Ahad, 15 April 2012

05 di serting - Google Blog Search

05 di serting - Google Blog Search


Pengajian Hadith <b>di</b> Surau <b>Serting</b> Tiga - PERSATUAN <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2012 11:18 PM PST






Assalamualaikum WBT.
Alhamdulillah, segala pujian yang hanya layak dan mutlak bagi Allah 'Azzawajalla Tuhan sekalian alam. Salawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ke atas para ahli keluarga Baginda Nabi SAW yang mulia, ke atas para isteri Baginda Nabi SAW yang suci lagi solehah, ke atas para sahabat dan hawari Baginda Nabi SAW yang setia, dan yang mengikuti jejak langkah mereka dengan baik lagi sempurna sehingga hari kiamat kelak. Amma Ba'du..

Alhamdulillah pada 21 Januari 2012 hari sabtu lepas kuliah pengajian hadith yang disampaikan oleh SF. Ustaz Muhammad Rajab Akmal bin Abdul Halim Al-Idrisi bertempat di Surau Serting 3, FELDA Raja Alias 3, Jempol, Negeri Sembilan Darul Khusus. Lebih dari seratus jemaah yang hadir untuk mendapat faedah dan manfaat ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Rajab. Pengajian disini menggunakan buku yang disusun sendiri oleh SF. Ustaz Muhammad Rajab yang bertajuk "40 HADITH NABI SAW MENGENAI ILMU DARIPADA SOHIH IMAM BUKHARI DENGAN SANAD RIWAYAT AL-IMAM AL-ARIF SAYYID MUHAMMAD BIN IDRIS AL-IDRISI AL-HASANI" Setakat ini telah 32 Hadith yang telah ditamatkan pengajiannya di surau tersebut selama 4 tahun.

Apa yang menarik kuliah pengajian SF. Syeikh Muhammad Rajab adalah setiap kali pengajiaannya beliau akan menyebut sanadnya sampai kepada pengarang sohih bukhari iaitu Imam Bukhari. Juga dimaklumkan kitab ini mungkin dikhatamkan pada tahun ini dengan izin Allah 'Azzawajalla dan syafaat empunya hadith iaitu Baginda Rasullah SAW. Insya Allah 'Azzawajalla pengajian untuk bulan hadapan akan diadakan pada 18 Februari 2012. Muslimin dan muslimat dijemput hadir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads