Ahad, 16 Mac 2014

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Catuan air selang sehari <b>di Gemas</b> mulai esok | N9 Kini - Portal <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2014 03:33 AM PST

SONY DSC

SEREMBAN, 05 Mac – Masalah kekeringan air sungai khususnya di Sungai Gemas berlaku berikutan kemarau  berterusan  yang melanda. Kerajaan Negeri mengambil inisiatif dalam membantu menyediakan bekalan air kepada peduduk di sekitar Gemas dan Palong.

Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan berkata, catuan air akan dilakukan bermula esok di kawasan Gemas dan proses catuan akan dijalankan setiap selang satu hari.

Menurut beliau lagi, ini merupakan cabaran buat Kerajaan Negeri dalam menghadapi situasi seperti ini. Ketiadaan hujan di empangan Gemencheh yang berterusan sehingga 25 Mac 2014 ini akan mengakibatkan pihak Kerajaan Negeri terpaksa mencatu air sehinggakan tiada lagi masalah kekurangan bekalan air.

Semua kemudahan yang digunakan untuk menangani isu ini telah diserahkan kepada jawatankuasa yang dilantik. Usaha sama daripada persatuan-persatuan lori tangki turut menyumbang menempatkan tangki air bagi memastikan bekalan air dapat dibekalkan kepada masyarakat yang terjejas.

"Operasi pembenihan awan telah dilaksanakan di kawasan Kuala Pilah diikuti dengan kawasan Gemas. Hujan yang berlaku akan membantu meningkatkan paras tampungan air di empangan".

Katanya mengenai isu jerebu di Nilai dan Seremban, pihak sekolah diminta menangguh serta mengurangkan aktiviti luar ekoran tahap jerebu yang melanda hampir ke tahap kritikal. Punca dapat dikenal pasti berdasarkan kes-kes kebakaran yang berlaku sejak akhir-akhir ini.

Oleh: Khairul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads