Khamis, 12 September 2013

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


Projek bandar baharu <b>di Jempol</b> - Utusan Online

Posted: 11 Sep 2013 11:13 AM PDT

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

JEMPOL 11 Sept. - Sebuah bandar baharu yang dilengkapi pelbagai kemudahan dan infrastruktur akan dibangunkan secara berperingkat-peringkat oleh Kumpulan IOI di daerah ini bagi memenuhi permintaan tempatan dan keselesaan awam.

Yang Dipertua Majlis Daerah Jempol, Wan Razali Wan Awang (gambar) memberitahu, antara pakej yang ada dalam projek pembangunan itu ialah pembinaan pasar raya Tesco Stores (M) Sdn. Bhd (Tesco Malaysia), restoran makanan segera McDonald serta satu laluan pintas menghubungkan Mahsan ke Rompin.

''Projek ini melibatkan keluasan tanah seluas 202.35 hektar dan ketika ini kerja menolak dan meratakan tanah telah pun siap dilakukan," katanya di sini hari ini.

Katanya, bagi pasar raya Tesco, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah pun meluluskan pembinaannya pada Ogos lalu dan syarikat itu perlu menyegerakan pembinaan dalam tempoh dua tahun serta beroperasi selewat-lewatnya Ogos 2015.

Selain itu kata Wan Razali, jalan pintas yang akan dibina kelak merupakan projek penyuraian kesesakan terutamanya di persimpangan utama Bahau-Rompin berdekatan landasan kereta api Bahau.

''Buat masa ini pengguna jalan raya terpaksa melalui jalan itu untuk ke Bahau dan Rompin, malah kerap kali berhadapan kesesakan khususnya hujung minggu.

''Laluan baharu ini akan lebih pendek dan boleh digunakan orang ramai untuk ke Segamat, Johor," katanya.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Wan Razali juga menegaskan pihaknya telah kehilangan 30 anak pokok gaharu yang ditanam di Dataran Seri Jempol, Feldajaya Selatan pada Mei lalu.

''Pokok gaharu ini kita terima sumbangan Tesco ketika pelancaran program penghijauan bumi dan ketika itu sebanyak 4,000 anak pokok jenis itu diterima. Hari ini 30 daripadanya telah hilang.

''Kita memahami pokok ini mempunyai pasaran yang tinggi dan untuk itu, pihak majlis akan mendapatkan kerjasama Polis Bantuan Felda untuk mengawasi kawasan tanaman berkenaan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads