Rabu, 18 April 2012

05 di seremban - Google Blog Search

05 di seremban - Google Blog Search


Once a Sdarian...: Kisah satu jalan <b>di Seremban</b>.

Posted: 25 Mar 2012 08:22 AM PDT

Oleh kerana kerja-kerja seperti ini.
Dan keadaan sering berlaku seperti ini.
Jalan ini telah diberi jolokan ini.
Pihak berkuasa pun membaiki jalan ini dan menurapnya semula.
Tapi tunggu dulu. Sila lihat di sebelah kanan gambar itu. Itu ialah longkang untuk jalan ini yang telah dinaikkan parasnya. Saya bukan orang kejuruteraan, oleh itu saya tak berani komen. Oleh itu saya pun menghantar gambar itu ke Facebook saya dan berikut adalah antara komen yang saya terima:
Just like roads in Kuwait ... no longkang. maybe this place no rain also lah. 
seblah kanan nampak macam longkang tapi kenapa nampak longkang lebih tinggi dari jalan? 
Drainage higher than the road? 
I thought that structure is for TNB or TM to bury their cables. If that is the longkang structure, I think you really need a Civil Engineer to explain how it works. 
kut ada lubang bawah structur macam pagar tu kut...mungkin la. 
 Longkang cum road kerb? Haha 
 Longkang tu hanya untuk perangkap air turun dari bukit atas tu aje... agar tak melimpah ke jalan (marine engineer) 
Mungkin level Jalan nak dinaikkan agaknya. 
senang cerita...ini kes kontraktor tak cekap baca drawing...atau taknak tanya bila ada discrepencies... 
Ini sebenarnya adalah projek utk thn 2020....
setahun sekali resurface 2",nanti samalah ngan level longkang tu.... 
Longkang tu guna teknologi ala-ala smart-tunnel... ;-) 
maesti ada tujuan tu... di gersik ada buat lebih kurang macam ni... yang ini mungkin nak salur air dari bukit... 
kalau benda satu blunder pun mungkin jugak... sebab masa di tengganu dulu.. ada satu longkang mengalir ke bukit (bukan dari bukit)... bayangkan, macam tak percaya tapi ia berlaku. (maksudnya longakang dari kawasan yang lebih tinggi turun ke tempat rendah dan tiada outlet ke tempat rendah... hahahhaha... 

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads