Jumaat, 20 April 2012

05 di jelebu - Google Blog Search

05 di jelebu - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Empat beradik <b>di Jelebu</b> tiada sijil lahir

Posted: 19 Apr 2012 01:31 AM PDT

19 April 2012

Kuala Klawang, N.Sembilan - Bimbangkan masa depan empat anak buahnya yang tidak mempunyai sijil kelahiran, seorang wanita di sini sanggup mengeluarkan wang simpanan­ sebanyak RM8,000 untuk membayar upah kepada pihak yang berjanji mahu membantunya.

Bagaimanapun, usaha itu hanya sia-sia apabila wanita berkenaan, Siti Khalijah Sani, 63, rupanya ditipu pihak berkenaan.

"Sebelum ini ada pihak datang ke rumah saya kononnya mahu membantu anak buah saya mendapatkan sijil kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

"Namun, saya ditipu oleh mereka. Mereka meminta wang sebanyak RM8,000 dan saya memberikan wang simpanan saya kerana mengenangkan anak buah saya sukar duduki peperiksaan kerana tiada sijil lahir," katanya.

Masa depan empat beradik berusia 6 hingga 15 tahun itu kabur kerana tidak mempunyai sijil kelahiran sejak dilahirkan.

Lebih menyedihkan ibu kepada adik beradik malang, Masyati Idris, 35, menghilangkan diri sebaik saja bapa mereka meninggal dunia.

Siti Khalijah berkata, adiknya iaitu bapa kepada kanak-kanak berkenaan, Chik Sani, meninggal dunia selepas terlibat dalam kemalangan motosikal di persimpangan Kampung Sepri - Kuala Klawang pada 2007 ketika berusia 43 tahun.

"Selepas adik saya, Chik Sani meninggal dunia, lima bulan kemudian isterinya memberitahu saya bahawa dia mahu pulang menziarah keluarganya di Indonesia.

"Isterinya memang warganegara Indonesia dan saya mengizinkan kerana tidak mengesyaki apa-apa," katanya.

Bagaimanapun, katanya, sehingga kini setelah lima tahun, Masyati tidak lagi pulang ke rumah .

"Sejak Masyati menghilangkan diri, sayalah yang terpaksa memikul tugas menjaga empat beradik berkenaan," katanya kepada Sinar Harian di sini.

Siti Khalijah mengakui dia tidak berusaha untuk mengesan Masyati yang berasal dari Sumatera, Indonesia.

"Keempat-empat beradik ini dilahirkan di Hospital Jelebu tetapi tidak mempunyai sijil kelahiran kerana kedua ibu bapa mereka gagal menunjukkan sijil nikah.

"Ini kerana, tanpa sijil nikah, pendaftaran kelahiran keempat-empat kanak-kanak ini berkenaan tidak dapat dibuat," katanya.

Ketika ditanya, Siti Khalijah tidak pasti arwah adiknya berkahwin di mana tetapi percaya ia dilakukan dalam negara.

Hasil perkahwinan Masyati dan Chik Sani, mereka dikurniakan empat anak iaitu Dayang Diana, 15; Muhammad Faiz, 14, yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Undang Jelebu; Nor Azlinda, 12, bersekolah di Sekolah Kebangsaan (SK)

Seperi Tengah serta yang bongsu, Siti Nor Faizah, 6, bersekolah di Tadika Perpaduan Taman Naga Mas.

http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/empat-beradik-tiada-sijil-lahir-1.41237

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads