Jumaat, 7 Februari 2014

05 di lenggeng - Google Blog Search

05 di lenggeng - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jan 2014 09:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Oct 2013 09:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2013 09:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KERENGGA: Umno lawan Umno <b>di Lenggeng</b>

Posted: 03 May 2013 09:00 PM PDT

Perkara ini umumnya tidak disedari oleh pengundi di luar DUN Lenggeng. Tetapi pengundi di dalam DUN Lenggeng yang tidak ada akses kepada maklumat tepat, barangkali sudah mula pening kepala atau keliru dengan situasi yang luar biasa ini.
Jika di DUN atau Parlimen lain cabaran utama adalah di antara calon Barisan Nasional (BN) dan calon Pakatan Rakyat (Pakatan). Calon bebas sekadar memeriahkan lagi suasana Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) ini.
Bagaimanapun di DUN Lenggeng, calon Umno-BN, Datuk Ishak Ismail bukan sahaja menghadapi saingan sengit daripada calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar tetapi daripada pemimpin Umno Lenggeng sendiri.
Pemimpin Umno Lenggeng yang dimaksudkan ialah calon Bebas, Zulkifli Abdullah.
Walaupun Zulkifli Abdullah menggunakan lambang cermin mata sebagai simbol dalam kempen, banner dan kertas undi nanti, kini sudah mula mengedarkan risalah kempen beliau dengan menggunakan logo 1 Malaysia.
Dalam risalah pertama dipetik berkata:
"Pada PRU13 ini kita menyokong sepenuhnya pemerintah yang memerintah (BN), namun kita perlu melihat kesesuaian calon yang dipilih.
"Khas untuk DUN Lenggeng, kita perlu menyokong sepenuhnya dan memberi undi kepada calon bebas Zulkifli Abdullah kerana calon ini bukannya calon bebas dan serpihan PAS, PKR dan DAP. Ianya datang dari Umno kerana beliau menyelamatkan maruah Umno dan BN.
"Kita perlu calon yang selari dengan pemerintahan pusat dan boleh membawa perubahan dan pembangunan di kawasan yang kita duduki. Kita perlu menolak calon yang lama yang mana cara pemikiran dan ideologinya yang lemah.
Malah biodata beliau dalam risalah yang kedua menyatakan jawatan beliau di dalam Umno walaupun beliau telah dipecat bersama 60 lagi pemimpin dan ahli Umno dari seluruh negara yang bertanding sebagai calon bebas oleh pucuk pimpinan Umno sehari selepas penamaan calon.
Dalam biodata tesebut, penglibatan Zulkifli Abdullah dalam politik disebut: 1988: Ketua Pemuda Umno Cawangan Kampung Daching, Timbalan Ketua Umno Cawangan Kampung Daching dan Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Seremban.
Tidak jelas sama ada beliau masih memegang jawatan dalam Umno atau ianya bekas jawatan yang beliau pernah pegang.
Zulkifli Abdullah turut menyatakan penglibatan beliau dalam Perkasa (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia) Wilayah Persekutuan dan Jati (Jalur Tiga) Malaysia.
Namun dari 10 manifesto yang beliau senaraikan sekurang-kurangnya tiga perkara yang Zulkifli Abdullah melabelkan sebagai transformasi kesedaran sudah pasti akan menimbulkan tanda tanya dan kekeliruan di kalangan pengundi.
Tiga perkara tersebut ialah:
  • 1Malaysia – Bersama kita seia sekata. Umno Seremban mahukan perubahan corak dan gaya kepimpinan
  • 1Suara – Meremaja dan merombak Umno Seremban. Memilih barisan kepimpinan yang baru.
  • 1Undi Calon Bebas (Cermin Mata) – Penentu survival Umno Seremban. Mendapat kepimpinan baru atau di takuk lama.

Perkembangan baru ini mungkin juga satu perkembangan positif kepada calon PAS, Zulkefly Omar.
Senario ini akan menimbulkan kemungkinan undi daripada penyokong BN akan berpecah kepada dua iaitu di antara Ishak dan Zulkifli Abdullah.
Walaupun Zulkefly Omar masih berehat dan menerima rawatan di hospital, sudah tentu perbalahan Umno Lenggeng ini akan menguntungkan beliau dan beliau mempunyai potensi besar untuk memenangi kerusi DUN Lenggeng pada hari Ahad, 5 Mei ini.
Di pihak Umno pula apakah tindakan yang menanti Zulkifli Abdullah? Kalau secara teknikal beliau sudah pun dipecat dari Umno. Tetapi risalah kempen beliau jelas mengambarkan seolah-olah beliau mewakili Umno Bahagian Seremban.
Situasi ini sudah pasti memeningkan lagi kepala Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang kini berhadapan dengan PRU yang paling sengit dalam sejarah tanahair.

<b>Lenggeng</b>, Negeri Sembilan Darul Khusus ~ Jelajah Mahaguru58

Posted: 23 Jun 2013 04:57 AM PDT

Salah satu kegemaran saya adalah untuk menjelajah bumi Semenanjung Tanah Melayu ini dengan memandu melalui jalan jalan persekutuan, berhenti di pekan pekan kecil dan merakamkan suasana sekitar didalam bentuk fotografi dan video.

Hari ini saya berkesempatan singgah di Lenggeng, sebuah pekan kecil lama di dalam Negeri Sembilan Darul Khusus. 

Ikuti lah rakaman spontan saya didalam bentuk video dibawah:

Saya tertarik dengan keadaan beberapa kedai papan lama di pekan Lenggeng ini. Walaupun keadaan kedai2 lama ini sesetengahnya sudah uzur namun ada termeterai keindahan senibina dan peradaban lama padanya.


Corak corak pada tingkap kedai kedai diatas bertarikh dari zaman era British dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini dipasang kompresor pendingin hawa menurut keperluan zaman ini.Dulu dulu hanya dibuka sahaja tingkap itu dan angin sepoi sepoi bahasa meniup keseluruh ruang atas kedai tersebut.

Sekarang terpaksa lah ditutup sebab nak dinginkan ruang dan untuk mengelakkan debu dan habuk dari jalan didepan terbang masuk! Mujur lantai ruang atas tu terletak tinggi. Jika tidak adalah nanti 'spiderman' merayap masuk menceroboh! :P


Semasa saya singgah di pekan Lenggeng, keadaan jalan nya berdebu disebabkan laluan lori lori pembinaan yang membawa muatan tanah dan pasir. Itulah puncanya kenapa pekan Lenggeng begitu tercemar dengan debu debu di jalan utamanya.

Di tambah pula dengan keadaan berjerebu yang di sebabkan oleh pembakar2 hutan Sumatera, Indonesia yang tidak peduli akan kesan pencemaran udara serantau.


Phua Kong Hing, mekanik motor di pekan Lenggeng begitu mesra memberikan lambaian 'peace' kepada anda para pembaca blog Mahaguru58 yang budiman. Jika lalu disana, singgah lah sekejap bertanya khabar pada nya.

Alang alang saya dah ada kat Lenggeng, daerah pendalaman Nogori Sembilan, makanya saya pun pergilah singgah makan disalah sebuah warung Masakan Minang di Kampong Katop dihujung pekan Lenggeng.

Inilah makanan tengahari saya di sana. Daging masak lomak cili padi dan sepotong ayam goreng berempah. Sodap!!! Tapi kebanyakan isi ayam tu saya sedekahkan pada dua ekor kucing yang datang merayu mengiau ngiau pada saya. Dah rezeki kucing kucing tersebut. :-)


Insya Allah jika ada masa, mahu saya menjelajah lagi.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Lama - BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Lenggeng</b>, Negeri Sembilan Darul Khusus ~ Jelajah Mahaguru58

Posted: 23 Jun 2013 04:57 AM PDT

Salah satu kegemaran saya adalah untuk menjelajah bumi Semenanjung Tanah Melayu ini dengan memandu melalui jalan jalan persekutuan, berhenti di pekan pekan kecil dan merakamkan suasana sekitar didalam bentuk fotografi dan video.

Hari ini saya berkesempatan singgah di Lenggeng, sebuah pekan kecil lama di dalam Negeri Sembilan Darul Khusus. 

Ikuti lah rakaman spontan saya didalam bentuk video dibawah:

Saya tertarik dengan keadaan beberapa kedai papan lama di pekan Lenggeng ini. Walaupun keadaan kedai2 lama ini sesetengahnya sudah uzur namun ada termeterai keindahan senibina dan peradaban lama padanya.


Corak corak pada tingkap kedai kedai diatas bertarikh dari zaman era British dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini dipasang kompresor pendingin hawa menurut keperluan zaman ini.Dulu dulu hanya dibuka sahaja tingkap itu dan angin sepoi sepoi bahasa meniup keseluruh ruang atas kedai tersebut.

Sekarang terpaksa lah ditutup sebab nak dinginkan ruang dan untuk mengelakkan debu dan habuk dari jalan didepan terbang masuk! Mujur lantai ruang atas tu terletak tinggi. Jika tidak adalah nanti 'spiderman' merayap masuk menceroboh! :P


Semasa saya singgah di pekan Lenggeng, keadaan jalan nya berdebu disebabkan laluan lori lori pembinaan yang membawa muatan tanah dan pasir. Itulah puncanya kenapa pekan Lenggeng begitu tercemar dengan debu debu di jalan utamanya.

Di tambah pula dengan keadaan berjerebu yang di sebabkan oleh pembakar2 hutan Sumatera, Indonesia yang tidak peduli akan kesan pencemaran udara serantau.


Phua Kong Hing, mekanik motor di pekan Lenggeng begitu mesra memberikan lambaian 'peace' kepada anda para pembaca blog Mahaguru58 yang budiman. Jika lalu disana, singgah lah sekejap bertanya khabar pada nya.

Alang alang saya dah ada kat Lenggeng, daerah pendalaman Nogori Sembilan, makanya saya pun pergilah singgah makan disalah sebuah warung Masakan Minang di Kampong Katop dihujung pekan Lenggeng.

Inilah makanan tengahari saya di sana. Daging masak lomak cili padi dan sepotong ayam goreng berempah. Sodap!!! Tapi kebanyakan isi ayam tu saya sedekahkan pada dua ekor kucing yang datang merayu mengiau ngiau pada saya. Dah rezeki kucing kucing tersebut. :-)


Insya Allah jika ada masa, mahu saya menjelajah lagi.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 09:48 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2014 10:11 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Dec 2013 09:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Dec 2013 09:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 09:30 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Nov 2013 09:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Lama - BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Lenggeng</b>, Negeri Sembilan Darul Khusus ~ Jelajah Mahaguru58

Posted: 23 Jun 2013 04:57 AM PDT

Salah satu kegemaran saya adalah untuk menjelajah bumi Semenanjung Tanah Melayu ini dengan memandu melalui jalan jalan persekutuan, berhenti di pekan pekan kecil dan merakamkan suasana sekitar didalam bentuk fotografi dan video.

Hari ini saya berkesempatan singgah di Lenggeng, sebuah pekan kecil lama di dalam Negeri Sembilan Darul Khusus. 

Ikuti lah rakaman spontan saya didalam bentuk video dibawah:

Saya tertarik dengan keadaan beberapa kedai papan lama di pekan Lenggeng ini. Walaupun keadaan kedai2 lama ini sesetengahnya sudah uzur namun ada termeterai keindahan senibina dan peradaban lama padanya.


Corak corak pada tingkap kedai kedai diatas bertarikh dari zaman era British dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini dipasang kompresor pendingin hawa menurut keperluan zaman ini.Dulu dulu hanya dibuka sahaja tingkap itu dan angin sepoi sepoi bahasa meniup keseluruh ruang atas kedai tersebut.

Sekarang terpaksa lah ditutup sebab nak dinginkan ruang dan untuk mengelakkan debu dan habuk dari jalan didepan terbang masuk! Mujur lantai ruang atas tu terletak tinggi. Jika tidak adalah nanti 'spiderman' merayap masuk menceroboh! :P


Semasa saya singgah di pekan Lenggeng, keadaan jalan nya berdebu disebabkan laluan lori lori pembinaan yang membawa muatan tanah dan pasir. Itulah puncanya kenapa pekan Lenggeng begitu tercemar dengan debu debu di jalan utamanya.

Di tambah pula dengan keadaan berjerebu yang di sebabkan oleh pembakar2 hutan Sumatera, Indonesia yang tidak peduli akan kesan pencemaran udara serantau.


Phua Kong Hing, mekanik motor di pekan Lenggeng begitu mesra memberikan lambaian 'peace' kepada anda para pembaca blog Mahaguru58 yang budiman. Jika lalu disana, singgah lah sekejap bertanya khabar pada nya.

Alang alang saya dah ada kat Lenggeng, daerah pendalaman Nogori Sembilan, makanya saya pun pergilah singgah makan disalah sebuah warung Masakan Minang di Kampong Katop dihujung pekan Lenggeng.

Inilah makanan tengahari saya di sana. Daging masak lomak cili padi dan sepotong ayam goreng berempah. Sodap!!! Tapi kebanyakan isi ayam tu saya sedekahkan pada dua ekor kucing yang datang merayu mengiau ngiau pada saya. Dah rezeki kucing kucing tersebut. :-)


Insya Allah jika ada masa, mahu saya menjelajah lagi.

MEMMETLENGGENG: pengalaman <b>di</b> Sabah : Tanjung Simpang <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2014 01:39 AM PST

Ok, ini adalah entry terakhir saya berkenaan perlancongan di Sabah dalam edisi 2013. Yang lain-lain ada di sini, sini, sini, sini dan sini. Terima kasih kerana sudi baca. Maafkan juga kerana entry ini adalah entry yang paling banyak gambar rasanya, fahamilah, saya sangat teruja.

Tanjung Simpang Mengayau. Terus terang cakap, dalam banyak-banyak perlancongan sebelum ini dan segala macam tempat yang telah saya lalui di semenanjung ataupun Sabah, inilah tempat pertama yang paling mengujakan. Tempat yang biasa-biasa sahaja, tidak grand, tiada mewah, jalan  kemari pun agak menyedihkan, tapi keindahannya amatlah memukau mata (untuk orang macam saya). Kali pertama menjejakkan kaki, iaitu jam lebih kurang 3 petang, 13 Disember 2013, saya hampir menitiskan airmata tapi mulut tersengih lebar macam kerang busuk kerana terpaku dengan hebatnya ciptaan Tuhan. Subhanallah. Memang saya naif dan tidak pernah melihat tempat secantik ini sebelum ini. Tahniah kepada pembaca lain yang mungkin pernah berjumpa tempat yang lebih cantik.

Saya yakin, ramai yang sudah tahu tentang pantai ini dan keistimewaannya. Tapi saya tetap gatal tangan untuk menunjuk pandai sekali lagi, macam saya terer sangat. Abaikan itu.

Tanjung Simpang Mengayau atau nama gahnya, Tips Of Borneo adalah satu tempat yang dikenali sebagai 'Tanduk Negeri Sabah'. ia jadi kebanggaan penduduk Kudat dan rakyat Sabah. Hebatnya kawasan ini kerana ia merupakan tempat pertemuan Laut China Selatan dan juga Laut Sulu. Kalau berdiri di hujung tanduk itu, anda boleh nampak disebelah kanan ialah Laut Sulu, manakala disebelah kiri ialah Laut China Selatan. Laut yang membiru dengan ombak-ombak jernih memukul batu-batuan tepi pantai menghasilkan pemandangan yang begitu seni dan indah. Angin pula bertiup agak kencang, menjadikan suasana lebih dramatik. Dalam bulan-bulan tertentu sepanjang tahun, terdapat satu fenomena pertembungan kedua-dua laut ini. Malang sekali, kami pergi pada bulan 12, fenomena itu tidak kelihatan. Itupun sudah cukup cantik. Kalu dapat lihat sunset, lagilah cantik agaknya.


Walaupun dilarang turun, tetapi saya yang merupakan seorang anak bongsu yang sangat degil dan agresif, tetap turun untuk merasai sendiri air laut itu. Sebelum itu, dalam perjalanan berkali-kali saya membuka map google untuk menilai kedudukan kedua-dua laut. Dasarnya memang kelihatan sama, tapi ia berbeza! Namun saya tidak galakkan orang lain turun, terutama kanak-kanak, kerana ia amat merbahaya dan boleh mengancam keselamatan mereka. Jangan tiru saya.

Perjalanan ke Tanjung Simpang Mengayau

Perjalanan dari KK ke sini ada seperti di entri ini. Anda hanya perlu ikut sign board yang menuju ke Kudat. Dalam perjalanan itu anda akan bertemu dengan sign board menuju ke Tanjung Simpang Mengayau. Terdapat dua jalan yang boleh pergi ke sini. Satu dari bandar Kudat sendiri dan satu seperti yang saya sebutkan tadi. Kalau sudah bertemu dengan sign board ini, tidaklah susah sangat. Cuma jalannya kurang elok, tidak setanding dengan keindahan tempat itu. Ada baik juga. Kalau ramai sangat pelancong datang ia hanya akan merosakkan. Maklumlah, bukan semua orang tahu menjaga kebersihan alam sekitar, terutama rakyat Malaysia sendiri.


Keselamatan

Saya tidak galakkan pelancong mandi manda di sini. Walaupun nampak cantik dan landai, ia sebenarnya pantai yang berbahaya. Memang sepanjang persisiran ada banyak kesan tapak kaki, namun tiada seorang pun yang mandi. Pernah seorang pelancong Korea lemas di sini, ia jatuh dan terus tenggelam tidak timbul. Sampai terpaksa membawa bomoh untuk memanggil mayatnya (itu kata pemandu kami yang berasal dari sini). Selain itu, hempasan ombaknya juga agak tinggi dan kuat.


Keadaan pantai

Dari jalan masuk ke sini, kita akan bertemu beberapa gerai dan resort yang dipanggil Tommy's Place. Berhadapan resort itulah pantai laut China Selatan yang membiru dan luas. Terdapat rakyat tempatan yang menjual batu karang di sini. Jarak pantai dan resort ke tanjung itu tidaklah jauh sangat, tapi saya kira, mengah juga kalau berjalan kaki.

Kalau nak dibanding dengan mana-mana pantai di semenanjung, jujurnya pantai disana jauh ketinggalan. Pantai di sini tidak tercemar, airnya biru kehijauan. Kalau di Port Dickson, penuh sampah. Di sebelah timur semenanjung pun tidak dapat pemandangan yang menarik seperti ini. Kecuali mungkin beberapa tempat di Langkawi, seperti pantai di kawasan The Datai. Tapi anda mestilah harus mempunyai pendapatan melebihi RM 5 angka sebulan untuk menikmati pantai itu. Pantai-pantai lain, biasa sahaja.


Struktur tanjung

Jika naik kenderaan pula, selepas mendaki tanjung, terdapat satu lot parking. Dari lot parking itu, haruslah berjalan kaki lagi beberatus meter untuk sampai benar-benar ke hujung 'Tanduk'. Perjalanan beberatus meter itupun sudah jadi perjalanan yang menarik dengan pohon-pohon ru yang menghijau dan awan yang biru, apatah lagi bila sampai ke tempat kejadian sebenar. Tapi iyalah, lain orang, lain pula perasaannya. Ada orang mungkin tak kisahpun dengan suasana begini, mungkin cuma saya dan rakan-rakan sahaja yang excited sangat.

Sebuah tugu dibina dikawasan ini sebagai  tanda ia adalah tempat yang sangat istimewa.
Struktur tanjung "tips of Borneo ini, seperti yang telah saya katakan, agak sedikit berbahaya. Ia sangat curam. Untuk turun, pelancong harus memanjat struktur-struktur melengkung yang terbentuk akibat mendapan pasir yang mengeras. Sebenarnya di sebelah atas itu sudah ditampal kenyataan, tidak dibenarkan turun sehingga ke bawah. Tapi ada yang degil untuk turun, termasuklah saya. Cuma tidak ramai yang berani. Salute kepada pemandu kami, katanya, dia sendiri tidak pernah turun sampai kebawah, tapi hari itu untuk menjaga saya dan seorang lagi kawan yang berani, diapun turut turun. Dialah yang mengambil gambar-gambar kami.

Tanjung itu terbentuk dari batu-batuan yang menarik. Terdapat juga lubang-lubang air yang berisi ketam kecil dan ikan. Aluran air melalui celah-celah batu setiap kali ombak menghempas, menyebabkan kami harus menunggu air surut sebelum melompat dari satu batuan ke satu batuan. Kalau pakai kasut bertumit, memang mudah tergelincir, mujurlah saya pakai sneakers. Kawan-kawan lain hanya perati dari atas. Kalau berat badan lebih 80 kg, dengan ketinggian kurang 155cm, memang tidak sesuai langsung untuk turun.

Saya teringin sangat nak bergambar masa ombak menghempas batuan. Tapi sukar berposing dengan baju dan tudung yang ditiup angin kuat, sementelah pula muka saya ini sangat tidak fotogenik. Hah hah. Selain itu, saya takut juga nak dekat-dekat dengan ombak yang besar, silap-silap, kena telan pula. Dalam hati sempat terfikir, kalaulah tiba-tiba air naik atau tsunami, memang boleh terperangkap dibuatnya, maklumlah, tiada tangga, nak naik kena panjat batu-batuan dan pasir keras itu. Cuma saya kurang senang kerana ada emak bapak yang tidak prihatin membawa anak-anak kecil turun ke bawah. Tidakkah mereka sayangkan anak? I wonder. Jangan gadaikan nyawa anak, walau secantik manapun kawasan itu

Selain tanjung ini, terdapat juga sebuah teluk kecil dengan pantai berpasir yang sangat menawan seperti dalam gambaran filem-filem mat salleh. Tetapi tidak boleh pergi ke sana, tiada jalan, hanya boleh melihat dari jauh. Gambar tidak ada ada, kerana saya terlalu leka sampai lupa nak snap.

Sekian entry saya kali ini. Datanglah ke Sabah, anda tidak rugi. Dalam negara sendiripun banyak tempat yang menarik juga. Dibawah adalah gambar-gambar sahaja, ada juga video bagi yang sudi nak melihat.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads