Jumaat, 11 April 2014

05 di seremban - Google Blog Search

05 di seremban - Google Blog Search


MB bimbang kes denggi <b>di Seremban</b> tinggi - Utusan Online

Posted: 09 Apr 2014 11:53 AM PDT

SEREMBAN 9 April - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan melahirkan kebimbangannya mengenai demam denggi di Negeri Sembilan apatah lagi dengan daerah ini menjadi penyumbang utama wabak berkenaan iaitu mencatatkan sebanyak 1,233 daripada jumlah keseluruhan 1,382 kes.

Jelas Mohamad, kes demam denggi pada tahun ini amat tinggi berbanding beberapa tahun lalu sekali gus memerlukan kerjasama daripada semua pihak untuk membanteras wabak tersebut habis-habisan.

Ini adalah gerak kerja kedua-dua pihak dalam menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya bahaya penyakit ini dan masyarakat pula perlu memainkan peranan untuk sama-sama pastikan persekitaran rumah tidak dijadikan sebagai tempat pembiakan nyamuk Aedes," katanya selepas merasmikan Penutup Ayuh Gempur Aedes Sempena Gotong-Royong Perdana di Flat Taman Semarak dekat Nilai di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian dan Asas Tani negeri, Datuk Hasim Rusdi, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paroi, Mohd. Ghazali Abd. Wahid dan Pengerusi COMBI negeri, Datuk Dermataksiah Abdul Jalil.

Sehubungan itu, Mohamad meminta kerjasama orang ramai untuk mencegah wabak tersebut daripada terus merebak dengan menghapuskan semua tempat pembiakan nyamuk Aedes di kawasan masing-masing.

Saya harap orang ramai dapat luangkan masa, tak lama pun dalam 10 minit untuk membersihkan kawasan di luar dan dalam yang berpotensi menjadi sarang pembiakan jentik-jentik.

Wabak ini tiada vaksin dan satu cara untuk menanganinya adalah melalui kebersihan di mana kita perlu hapuskan tempat pembiakan nyamuk Aedes," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads