Sabtu, 2 Julai 2011

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


JALAN PENARIKAN – Laluan Sejarah <b>di Jempol</b> « SERTING – Di Sini <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 01:39 PM PDT

Jalan Penarikan,  yang juga dikenali sebagai  Londar Siam,  adalah sebatang jalan darat tertua diketahui di Semenanjung Malaysia,  dan merupakan jalan alternatif kepada jalan laut,  iaitu melalui Temasik  (Singapura)  di selatan Semenanjung Malaysia,  yang agak jauh dan berbahaya pada musim tengkujuh.

Jalan ini menghubungkan dua batang sungai iaitu Sungai Serting di sebelah utara yang mengalir masuk ke Sungai Bera yang pula mengalir ke Sungai Pahang dan Sungai Jempol di selatan yang mengalir masuk ke Sungai Muar.   Kedua-dua sungai ini terletak di daerah Jempol,  Negeri Sembilan.  Jarak terdekat di antara kedua-dua sungai ini adalah kira-kira 0.6 km.

Di sinilah letaknya Jalan Penarikan.

Kita telah menyentuh sedikit mengenai jalan bersejarah ini kira-kira dua minggu yang lalu.    Kita akan paparkan sejarah laluan tua di daerah Jempol ini dengan lebih terperinci lagi,  dalam masa terdekat.   Kami sedang membuat kajian,  penyelidikan dan rujukan yang relevan dengan pihak-pihak yang lebih arif dan mengetahui mengenainya,   antaranya ialah Persatuan Sejarah Malaysia,  Cawangan Negeri Sembilan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads