PDT

Tidak tahulah kenapa saya begitu berminat dengan kenderaan ini ketika orang lain mencemuhnya sebagai sesuatu yang tertinggal dek zaman. Saya menganggapnya sebagai satu tinggalan sejarah yang masih terus berbakti tanpa kompromi dengan alasan kemodenan. Keretapi ialah sesuatu yang unik dan penuh dengan nilai-nilai nostalgia kepada pencintanya. Pernah seseorang berkata kepada saya bahawa jika kamu ingin melihat panorama negara yang sebenar-benarnya, maka naiklah keretapi. Sampai sekarang saya masih mengenang kata-katanya sebagai sesuatu yang amat-amat bermakna.

Cuti sekolah baru-baru ini saya ke Gemas sekali lagi bagi meneroka sepenuhnya kawasan stesen keretapi Gemas yang klasik. Ini kunjungan yang kedua dan sudah pastinya saya berharap dapat melihat sendiri keretapi berhenti. Mujur juga ada Azura dan keluarganya di Gemas. Boleh juga saya menumpang bermalam di rumahnya. 

Gemas terletak di Negeri Sembilan dan bersempadan dengan negeri Johor.

Ketika melalui pekan Gemas untuk ke stesen keratapinya, saya dapat melihat betapa pentingnya Gemas dalam lipatan sejarah perkembangan keretapi di negara kita. Pertemuan landasan keretapi antara pantai barat dan pantai timur semenanjung Malaysia berada di sini. Tidak hairanlah jika kita boleh melihat kuarters-kuarters lama pekerja KTMB serta depoh-depoh lama KTMB masih kekal utuh di sini. Walaupun sudah uzur namun saya tahu ia adalah satu catatan sejarah penting yang tidak terbeli oleh wang ringgit.

Jalan masuk ke stesen keretapi Gemas

Secara umumnya, Gemas masih mengekalkan ciri-ciri lamanya. Bangunan kedainya juga masih ada yang kekal lama. Namun begitu Gemas juga agak sibuk dengan aktiviti penduduknya yang berbilang kaum dan keturunan. Banyak peneroka FELDA di sini dan tidak hairanlah jika sepanjang perjalanan ke Gemas kita akan menyaksikan banyak pokok getah dan kelapa sawit menghiasi penglihatan kita. 

Saya ditemani oleh Azura dan dua orang anak buahnya yang lincah ketika kunjungan kali ini.  Anak buahnya yang bernama Tuah masih seperti kunjungan pertama agak lucu dan aktif. Begitu juga dengan Jiha tetap sama seperti dulu senyap dan baik. Namun saya suka akan kedua mereka ini. Sentiasa membuatkan hati saya menjadi senang dan gembira dengan telatah mereka.

Adik Tuah mengejar saya di stesen keretapi Gemas

 Seronok melayan kerenah anak-anak buah

Banyak yang sudah berubah ketika kunjungan saya kali ini. Nun di hadapan stesen keretapi lama ini, projek stesen komuter baru kelihatan semakin hampir untuk disiapkan. Tidak pula saya tahu apa nasibnya stesen lama ini sekiranya stesen baru itu siap kelak. Alhamdulillah, hajat saya dimakbulkan Allah SWT. Ketika sampai ke stesen ini, rupa-rupanya ada keretapi yang berhenti. Hairan Azura melihat saya terlompat-lompat keseronokan melihat keretapi di hadapan mata. Kedua-dua anak buahnya juga turut serta melompat-lompat bersama saya. Hahahahaha.

Platform utama stesen keretapi Gemas

 Pemandangan sekitar platform

Apa yang menarik perhatian saya di stesen ini ialah kewujudan jejambat besi yang masih utuh. Saya yakin sudah pasti ia dibina sejak zaman kolonial lagi. Ketika mula-mula menjejakkan kaki menaikinya, saya agak gementar. Ditambah pula ketika itu keretapi sedang lalu dibawahnya. Terasa bergegar juga. Adik Tuah yang sibuk berlari tadi juga menjadi takut. Lucu juga melihatnya memeluk erat tangan saya.

Jejambat lama merentasi landasan di stesen keretapi Gemas

Duduk dahulu di atas jejambat.

Adik Tuah takut dengan gegaran keretapi lalu di bawahnya.

Memang bertuah betul saya kali ini. Ketika sedang menangkap gambar-gambar keretapi berhenti, saya dipelawa oleh pemandu keretapi itu untuk naik ke atas kepala keretapi tersebut. Ini sudah dikira seperti orang mengantuk disorongkan bantal !!!! saya tidak melepaskan peluang tersebut. Jika diamati lebih dekat, banyak besi pada bahagian keretapi ini sudah uzur atas faktor masa dan zaman. Namun saya tidak dapat nafikan, ianya sebuah jentera yang amat berkuasa. 

Pemandu keretapi yang amat baik

Sempat juga saya berbual-bual sebentar dengan pemandu keretapi ini berkenaan dengan penutupan stesen keretapi Tanjong Pagar di bumi Melayu Temasik pada akhir Jun 2011. Ada nada sebak di sebalik kata-katanya. Saya sendiri juga sebak dengan penutupan stesen keretapi berkenaan. Masakan tidak ia adalah lambang kekuasaan akhir Malaysia di bumi Melayu Temasik. Selama berpuluh-puluh tahun KTMB membelah tanah bumi Melayu Temasik dengan gagahnya tanpa diusik kini ia terpaksa mengalah atas tuntutan zaman dan kehendak pemerintah. 

Di persada dunia... hehehehe

Sedia untuk berlepas

Ia menuju ke selatan membelah bumi Melayu Temasik

sebuah kenderaan yang gagah

Kebetulan sekali pada masa yang sama sebuah lagi keretapi menuju ke utara berselisih dan berhenti di stesen keretapi Gemas. Jadi sudah ada dua keretapi yang dapat saya lihat. Ia sebuah pengalaman yang begitu mengujakan. Pada masa inilah saya dapat melihat bagaimana pekerja-pekerja KTMB bertungkus lumus memastikan keretapi berkenaan dalam keadaan yang stabil dan selamat untuk ke destinasi seterusnya. Dapat dilihat kepakaran mereka mengendalikan setiap kerja. 

 Sebuah lagi keretapi menuju ke utara.

Di stesen keretapi Gemas juga kita masih boleh melihat beberapa tinggalan sejarah yang berkaitan dengan perkembangan jaringan landasan keretapi di negara kita. Selain stesen dan jejambatnya yang klasik terdapat juga beberapa perkara yang agak unik di sini. Antaranya ialah sebuah gerabak bewarna putih berbelang merah. Saya sendiri tidak tahu akan kegunaannya dan ia terletak di atas landasan yang terpisah dari landasan utama. Terdapat juga peralatan seakan-akan replika meriam di sebelahnya. Tidak tahu sama ada untuk dipamerkan atau ia suatu tinggalan dari zaman lampau. Namun pada saya ia suatu koleksi yang amat menarik dan unik.

Unik 

Papan tanda stesen keretapi Gemas juga agak menarik. Berwarna putih dengan tulisan berwarna hitam, ia seakan-akan mengembalikan kita semua ke hari-hari lama yang telah berlalu. Jika ditinjau ke stesen-stesen keretapi moden, papan tanda seperti ini sudah berganti dengan papan tanda yang jauh lebih canggih dan berwarna - warni. Papan tanda seperti ini hanya terdapat di stesen-stesen lama seperti di Gemas dan Taiping. Tidak mustahil ia akan dicabut dan digantikan dengan yang baru suatu hari nanti.

Azura dan anak-anak buahnya bergambar kenangan di papan tanda

stesen keretapi Gemas

Seronok ... itulah perkataan yang saya luahkan kepada Azura ketika kami bergerak pulang ke rumahnya. Saya tidak dapat menipu diri sendiri bahawa ini ialah pengalaman yang amat bermakna. Esok dan lusa kemodenan semakin kuat menghimpit negara kita. Sisa-sisa kenangan zaman lampau semakin terhakis. Generasi hari ini juga semakin lupa dengan sejarah lama tanah air. Ketika melihat keretapi petang menuju ke utara saya menjadi sayu sendiri. Ia bergerak perlahan-lahan dengan penuh setia. Memberi bakti kepada seluruh rakyat Malaysia dan Singapura tanpa ada perasaan jemu. Keretapi Tanah Melayu Berhad ( KTMB ), satu-satunya entiti yang terus mengekalkan tradisi nama asal negara Melayu pada namanya. Timbul juga di fikiran saya kenapa kerajaan tidak mencadangkan supaya KTMB dianugerahkan gelaran DIRAJA pada namanya ? ... apa salahnya, kerana Keretapi Tanah Melayu Berhad ( KTMB ) adalah pencerita sebenar suka duka sejarah sistem perhubungan di Tanah Melayu.

sayup sebuah keretapi yang berjasa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Jumaat, 29 Julai 2011

05 di rasah - Google Blog Search

05 di rasah - Google Blog Search


Transformasi HTJS dikagumi - Utusan Malaysia Online - Selatan

Posted: 26 Jul 2011 08:38 AM PDT

Transformasi HTJS dikagumi

Transformasi HTJS dikagumi

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my


Bangunan yang bakal menempatkan wad kanak-kanak dan wanita termasuk blok pusat rawatan harian Hospital Tuanku Jaafar Seremban yang dijangka siap penghujung tahun ini akan menambah keselesaan orang ramai.


SEREMBAN 25 Julai - Mungkin ramai yang tidak mengetahui, Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) yang terletak di Rasah, dekat sini, sebelum ini pernah dikenali sebagai Hospital Umum, Rumah Sakit Umum Seremban dan Hospital Besar Seremban sebelum menjalani proses penamaan semula pada 2006.

Apa pun namanya, hospital berkenaan yang telah berjasa kepada penduduk negeri ini selama lebih 100 tahun itu telah berkembang pesat dari aspek fungsi dan peranannya melalui peredaran masa sejak diwujudkan seawal tahun 1894.

Sejak menjalani proses penamaan semula, HTJS telah melalui proses naik taraf termasuk pertambahan tenaga kerja dalam memastikan ia mampu memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat terutamanya penduduk di negeri ini.

Lebih menarik, HTJS yang terletak di kawasan seluas 85 hektar itu merupakan hospital pakar yang menjadi rujukan utama kepada hospital lain di negeri ini.

Pengarahnya, Dr. Jaafar Che Mat (gambar) berkata, hospital yang beroperasi 24 jam dan tujuh sehari seminggu ini mempunyai kapasiti 850 katil yang memberikan perkhidmatan perubatan kepada 400,000 penduduk di daerah ini serta lebih 900,000 penduduk Negeri Sembilan.

''Dalam tempoh lima tahun ini, kita telah menjalankan pelbagai usaha menaik taraf HTJS dalam usaha melonjakkan perkhidmatan yang diberikan kepada umum.

''Ini selari dengan moto 3K yang diterapkan pihak HTJS sejak ia melalui proses penamaan semula pada 2006 iaitu keutamaan pada keselamatan, keselesaan dan kondusif kepada para pelanggan kami," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Menurut Jaafar, peredaran masa serta pertambahan penduduk juga membuatkan pihaknya sentiasa memperkemaskan dan mempertingkatkan tenaga kerja terlatih termasuk penggunaan peralatan teknologi moden selain memperkembangkan kemudahan HTJS.

Mengulas lanjut perubahan dalam tempoh lima tahun itu, Jaafar memberitahu, pihaknya menerima peruntukan sebanyak RM188 juta yang disalurkan oleh kerajaan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) bagi merealisasikan matlamat tersebut.

''Di bawah pelan ini, HTJS akan diberi nafas baru bukan sahaja dari aspek perkhidmatan malah akan dimantapkan dari segi kemudahan yang meliputi pembinaan bangunan baru serta pertambahan peralatan perubatannya.

''Antaranya termasuk pembinaan wad khusus bagi kanak-kanak dan wanita yang akan menempatkan hampir 346 katil, blok khas untuk tempat letak kereta yang mampu menempatkan 900 kenderaan pada satu masa dan sebuah bangunan bagi pesakit mendapat rawatan dengan pantas yang akan dikenali dengan pusat rawatan harian," ujarnya.

Jelasnya, pembinaan bangunan baru tersebut termasuk kemudahan tempat letak kereta yang dijangka siap pada penghujung tahun ini itu akan mampu mengatasi masalah kesesakan.

''Apabila ia siap nanti, saya yakin kita dapat memberikan perkhidmatan dengan lebih kondusif kepada umum secara pantas, teratur dan lebih penting secara efisien,'' ujarnya.

Tambah Jaafar, pusat rawatan harian yang menelan belanja sebanyak RM42 juta itu akan memainkan peranan yang penting dalam usaha memberikan rawatan tanpa memerlukan pesakit dimasukkan ke wad melebihi satu hari.

''Ini bermakna pesakit yang perlu menjalani pembedahan termasuk mendapatkan rawatan dan pemeriksaan boleh dilakukan di pusat berkenaan dalam kadar pantas.

''Di pusat ini nanti pesakit buah pinggang dan pesakit yang perlu menjalani rawatan kimoterapi akan dimasukkan ke pusat rawatan harian ini selain menjadi tempat pembedahan harian," katanya.

Dalam pada itu, katanya, peruntukan yang diterima itu turut digunakan oleh pihaknya untuk menaik taraf dari segi kemudahan dalaman seperti kemudahan awam, ruang kerja, ruang pejabat serta bilik mesyuarat dan seminar di HTJS.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


<b>Port Dickson</b> Triathlon 2011 – in pics « missJeweLz

Posted: 29 Jul 2011 12:34 AM PDT

With Ezan and Stupe before the race start. Congrats Ezan on your 1st OD !

Ayet, Fadhli, Hafiz Wong and other age groupers

Brown girl in the ring..tra la la la la..! Cool candid shot !

Out of the water after a loonnggg swim !

Glad to be back on land !

Muka terkejut...Stupe !!!!

On the way to bike out. Razlan the MC in the background (black tshirt)

Heart still pounding from the horrible slow swim but laju T1. Every 2nd counts. Hahaa.. Can't wait to get on this bike !

I didn't realize got somebody trailing behind me as I wasn't fast. (Tuh pasal orang tuh boleh ikut) hihi.. Good for you Daniel Yong from Singapore ! Next time tarik !

Catching up with a group. -that's why i felt good ! dapat tangkap group. biasanye lembap lagi kayuhan saya ni..huhuhu..-

Dah lama tak ber Photoshop... huhuhu..

Somebody glued to my rear.. caittt...Only manage to drop her during the run.

Towards end of the bike leg

Cool photo out of T2 by Timex Malaysia.

Another reason why you should TRI. All the great photo shots you get from the photographers (instead of posing for yourself! hihih)

Akak ni nampak happy semacam..huhuhu.. yeah, the bike time looks okay, and the legs feel ohh so fresh . That's why !

Great shot by Ultra Tey Eng Tiong. Thanks Tey !

missJeweLz on the run. Less than 2km to go.

Errghh this damn flu.....!

Cooling down with the ice cold towel, 100Plus and watermelon

Everybody so into the dialogue... (and no, can't really recall what was said...hihihi..). Fr left; me, Jason Thiang, Randy and Sook Ying (in orange)

With the young + strong guys ; Amirul, Aiman, Shimri + ...forgot his name lah...

Okay, done with the photos uploading and caption-ing. All photo credits to their rightful photographers. :) Thank you for the lovely and well captured pics. No video, but the photos nearly captured my entire race. Nice. Anyways..  I am still with my flu..on and off.. thanks to my rajin colleagues who still comes to work despite being very sick..take MC la..tak rugi.. lagi menyusahkan orang lain ada la. I had fever 3 days before PD. Lepas PD (on Wednesday), demam tak demam macam tuh..isk..Orang musim degheyan, kat department ni musim fever pulak..

Ramadhan and After

So, what is installed for you guys after this? We have 5 months left in 2011 (insyaAllah). So let's make the best out of it. Ramadhan menjelang tiba. I am really looking forward to that. :) Training will still continue. I miss those time when my group of friends ran up all the way to Genting masa bulan puasa. We started at McDonald's Genting Sempah, and run up all the way to First World Hotel together with Ngae and the rest of the LeTuang. Those were the days. Hihih.. I have Desaru, MUDS, Powerman after August. What else.. uhmm, don't think I will be doing Penang Marathon this year. Will be skipping The Most Beautiful Thing 100km trail in Sabah as it is only a week apart from Powerman. I can't go on doing everything as there will be no quality in the race performance even when I aim to only complete the race without any injuries. The commitment in terms of planning, time, energy (and $$) for extreme distances is not as simple as ABC. Even if 2 endurance races are not exactly back to back, you can definitely feel the tension when your training overlaps, lacking quality and concentrated training, lack of rest and recovery.. 100km is no joke even for the seasoned ultras. We need these limbs and body for a long time, not only to do sports, but other acts i.e. work, charity etc.. So, why burden it unnecessarily?


Glory Forever ? or Glory fever ?

The saying pain is temporary, and glory is forever. Yup, true.. but if the pain is from an injury which can't be reversed, and if reversed won't bring back the same mobility or functionality, is it worth it? National athlete Shahrom Abdullah did not finish Powerman Austria because of pain on his legs. A wise decision right there . I have a few friends who are now recovering from some injury.. I hope you guys will recover soon, and come back to sports soon. To the rest of you out there, try to be selective in your races even it is for fun. To have fun, you need still need to train. I am not those few who goes around saying I am proud to complete this distance 'without training'. It may apply to 1 or 2 person, but generally speaking, I would say it is kind of selfish. You know when you want to teach someone something, you would want to teach the person the right and best thing to do. Would you be happy to have a friend who is new to cycling getting his knee busted just because you 'forgot' and 'didn't' recommend him/her to go for a bike fit ? Or perhaps you yourself didn't do any fitting and somehow managed to go through without any injury.. ? One thing about sports acquired injury, not all are acute.. some takes days, weeks or even months (and in some cases , years) for it to be detected, felt and diagnosed..  

R.E.S.P.E.C.T.

So think about it..we may do sports just for fun and for health reasons..but if we don't do it right, we might end up hurting ourselves and that defeats the whole purpose doing sports at the first place. I remind myself and my friends from time to time we should be humble in sports (in other things as well) — so that we can learn from those who are more knowledgeable than us who have more experience than us. Read. There are plenty materials out there on training, sports nutrition, etc written by recognized coaches and world class athletes. Take the effort to learn so you can learn to respect the distance. More.


Humility

If you are a newbie in triathlon — you might want to know that a good bike no matter how light or high-tech it is does not equate an excellent bike time. Why ? Go read, and come back to share with us here why. I have done so far, only 1 Ironman , 2 half Ironman distances, several ODs and sprints. I started from the sprint distance, going up to the OD, half Ironman, then Ironman. I did the ultra 100km last month — and I felt I have no right at all to 'brag' even after I have finished it (i don't normally brag…huhu…).. Coincidentally, I haven't even worn the 100km finisher tee.. I am not exactly sure why.. just that, if I were to wear it, I wouldn't don it for the 'sole purpose' of telling everybody I did it. :) tak rugi apa2.. same goes to my oversized Ironman tee.. gee.. I need to put it one of these days la…I miss Ironman Langkawi. Bring it back !!!!!!!!!!!! — i miss it so much I have not changed my profile pic since February 2009. Talk about 'attachment' ! fuhhlamakk…dari gambar2, terus jadi mini lecture series pulak jadinya.. ni lah, once I am in the zone writing a post, I will most likely go on and on. I am not the best speaker (yes I suck at public speaking..), writer, what more a triathlete. Loads to improve, and a lot to learn from expert friends and coaches. :) To all my age groupers triathlon buddies who have conquered against all odds, excelling in what you guys love most and being able to finish race after race without any injuries, I salute you. Keep going on. Have a beautiful Friday and weekend everybadehhh !! Dan selamat berpuasa to all my Muslim friends. May Allah Bless you.


just me ; missjewelz.marmalade :)

The night I drew a flower with the neon light. heeeheee. Pretty innit?

Port Dickson Triathlon 2011 | Race report : click here

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di linggi - Google Blog Search

05 di linggi - Google Blog Search


EYKA: Gotong Royong <b>di Linggi</b>

Posted: 02 Apr 2011 08:03 AM PDT

sabtu malam ahad tu boleh pulak mata tak mengantok...keluar lepaklepak jap,pastu balik rumah,lepak lagi depan umah...da masuk umah saya dengan fara still tak boleh tidur,so kemaskemas umah dulu baru baringbaring...dah baring pun mata tak boleh tutup gak...fara boleh online lagi sampai pukul 4,saya boleh gayut sampai pukul 4..dah pukul 4 lebih sikit baru masingmasing boleh tidur...henpon dah set dah pukul 6.30..tapi bila tiba mase alarm dah berbunyi apa lagi,masingmasing meraba cari henpon terus stop alarm and continue tidur ! what ? continue tidur??? YES ! kami continue tidur..dah pukul 7.10 leyha bangun kejutkan kiteorang,apa lagi berterabur masing2 pergi bilik air..mane yang tak masuk bilik air kena cuci muka and gosok gigi kat sinki..kawan kat bilik air dah keluar baru boleh mandi..sumpah kelang kabut masingmasing..haha...
http://www.emocutez.com
dah 7.30 pagi baru gerak pergi poli..kelangkabut masingmasing jalan..nasib baik ada kawan nak tunggu..and boyfrend dia cakap kat kitaorang suruh tunggu kat guard jek...nanti bus da kuar tahan bus poli and naek la...kitaorang dah lambat,berpecah dengan classmate yang lain..so gotong royong pun lainlain tempat la..kiteorang gotong royong dengan akak-akak kelas tamadun...tak apa lah bukan selalu jadi macam ni 
sampai jek linggi kitaorang dipecahkan dua group...group laki kena pergi tempat lain.kitaorang yang perempuan kena kemaskemas kat kampung barisan...ok la aktiviti ni..fun jugak la..pacik pacik kat kampung tu pun ramah,ustaz yang kitaorang sangka garang,ruparupa nya sporting la jugak..boleh gelakgelak dengan kitaorang...saya,fara,leyha,jet and fiza kena kemas kat lorong satu..dapat la kitaorang kemas and bersihbersih kan sikit kawasan lorong tu...siap kemas kat kampung tu,kitaorang semua satu bus kena pergi ke balai raya dekat linggi untuk majlis penutup..lepas majlis penutup ada makanmakan,tapi kitaorang tak makan,terus naik bus..penat..saya naik bus terus melelapkan mata...best la jugak...sampai poli lebih kurang kol 2 lebih...


time ni pun sempat berposing before kena kemaskemas... 
haaa..nampak tak saya rajin..saya memang rajin..weeee ~ ! 
ni leyha yang suka sangat berposing...use camera dia la..





yang pakai topi tu la ustaz din..ingat dia garang tau,sebenarnya ta garang pun..kelakar la gak..tapi ade mase dia serius lorx..
pas dah kemas,kiteorang kena pergi balai raya untuk majlis penutup :)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di lukut - Google Blog Search

05 di lukut - Google Blog Search


Masjid Qariah <b>Lukut</b>: PERISTIWA ISRAK & MIKRAJ

Posted: 26 Jul 2011 12:18 PM PDT


Pengalaman Al-Imam Abu Bakar Ibnul 'Arabi

"Batu itu berdiri sendiri di tengah-tengah Masjidil Aqsa, tergantung-gantung dan terpisah daripada semua bahagiannya dengan bumi. Tidak ada yang memegangnya, melainkan Yang Memegang langit, daripada jatuh menimpa bumi."

"Di puncaknya dari arah selatan, itulah tempat kaki Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam berpijak untuk menaiki Buraq, di sebelah itu agak condong. Dikatakan kerana kegerunannya atas kehebatan baginda Sallallahu 'Alaihi Wasallam maka batu itu tergantung, saya sendiri takut untuk berada di bawahnya, kerana takut batu itu menghempap saya kerana dosa-dosa saya."

Dalam kitab al-Israk wal-Mikraj oleh Khalid Saiyyid Ali di halaman 82, atas tajuk yang bermaksud 'Tempat Nabi bermikraj', disebut di bawahnya suatu penulisan (yang bermaksud): "Berkatalah al-Imam Abu Bakar Ibnul 'Arabi, ketika membuat penjelasan (syarah) Kitab al-Muwattak oleh Imam Malik disebutkan, batu besar di Baitulmaqdis adalah suatu keajaiban Allah SWT.

"Setelah beberapa ketika kemudian, saya pun memberanikan diri dan masuk berteduh di bawahnya, maka saya dapat melihat pelbagai keajaiban. Saya dapat menyaksikan ia dari semua arah. Saya benar-benar melihatnya terpisah dari bumi. Ada arah yang lebih jauh terpisah dari bumi daripada arah yang lain."
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Lelaki yang dilapor hilang <b>di Gemas</b>, ditemui mati - Komunitikini

Posted: 25 Jul 2011 03:01 AM PDT

Seorang lelaki yang dilapor hilang selepas membuat urusniaga getah Sabtu lepas, ditemui mati awal hari ini.

Mayat Mohd Sufian Mustafa, 34, ditemui di ladang getah Peringkat Tiga, Felda Pasir Besar, berhampiran jalan utama Gemas-Pasir Besar kira-kira  pukul 1 pagi.

Ketua Polis Daerah Tampin Supt Wooi Kooi Cheang berkata mayat lelaki itu ditemui dengan kesan kecederaan di kepala dan badan serta kesan cedera akibat tetakan senjata tajam di tangan.

"Polis bergegas ke ladang itu setelah menerima maklumat daripada adik mangsa yang menemui kereta Produa Kancil yang digunakan mangsa di ladang berkenaan.

"Kami melancarkan gerakan mengesan mangsa dan akhirnya mayat mangsa yang ditutupi daun ditemui di dalam lubang di ladang itu," katanya.

Beliau berkata tiada dokumen pengenalan diri ditemui tetapi keluarga lelaki  berkenaan telah membuat pengecaman mayat itu.

Mayat lelaki itu di hantar ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban untuk bedah siasat, katanya.

Laporan mengenai kehilangan lelaki itu dibuat oleh keluarganya di Balai Polis Dangi, Kuala Pilah, kira-kira pukul 12.40 tengah hari semalam setelah Mohd Sufian yang merupakan pembeli getah tidak pulang ke rumah sejak keluar bagi urus
niaga getah Sabtu lepas.

Ketika keluar dari rumah, Mohd Sufian dikatakan turut membawa wang tunai kira-kira RM3,000 bagi urus niaga getah di Palong, Gemas.

- Bernama

Related article

The leading Malaysian website for news and information on community events, food, entertainment and community resources on education and development.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Universiti Malaya Buka Fakulti Pertanian <b>Di Gemas</b> | BLOG MOA

Posted: 24 Jul 2009 12:05 AM PDT

SEREMBAN, 23 Julai (Bernama) — Universiti Malaya (UM) akan mewujudkan Fakulti Pertanian dan Biotek di Gemas bagi menjalankan penyelidikan serta mencari formula terbaik membantu sektor pertanian negara.

Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan berkata keputusan UM itu adalah perkembangan positif yang menjadikan Gemas sebagai `Lembah Biotek' yang luas, sekali gus mempercepatkan proses pembelajaran, kajian dan penyelidikan berkaitan teknologi pertanian.

"Fakulti itu akan dibangunkan di kawasan seluas 202.34 hektar dan pembinaannya yang dijangka siap menjelang 2011 akan menelan kos lebih RM200 juta menerusi peruntukan Kerajaan Persekutuan," katanya selepas merasmikan Ekspo Agro dan Biotek 2009 sempena sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat negeri, di sini Khamis.

Katanya pembinaan fakulti tersebut adalah 'pembukaan semula' Fakulti Pertanian yang suatu ketika dahulu pernah diwujudkan oleh universiti itu dalam melahirkan graduan tani terbaik negara.

Mohamad berkata UM akan membina kampus fakulti tersebut di kawasan yang disediakan oleh kerajaan negeri dan seramai 1,500 pelajar akan diambil apabila ia memulakan pengajiannya.

Menurutnya persetujuan pembinaan fakulti itu dicapai selepas kerajaan negeri menyarankan jabatan dan agensi kerajaan yang diberikan tanah di negeri ini supaya dapat membangunkannya dengan segera.

"Pada mulanya, UM membuat surat akuan hanya untuk membangunkan sebuah Pusat Penyelidikan Biotek iaitu makmal mereka di Jelebu dengan kos pembinaan sebanyak RM25 juta.

"Tetapi, disebabkan Jelebu merupakan kawasan sensitif alam sekitar, kerajaan negeri tidak mahu melaksanakan sebarang pembangunan yang boleh merosakkan alam sekitar dan satu pertemuan semula diadakan bersama Naib Canselor dan Dekan Fakulti berkenaan di sini baru-baru ini," katanya.

Beliau berkata dalam pertemuan tersebut pusat pengajian itu menerima cadangan kerajaan negeri supaya membuka fakulti di Gemas dan ia dijangka siap dalam tempoh dua tahun lagi.

– BERNAMA

from your own site.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

ads