Sabtu, 22 Jun 2013

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Lagi kejadian lemas <b>di Port Dickson</b>

Posted: 04 Jun 2013 07:38 AM PDT

Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa lemas di Port Dickson.
Dua kanak-kanak lemas di PD
PORT DICKSON - Dua kanak-kanak lemas ketika mandi di Pantai 3 Telok Kemang, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira 4.55 petang itu, Khairul Afrizal, 14, dan Sofrina Husna Herry Judra Jhcendra, 11, lemas akibat dilambung ombak ketika sedang mandi di pantai berkenaan.
Mayat Khairul Afrizal ditemui kira-kira 5.20 petang oleh orang awam, manakala Sofrina Husna masih belum ditemui. Operasi mencari dan menyelamat dihentikan jam 9 malam tadi.
Pembantu bot pisang mati lemas
PORT DICKSON – Seorang pembantu bot pisang atau banana boat maut dipercayai lemas selepas bot dinaiki terbalik di Pantai Cahaya Batu 4 Port Dickson, di sini petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira 5 petang itu, mangsa, Mohd Syahir Hashim, 34, membawa enam penumpang dari Pantai Saujana ke Pantai Cahaya yang dipandu Muhamad Fadil Muhamad Zain, 21.
Muhamad Fadil berkata, kejadian berlaku apabila tali penghubung antara bot pisang dan bot pemandu terputus sebelum terbalik.
"Ketika itu saya memandu bot, Mohd Syahir duduk di belakang. Sebaik tiba di Pantai Cahaya, saya membuat pusingan untuk pulang ke Pantai Saujana tetapi tiba-tiba tali pengikat antara bot pisang dan bot pemandu terputus sebelum terbalik.
"Semua penumpang terjatuh ke dalam laut termasuk Mohd Syahir," katanya.
Menurutnya, ketika itu, air pasang dan semua penumpang memakai jaket keselamatan termasuk dia dan Mohd Syahir.
"Sebaik melihat penumpang terjatuh ke laut, saya segera terjun untuk menyelamatkan mereka.
"Selepas kesemua enam penumpang naik ke atas bot, saya menyedari Mohd Syahir tidak ada bersama kami dan mendapati hanya jaket keselamatannya sahaja terapung tidak jauh dari lokasi kejadian," katanya yang memberitahu Mohd Syahir baru sebulan bekerja sebagai pembantunya.
Menurutnya, selepas gagal mencari Mohd Syahir, dia pulang ke Pantai Saujana dan memaklumkan kepada rakan-rakan serta pihak berkuasa sebelum operasi menyelamat dilakukan pelbagai agensi termasuk Polis Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasa Maritim, Jabatan Pertahanan Awam dan Rela serta pengusaha sewa bot, bermula petang kelmarin.
Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba negeri, Ahmad Nizam Sapaiee berkata, mangsa ditemui rakan-rakannya yang menyertai operasi menyelamat di perairan PD Marina, kira-kira empat kilometer dari lokasi dia dilaporkan hilang.
"Mangsa ditemui sekitar 2.15 petang, semalam dalam keadaan masih lengkap berpakaian," katanya.
Mayat mangsa kemudian dibawa ke Hospital Port Dickson untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Air Meleleh, malam tadi.
Dalam pada itu, abang sulung mangsa, Rohaizat, 46, berkata, adiknya bekerja sebagai Pembantu Am Rendah di Institut Pengurusan Tentera Darat (IPDA) dan gemar melakukan kerja sampingan.
"Saya pernah menasihatkan dia agar tidak bekerja berkaitan dengan laut dan saya sendiri tidak tahu kenapa saya nasihatkannya begitu," katanya.
Mohd Syahir yang merupakan anak keempat daripada lima beradik meninggalkan seorang balu, Zaini Zakaria, 26, dan seorang anak perempuan berusia lima tahun.
Pelajar Lemas Ketika Aktiviti Riadah Di Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson
PORT DICKSON: Mayat seorang pelajar kolej swasta, Nazaruddin Bisul Rahman, 20, yang dipercayai lemas ketika mengadakan aktiviti riadah di Pantai Cahaya Negeri (Batu 4) di sini, ditemui kira-kira tiga jam selepas kejadian dilaporkan, Sabtu.
10 minit tenggelam di laut
PORT DICKSON: "Saya sempat menasihatkannya segera naik ke darat sebelum terlambat kerana menyedari air laut mula pasang tetapi tiba-tiba mendapatinya sudah hilang dari pandangan dan menyangka dia bergurau." Begitu kata Fazli Yahya, 22, apabila rakannya, Mohd Farid Abdullah, 23, yang mandi-manda bersamanya di Pantai Cermin, dekat sini, kelmarin hampir lemas apabila tenggelam selama 10 minit dipercayai dihanyutkan arus deras ketika air laut pasang secara tiba-tiba.
Dalam kejadian kira-kira jam 5.45 petang itu, kedua-dua sahabat berkenaan mengalami detik mencemaskan ketika mandi dalam jarak 50 meter dari pantai apabila seorang daripada mereka 'hilang' ketika berenang ke darat.
Pemancing lemas air laut bergelora
PORT DICKSON: Memilukan apabila seorang lelaki yang memancing dan menjala ikan di pantai Telok Pelandok, Batu 10, di sini, ditemui lemas kerana dipercayai tidak sempat menyelamatkan diri apabila air laut bergelora, kelmarin.
Berita Harian 23 Feb 2010
PORT DICKSON: Pembangunan pesat dan sejarah aktiviti menyedut pasir suatu ketika dulu di sebahagian kawasan pantai di daerah ini menyebabkan wujudnya tebing tinggi yang didakwa menjadi punca kebanyakan kejadian lemas.
PORT DICKSON – Belum pun reda kesedihan tiga keluarga apabila salah seorang daripadanya mati lemas ketika berkelah di pantai Port Dickson seperti yang dilaporkan Sinar Harian semalam, sekali lagi pantai Port Dickson dikejutkan dengan penemuan mayat remaja lemas.
Utusan Malaysia 15 Feb.2010
PORT DICKSON - Seorang remaja lelaki yang dilaporkan hilang ketika sedang mandi bersama lima saudaranya di Pantai Batu 1 di sini, semalam, ditemui lemas awal pagi tadi.
PORT DICKSON: Seorang pemuda ditemui mati lemas di Pantai Batu 8, dekat sini, pagi ini. Ketua Polis Daerah Port Dickson, Supritendan Mazlan Othman berkata, mayat Siow Hon Peng, 33, dari Taman Rasah Jaya, Seremban ditemui orang ramai terdampar di tepi pantai itu pada kira-kira pukul 7.40 pagi.
PORT DICKSON, 22 Julai (Bernama) — Kejohanan Triathlon Antarabangsa 2007 Port Dickson (PDIT) yang berlangsung di sini hari ini mencatat sejarah hitam dalam sukan tanah air apabila seorang atlet dari Malaysia mati lemas pada cabaran pertama acara itu, pada pukul 10 pagi ini.
Utusan Malaysia 13 Jun 2005
PORT DICKSON 12 Jun - Kegembiraan sebuah keluarga dari Batu Pahat, Johor yang menghabiskan cuti sekolah berakhir dengan tragedi apabila seorang ahli keluarga mereka mati lemas di kolam renang sebuah hotel di sini, semalam.
PORT DICKSON, Tues. - A family outing ended in tragedy when a 24- year-old man drowned while swimming with a new friend at Km7.2 Jalan Pantai yesterday.
While Muhammad Kadis Untung Kadir's body was recovered four hours after the incident at 9pm, a search involving seven frogmen from the Fire and Rescue Department is still under way for his missing friend whose identity is not known.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads