Khamis, 25 Julai 2013

05 di ampangan - Google Blog Search

05 di ampangan - Google Blog Search


Bazar <b>Ampangan</b> jadi tumpuan - Utusan Online

Posted: 17 Jul 2013 11:02 AM PDT

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

Walaupun ringkas tetapi peniaga menggunakan strategi masing-masing bagi menarik perhatian pembeli di Bazar Ramadan Ampangan.

SEREMBAN 17 Julai - Bagi masyarakat Islam di bandar ini, sudah pasti Bazar Ramadan di Ampangan di sini begitu sinonim dengan mereka.

Sebut apa sahaja, semua jenis minuman dan makanan untuk berbuka puasa ada dijual.

Malah kelengkapan rumah sempena Aidilfitri tidak lama lagi turut dijual.

Boleh dikatakan hampir setiap hari apabila tibanya bulan Ramadan, kawasan ini bagaikan mengambil tempat pusat membeli belah terkemuka di bandar ini dengan dipenuhi ribuan orang ramai yang mengunjungi lokasi berkenaan saban hari.

Tidak hairanlah, Bazar Ramadan Ampangan yang kini mencecah puluhan tahun bagaikan satu entiti penting bagi masyarakat setempat serta penduduk di negeri ini sebagai 'lokasi wajib pergi' apabila tibanya Ramadan.

Kemuncak kesibukan bazar ini kian terasa apabila tibanya malam raya berikutan ramai peniaga menawarkan harga rendah sebelum menutup bazar mereka.

Bagi pengunjung, Rushidah Idris, 54, biarpun kali pertama dia menjejakkan kaki di sini, suasananya cukup meriah dan setanding dengan bazar Ramadan tempat lain.

Malah apa yang menarik katanya, ratusan jenis juadah boleh didapati mengikut cita rasa dan selera masing-masing dengan harga yang berpatutan dan enak.

''Lokasinya pun strategik. Walaupun ini kali pertama saya sampai ke sini, gerai-gerai jualan pun agak banyak, jadi memudahkan saya untuk membuat pilihan membeli juadah di sini.

''Dari segi harganya pun agak berpatutan dan mereka yang hampir dengan Lembah Klang boleh menjadikan lokasi ini sebagai destinasi kedua selepas ibu kota Kuala Lumpur," katanya dari USJ ketika ditemui Utusan Malaysia semalam.

Sementara itu, Noramira Shamsudin, 19, pula memberitahu, boleh dikatakan kedatangan bulan Ramadan bagaikan hilang serinya jika Bazar Ramadan Ampangan tidak beroperasi apatah lagi menjadi lokasi utama penduduk sekitar membeli belah.

Ini kerana katanya, bazar itu bukan hanya menawarkan hidangan dan juadah berbuka puasa tetapi turut menawarkan pakaian berkualiti tinggi bagi menyambut kedatangan Aidilfitri.

''Kawasan ini boleh dikatakan tempat pusat sehenti. Jika mahu hidangan atau juadah berbuka puasa atau membeli keperluan barangan Hari Raya Aidilfitri, semuanya di bawah satu bumbung yang sama.

''Lagipun kawasan ini sudah sinonim bukan setakat penduduk setempat sahaja, tetapi penduduk di negeri ini turut mengunjungi kawasan ini," ujarnya.

Sementara itu, Mohd. Tarmizi Abdul Karim, 27, dari Kelantan pula melihat lokasi itu wajar dikekalkan kerana berupaya menjadi daya penarik dan tumpuan orang ramai mahupun pelancong sepanjang Ramadan ini.

''Bazar ini sepatutnya dinaik taraf agar memudahkan orang ramai datang ke sini sebab bazar ini sudah berjalan puluhan tahun. Sudah tiba masanya untuk berubah.

''Saya yakin pihak berkuasa tempatan (PBT) mempunyai perancangan tersendiri untuk menjadikan Bazar Ramadan Ampangan antara yang terkemuka di negeri ini," katanya.

PERPADUAN ANTARA PAS DAN UMNO TERCIPTA <b>DI AMPANGAN</b>

Posted: 30 Apr 2013 11:22 PM PDT

Sejarah tercipta di Ampangan malam tadi di mana sekumpulan penyokong PAS menyambut kehadiran Haji Abu Ubaidah selaku calon N 14 Ampangan dalam satu majlis. Turut serta adalah salah seorang orang lama PAS iaitu Haji Kassim, pengasas Rembawi Khat yang anaknya adalah wakil calon kepada calon PKR Kamarul Baharin. Di sini Haji Kassim menegaskan akan menyokong Haji Abu pada PRU 13 ini bersama beberapa penyokong PAS tanda perpaduan sesama muslimin di Ampangan.


PANEH MIANG©: Gambar sekitar ribut <b>di Ampangan</b>

Posted: 23 Apr 2013 06:09 AM PDT










P/S: Calon UMNO dan Pkr apa lagi...inilah peluang UNDI di Ampangan!

05 di sikamat - Google Blog Search

05 di sikamat - Google Blog Search


Edaran bubur lambuk oleh Adun <b>Sikamat di</b> Masjid <b>Sikamat</b>

Posted: 15 Jul 2013 09:33 PM PDT

Ahad lepas bertempat di kawasan bazar Ramadhan berhadapan Masjid Sikamat, Taman Desa Rhu telah berlangsung program edaran bubur lambuk kepada orang ramai. Turut sama dalam program ini Adun Sikamat YB Aminuddin Harun. Program anjuran Pejabat ADUN Sikamat ini menjadi acara tahunan tiap kali bulan Ramadhan.

Tanah Lot Bungalow Untuk Dijual <b>Di Sikamat</b>, Seremban. | Rumah <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2013 06:55 PM PDT

Description

Type: Land
Daerah: Seremban
Mukim: Sikamat
Land Area: 5400sq.ft. (60×90)
Title type: Leasehold
Other info: Bumi Lot.

Keterangan :
– Lokasi: Taman Perwira, Sikamat.
– Landmark: Terletak di bahagian belakang padang Tmn Perwira.
– Tanah lot bungalow yang luas 5400sq.ft. dan keadaan tanah rata.
– Tanah dikeliling lot-lot rumah bungalow.
– Kurang 5 minit ke highway LEKAS.
– Kurang 7 minit ke Pusat Bandar Seremban.
– Kurang 15 minit ke Highway PLUS.
– 35 minit perjalanan ke PORT DICKSON.
– 40 minit perjalanan ke KLIA / LITAR F1.
– 45 minit perjalanan ke KUALA LUMPUR melalui PLUS.
– Kawasan didiami kebanyakan orang melayu.
– Berhampiran surau, taska, sekolah rendah dan sekolah menengah.
– Suasana yg damai dan jauh dari kebisingan.
– Kejiranan yang selesa.
– Suasana yang damai dan jauh dari kebisingan.
– Pembeli diperlukan SEGERA !!

Earnest Deposit 3% & Balance 7% masa sain S&P.
Lawyer & Loan akan diuruskan.

Adakan Anda Nak Jual Rumah?
Call sekarang untuk nasihat jual/beli PERCUMA*.

SERIOUS BUYER ONLY!!!!

Untuk sebarang pertanyaan hubungi:
Mr. Syahz 010-2212334

About The Poster

TransAsia Property Consultancy Sdn. Bhd. - VE(1)0187 Lot 2-10, Aras 2, Plaza Seremban, Jalan Dato' Muda Linggi, Negeri Sembilan. Tel/Fax: 06-7620673

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di sikamat</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jul 2013 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

N13 – <b>SIKAMAT</b> WAN SALWATI BTE HJ ABDULLAH - N9Kini

Posted: 17 Apr 2013 10:28 PM PDT

WAN SALWATI2

Wan Salwati Bte Abdullah , graduan Univrsiti Pertanian Malaysia , dilahirkan pada 19 05 1974 . Bertugas  sebagai Pegawai Khas di Kenterian Belia dan Sukan Malaysia, Exco Puteri UMNO Malaysia , Ketua Puteri UMNO Bahgian Seremban.Presiden MBNNS , Naib Presiden Majlis Belia Malaysia. Ahli Majlis kerja tertinggi Belia 4 B Malaysia.

Mengenali Wan Salwati yang merupakan seorang aktivis yang telah lama bergiat dan berkecimpung dalam kerja kerja kemasyarakatan dan juga merupakan pemimpin Puteri UMNO yang begitu komited dalam tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada beliau.

Sayugianya beliau perlu diberikan peluang untuk menjadi wakil kepada rakyat di Sikamat yang memerlukan seorang aktivis yang aktif dan didikasi. Peluang ini juga akan memberikan peluang kepada Wan Salwati untuk mebimbang belia belia di Sikamat untuk aktif dalam program program kemasyarakatan dan membuka peluang peluang bagi belia belia ini mencorakkan masa hadapan mereka.

Wan Salwati Abdullah merupakan anak sulung dari 4 beradik kepada pasangan Tuan Haji Abdullah Awang Embun Dan Allahyarhamah Puan Norhayati Bt Hj Abdul Rahman dan merupakan cucu sulung kepada Allahyarham Tuan Haji Abdul Rahman Bin Lembok Dan Allahyarhamah Puan Hajah Rogayah Haji Ahmad.Beliau juga merupakan cicit AllahyarhamTuan Haji Ahmad dan Allahyarhamah Puan Zainab.

Wan Salwati Abdullah dilahirkan dan dibesarkan di Kg Jiboi Baru Ampangan Seremban dan dibesarkan dalam suasana keluarga yang terlalu aktif dengan aktiviti kemasyarakatan,Politik dan agama.Maka tidak hairanlah jika beliau dan adik beradiknya yang lain sentiasa mengambil bahagian dalam setiap aktiviti2 yang melibatkan keagamaan,politik,belia dan kemasyarakatan.

Sikap yang sentiasa mengambil berat tentang masyarakat sekeliling yang ada dalam diri Wan Salwati sebenarnya didorong oleh datuknya Tuan Haji Abdul Rahman Lembok dan kedua ibubapanya yang sangat aktif berpolitik berpentaskan Parti Umno (Barisan Nasional).Arwah datuknya semasa hayat pernah memegang jawatan Pengerusi Tetap Umno Bhg Seremban dan merupakan tunjang kekuatan kepada Persatuan Sinaran Muda Ampangan (PSMA) dan MAYC N.Sembilan.Manakala Ayah dan ibunya merupakan orang kuat Umno di Seremban dan tunjang kekuatan Belia 4b N.Sembilan.Sifat2 kepimpinan ini lah yang teresap ke jiwa Wan Salwati dalam terus memperjuangkan perjuangan yang ditinggalkan oleh datuk dan ayah ibu nya.

Agenda perjuangan melayu dan Islam adalah asas kepada perjuangan pemimpin wanita muda ini tanpa meninggalkan bangsa-bangsa lain yang dilihat perlu sama dibela secara berterusan demi memantapkan Ukhwah Masyarakat di Malaysia.

Wan Salwati merupakan ibu kepada 5 orang Puteri dan Isteri kepada seorang Pensyarah Maktab Perguruan Raja Melewar Sikamat Seremban.Pengorbanan suami dan anak-anak mendorong Wan Salwati lebih gigih di persada politik tempatan hingga beliau disayangi keluarga,rakan taulan dan sahabat handai dan di hormati lawan.

Wan Salwati Abdullah sekarang ini memegang tampuk amanah sebagai Ketua Puteri Umno Seremban dan menjawat tugasan sebagai Exco Puteri Umno Malaysia.Beliau kini merupakan Pegawai Khas kepada Menteri Belia Dan Sukan.Wan Salwati juga memegang jawatan Presiden Majlis Belia Negeri N.Sembilan dan yang terbaru tercalon sebagai wakil Barisan Nasional bagi DUN SIKAMAT untuk PRU13.

Mendapat pendididkan awal di Sek Ren Keb. King George V Ampangan Seremban sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah di Sek Men Agama Ampangan dan Sek Tunku Ampuan Durah Sikamat Seremban.Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di Kolej Institut Teknologi Tun Abdul Razak dan kemudiannya menamatkan pelajaran di peringkat ijazah di Universiti Putra Malaysia.

Kredit : Page N13 Dun Sikamat BN Wan Salwati

05 di seremban - Google Blog Search

05 di seremban - Google Blog Search


Masjid China <b>di Seremban</b>? pergh! | Si Pena Padi

Posted: 17 Jul 2013 09:15 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Macam tak percaya…ia seperti "pop!" tiba-tiba ada… bila masa pulak ada Masjid China di Seremban? Dah lah aku duduk seremban 2, 30 min ja jarak..macam mana aku tak tahu ni..aishh..nilah..suka sangat duduk Kedah, ...

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


Keputusan PRU13 Parlimen <b>Jempol</b> 2013? - BeritaTerkini

Posted: 23 Apr 2013 11:39 PM PDT

keputusan pru13 jempol

Keputusan PRU13 Jempol : Kejutan terbesar sebaik proses pengumuman calon Barisan Nasional (BN) (DI SINI) selain dari gugurnya nama Rais Yatim di Parlimen Jelebu adalah, nama Tan Sri Isa Samad dicalonkan BN untuk bertanding di Parlimen Kempol bagi menentang Wan Aishah yang akan mewakili parti PAS. Jikalau ikutkan….

Sebenarnya, penyandang kerusi Parlimen Jempol menjelang Pilihanraya Umum 2008 (PRU12) adalah Tan Sri Isa Samad sendiri. Jadi, kawasan Parlimen Jempol bukanlah asing baginya.

Keputusan PRU12 2008 VS Pertandingan PRU13 2013 (P127 Jempol)

keputusan pru13 jempol

  • Selain pernah menjadi menteri besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad juga pernah dilantik menjadi Menteri Wilayah Persekutuan dari tahun 2004 sehingga tahun 2005 setelah memenangi kerusi Parlimen Jempol pada pilihanraya umum tahun 2004.
  • Pernah sekejap jadi Menteri Wilayah Persekutuan dan selepas itu didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO kerana mengamalkan politik wang semasa bertanding untuk jawatan Naib Presiden UMNO, pada Perhimpunan Agong UMNO 2004.

Dan sejak daripada itulah Isa Samad, mula diperkatakan sebagai pemimpin rasuah hingga tidak dicalonkan semula di mana-mana kerusi DUN mahupun parlimen sampailah dilantik semula mewakili BN dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang pada tahun 2009 dan menang menewaskan calon Parti Pas, Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti yang besar.

Rekod lampau Isa samad dalam politik wang tidak sedikit menjejaskan peluang dan menjadi halangan untuk Isa samad menjadi Pengerusi FELDA (SEPERTI DI SINI)

Keputusan PRU13 Parlimen Jempol : Peluang Calon Isa Samad VS Wan Aishah?

Sebenarnya parlimen Jempol bukanlah suatu yang agak tidak asing dengan nama Tan Sri Isa Samad, namun terdapat pergolakan dalam berhubung pemilihan Tan Sri Isa Samad untuk bertanding di kawasan Parlimen Jempol. Ini kerana, ramai ahli UMNO kawasan Jempol merasakan bahawa Tan Sri Isa Samad tidak dilihat sebagai calon yang boleh menang. Itu cerita disebelah kem Barisan Nasional.

Bagi Wan Aishah Wan Ariffin pula, sebagai bekas artis popular yang juga penyanyi terkenal suatu masa dulu dengan lagu hit "Janji Manismu", tidak sukar untuk menambat hati para pengundi di jempol, lebih-lebih lagi pengundi wanita di sana yang rata-rata menghormatinya selain merupakan pemegang Ijazah Sains Politik di Universiti Auckland. Walaubagaimanapun….

Mungkin ramai yang tidak tahu, bahawa datuk saudara Wan Aishah, iaitu Aziz Ishak adalah bekas pemimpin tinggi Parti Konvensyen Negara, iaitu salah satu organisasi Front Sosialis iaitu hasil gabungan Parti Buruh dan Partai Rakyat pimpinan tokoh politik negara Pak Sako dan Ahmed Boestamam.

Namun pemilihan Wan Aishah di Parlimen Jempol juga tidak digemari oleh ahli PAS bahagian Jempol sebenarnya kerana merasakan pemilihan Wan Aishah ini hanyalah sebagai calon "bidan terjun" dan "tidak mempunyai pengalaman dalam sepak terajang politikdi Malaysia" berbanding calon PAS tempatan yang sedia ada. Kebanyakan ahli Pas yang mahukan Ketua Dewan Pemuda Pas Jempol, Mohd. Fairuz Mohd. Isa bertanding di kawasan itu.

isa samad vs wan aishah

  • Berdasarkan rekod, kawasan Parlimen Jempol merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN) sejak sekian lama. Justeru Wan Aishah dikatakan sukar untuk memenangi kerusi Parlimen itu berikutan ramai penduduk Felda di kawasan Jempol merupakan penyokong kuat Barisan Nasional
  • Namun isu rasuah yang dipalitkan terhadap Tan Sri Isa Samad juga sedikit sebanyak menyebabkan imejnya tercalar pada pandangan rakyat.

Walauapapun, perseteruan ini akan dimuktamadkan dan kuasanya ada pada tangan pengundi menjelang keputusan PRU13 parlimen jempol pada 5 Mei 2013 kelak. Bagi pengundi Parlimen Jempol amnya dan rakyat Malaysia umumnya, mana satu pilihan hati? Janji Manismu atau Janji Ditepati? Mengapa?

[poll id="369"]

Baca Lagi 4 Berita Berkaitan DI SINI...

05 di rembau - Google Blog Search

05 di rembau - Google Blog Search


Mama QS bercerita....: Iftar <b>di rembau</b> ~ puasa

Posted: 16 Jul 2013 12:29 AM PDT

Baru ada kesempatan nak updated aktiviti hujung minggu kami sekeluarga, 
Minggu lepas qayyum balik, 
Jadi lengkaplah kami sekeluarga berbuka,
Minggu lepas hari jumaat,
Bulan ramadhan akan balik berbuka ke kampung,
Sebelum tu singgah le PARAM, 
Biasalah kalau ada Qayyum, 
Macam-macam ditunjuknya...
Nak itu.... nak ini.... 
Lauk rendang mesti ada....
Yang ini kemestian mertua ku,
Tengoklah penuh meja dibuatnya.....
P/s : tadi dah call mertua 
"Mak balik minggu ni buatkan badak berendam tau" 
Siapa makan cili dia rasa pedasnya, 

05 di linggi - Google Blog Search

05 di linggi - Google Blog Search


Syeikh Muhammad Said Sheikh Jamaluddin al-<b>Linggi</b> - cahaya <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2013 12:24 AM PDT

                                            
                                           
Pada tahun 1905, masyarakat Melayu Kelantan menjadi gempar dengan sebab "telah jatuh di dalam negeri sahaya satu pekerjaan yang pelik. tiada pernah jatuh lagi dahulunya iaitu datang seorang nama Haji Encik Sa'id bin Haji Jamaluddin Linggi ke Kelantan mengajarkan ilmu tariqat Ahmadiyah." 

Demikianlah, antara salinan isi warkah pertanyaan daripada Raja Kelantan, bertarikh 14 Ramadhan 1323 (bersamaan 12 November 1905) yang diutus "kepada orang tua sahaya, Wan Ahmad bin Haji Wan Din Patani, seorang tokoh ulama' besar Alam Melayu yang menetap di kota Makkah. Haji Encik Sa'id -tokoh kontroversi yang telah mencetuskan keresahan tersebut itulah yang hendak kita perkenalkan pada kali ini. 

Latar Diri Keluarganya :

Nama penuh Haji Encik Sa 'id ialah Haji Muhammad Said bin Haji Jamaluddin bin Haji Idris. Dikenali juga dengan panggilan al-Syaikh Muhammad Said al-Linggi al-Jawi. Datuknya, Haji Idris anak Hajjah Rahimah binti Khatib Musa bin 'Amaluddin bin Awaluddin @ Dato' Awal bin Faqih@ Daeng Abdul Malik adalah seorang alim yang salih lagi keramat. Hampir separuh dari usianya dihabiskan di kola ilmu Makkah kerana menuntut ilmu. Haji Idris berketurunan campuran Minangkabau-Bugis Linggi. Ini kerana isteri Khatib Musa yang berama Zalikha itu adalah anak seorang pembesar di Kampung Semabuk, Minangkabau. Manakala Dato' Awaluddin pula disebut-sebut sebagai penoroka daerah Linggi (1783) di Negeri Sembilan. Satu sumber lain mengatakan nasab sebelah datuk bapanya sampai kepada Saidina Abdullah bin Abbas, sepupu Rasulullah s.a. w. Dikatakan demikian kerana suami Hajjah Rahimah, iaitu Haji Abdul Mu'min Linggi bin Syaikh Muhammad Nakhoda Minangkabau bin Ahmad bin Umar bin Saleh bin Abdullah adalah berasal dari Hadramaut. 

Bapanya sendiri, Haji Jamaluddin (1835 -188) adalah seorang tokoh ulama' Melayu Negeri Sembilan yang pernah diberi kepercayaan mengajar di Masjid al-Haram semasa bermukim di kola Makkah. Dia masyhur zahid, berpendirian memada dan dikmniakan pelbagai karamah yang pelik-pelik. Diceritakan, pada hari matinya, dia tidak meninggalkan sebarang wang walau sesen pun! 

Ibunya, Hajjah Safiah binti Haji Muhammad Saleh al-Fatani adalah seorang Qurra' yang terkenal elok bacaannya lagi penyantun. Pernah menjadi guru Qira'at al-Quran baik semasa tinggal di Makkah, mahupun ketika berada di Patani. Murid-muridnya tidak terbilang kerana terlalu ramai. 

Manakala datuk sebelah ibunya, Haji Muhammad Saleh al-Fatani yang masyhur keramat itn adalah seorang guru pondok yang teralung pada zamannya. Murid-muridnya tidak kurang 500 orang pada satu-satu masa. Haji Muhammad Saleh berkahwin dengan Hajjah Mariam, juga terkenal dengan kesalihannya. Bapa Hajjah Mariam. Syaikh Abdul Rashid al-Fatani(4) pun seorang tokoh ulama' yang termasyhur pada zamannya, dianugerahi Allah dengan beberapa banyak keistimewaan yang tersendiri.
Ringkasnya, Muhammad Said lahir di tengah-tengah rumpun keluarga alim alama' yang terkemuka dan yang alim turun-temurun. 

Kelahirannya 

Muhammad Said dilahirkan di perkampungan Syi'b Ali Makkah "pada hari Sabtu yang keempat atau yang ketiga daripada bulan Sya'ban tahun 1292″ (5) yang bersamaan dengan 25 atau 18 September 1875.
Dipelihara ibu dan neneknya (Hajjah Mariam) kerana ketika itu bapanya sedang berkhidmat di Tanah Jawi. 

Zaman Remajanya

Pada tahun 1882, ketika bernsia 7 tahun, Muhammad Said dibawa pulang ke Patani, tanah tumpah darah ibunya. Beliau dibesarkan di sana sehinggalah umurnya meningkat 12 tahun. 

Muhammad Said sungguh bertuah kerana ibunya seorang yang fasih dalam bidang qira'at al-Quran. lbu yang salihah inilah yang mendidik dan membentuk peribadinya. Lantaran itu tidak hairanlah jika beliau tergolong seorang kanak-kanak yang sangat elok akhlaknya lagi cerdas pula akalnya. 

Guru-guru Awalnya : 

Pada tahun 1887, barulah beliau dihantar mengaji di luar rumah. Empat orang gurul awalnya ialah Syaikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fatani (Tuan MinaI), Haji Awang (Tuan Semel atau Dato' Semela), Dato' Nahu dan Syaikh Muhammad Nuh yang berasal dari negeri Kedah. Beliau mempelajari ilmu-ilmu fiqh, usuluddin, tasawwuf, nahu dan macam-macam ilmu lagi. Dikecualikan Tuan Minal, ketiga-tiga orang guru yang akhir itu adalah bekas murid datuknya Syaikh Abdul Rashid al-Fatani.
Muhammad Said adalah seorang pelajar yang bercita-cita tinggi, tekun belajar, malah pernh tidak tidur malam sampai terbit fajar kerana tidak menyedari matahari telah naik. Bahkan, ada "ketika-ketika mengalir kedua matanya akan darah daripada terlampau banyak menilik kepada kitab-kitab". (Risalah Kanz al Mu'id karangan anaknya Haji Ahmad).
Setahun kemudian (1888), bapanya meninggal dunia semasa berusia 54 tahun (Hijri). Dikebumikan di tanah perkuburan Linggi, Negeri Sembilan. 

Ke Makkah 

Pada tahun 1895, ketika berumur 17 tahun, Muhammad Said belayar ke kota ilmu Makkah bertujuan mendalami pengajiannya. Antara puluhan gurunya tersenarailah nama-nama seperti berikut :- 

1. Syaikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki.
2. Syaikh Muhammad Nawawi al-Bantani.
3. Sayyid Abi Bakr Syata.
4. Syaikh Ahmad al-Manshawi.
5. Syaikh Umar al-Shami.
6. Syaikh Muhammad Said bin Muhammad Babasil (Mufti Shafi'i)
7. Syaikh Abdul Karim al-Daghastani.
8. Syaikh Muhammad bin Yusuf al-Khayyat.
9. Syaikh Umar bin Abi Bakr Bajnnid.
10. Syaikh Mubammad Said bin Muhammad al-Yamani.
11. Syaikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif Minangkabau.
12. Syaikh Zainuddin Sumbawa.
13. Syaikh Wan Mnhammad Ali Kutan.
14. Syaikh Wan Ahmad bin Mnhammad Zain Patani. 

Ke Madinah

Muhammad Said termasuk seorang penuntut yang gigih dan bersemangat waja. Pernah bermusafir secara berjalan kaki ke Madinah kerana ziarah makam Rasulullah (sesudah beliau bermimpi menemui baginda). Semasa berada di Madinah beliau berpeluang berguru dengan Sayyid Ja'far al-Barzanji, Mufti Shafi'i. 

Ke Mesir :

Kemudian meneruskan perjalanan ke Bait al-Maqdis dan akhirnya ke negara Mesir melanjutkan kefaharnan tentang selok-belok ilmu fiqh empat mazhab. Di sana beliau mendalami ilmn-ilmu syara', naql dan aqal. Antara lainnya berguru dengan Syaikh al-Jami' al-Azhar iaitu Syaikh Shamsuddin al-Anbani dan dengan Syaikh Ahmad al-Rifa'i al-Maliki, iaitu sebesar-besar ulama' Mazhab Maliki di dalam Azhar zaman itu (1896). 

Pulang Ke Makkah : 

Selanjutnya beliau pulang semula ke Makkah. Belajar ilmn tariqat dengan Syaikh Muharnmad bin Ahmad al-Dandarawi(7) (meninggal dunia di Madinah pada 19 Febrnari 1909). Akhir sekali Muhammad Said diberi ijazah tariqat Ahmadiyah, iaitu pada hujung tahun 1318 Hijrah (bersamaan pertengahan April 1901).
Alhasilnya., guru Muharnmad Said berjumlah 50 orang lebih. Belian diketahui alim dalam ilmu-ilmu alat, usuluddin, fiqh empat mazhab; juga ilmu ruhani, hikmat, falsafah, al-Qur'an dan sebagainya. 

Sahabat-sahabatnya : 

Antara sababat-sahabat seperguruan termasuk Tuan Mukhtar Bogor, Tuan Husain Kedah, Pat Wan Sulaiman Kedah, Haji Abdullah Pat Him Seberang Perai, Syaikh Uthman bin Abdul Wahhab Sarawak (meninggal 29 Julai 1921), Sidi Muhammad.

Anak-anaknya : 

Sepanjang hayatnya Syaikh Muhammad Said disebut-sebut berkahwin sembilan kali dan dikumiakan 32 orang anak. Salah seorang isteri utamanya ialah Siti Zubaidah binti Haji Said Rembau.
Berikut disenaraikan anak-anaknya yang agak terkenal : 

1. Haji Abdullah (1905-1956), Kampung Gedung Lalang, Ampangan, Seremban. Anak sulung yang mngambil tugas khalifah tariqat Ahmadiyah selepas kematiannya. 

2. Haji Ahmad (6 April 1910 -7 Januari 1964). Khalifah yang kedua selepas Haji Abdullah. Pengasas Pondok Rasah (1935) dan Mufti Negeri Sembilan yang pertama (semenjak 1950); mendalami pengajian di Makkah dan mewarisi sifat kealiman bapanya. Mempunyai empat orang isteri dan 37 orang anak -8 orang telah lulus Universiti dalam negeri dan 8 orang lagi lepasan Universiti al-Azhar. Menghasiikan puluhan karya penulisan. termasuk Kanz al-Mu'id yang mengisahkan manaqib Syaikh Muhammad Said, juga merupakan sumber utama tulisan makalah ini. 

3. Haji Abdul Rashid, Teluk Kurau, Singapura. Khalifah yang ketiga selepas Haji Abdullah dan Haji Ahmad. Sangat dihormati dan disegani orang-orang Melayu Singapura. 

4. Baji Mansor, Ampangan, Seremban (meninggal I981). 

5. Haji Mohammad Nor (meninggal 198l). 

6. Haji Muhammad Hamid. 

7. Haji Ibrahim (dengan isterinya, Hajjah Wan Safiah Kota Bharu) -bapa kepada Haji Idris Ibrahim, bekas Ahli Parlimen Setapak, Wilayah Persekntuan. 

8. Haji Mahadi (1914 -20 Febuari 1983), Taman Maluri, Kampung Pandan, Kuala Lumpur. Anak kelapan dari 15 orang adik beradik dan yang paling manja sekali dalam keluarganya. Lulusan Madrasah al-Falah, Makkah. Seniman terkenal, berlakon dalam 76 buah filem. Lakonan sulungnya adalah secara kebelulan, iaitu sebagai pelakon lambahan dalam filem Penghidupan (1951). Anak Melayu yang perrtama menjadi Pengarah filem -Permata di Perlimbahan (1952). Semasa mudanya (1939) pernah bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. 

Peribadinya

Syaikh Muhammad Said adalah seorang tokoh ulama' yang berperibadi sederhana. Tidak inginkan kemegahan dan kesenangan hidnp. Bersifat zahid, qana'ah, pemaaf, sabar, wara', tawadhu', pemalu, pemurah, kuat beramal dan berkhalwat. Dianggap sebagai seorang wali Allah dan doanya makbul. Beliau suka menolong orang yang dalam kesusuhan. Memandang makhluk-makhluk lain dengan penuh timbang rasa dan kasih sayang. Semenjak menuntut ilmu di Makkah dan di Mesir lagi telah terzahir kelebihan-kelebihan wara', salih serta keramatnya. Sebagai seorang ulama' yang amat dihormati dikenali di Negeri Sembilan beliau sangat dikasihi Tuanku Mohammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan (mangkat 1 Ogos 1933) dan amat disayangi Dato' Kelana Ma'mur (1889 -1945). 

Karya Tulisnya

Walaupun Syaikh Muhammad Said ada menghasilkan beberapa banyak karangan sendiri juga terjemahan, kebanyakannya belum dicetak dan sukar diperolehi. Antara yang sudah dapat dikesan adalah seperti berikut : 

1. Syarh Kunuz al-Jawahir al-Nuraniyyat fi Qawaid al- Tariqat al-Shadhilliyah. Ia disebut juga Risalah al Fawa'id atauRasail Jawiyyah. Selesai terjemah pada akhir Rabiulawal 1323 (3 Jum 1905). Membicararakankan keistimewaan Sidi Ahmad bin Idris dan cerita-eerita yang bersangkutan dengan ajarannya, termasuk cara beramal dan pelbagai faedah lainnya. Tercap di tepinya al-Ahzab al-Irfaniyyah.

2. al-Ahzab al-Irfaniyyat Wa al-Awarad al-Nuraniyyah. Siap ditulis di bandar Singapura pada 15 Rabiulawal 1323 (3 Jun 1905). Bemkuran 18 1/2 tak 14 sentimeter dan tebalnya 200 muka. Mengandungi himpunan doa dan hizb. 

3. Kashfal-Ghiba an Haqiqal al-Riba

4. Sullam al-Ta'rif ila 'Ilm al-Tasrif(ilmu sarf).

5. Risalah Farb (juga mengenai ilmu sarf). 

6. al-Kashf wa al-Tanfis an Ashab Sidi Ahmad bin Idris.

7. Makalah Kaifiat mengerjakan Tarawih yang 10 rakaat.

8. Perjalanan mendirikan Jumaat.

9. Wazifah-wazifah bagi orang salik pada permulaan suluknya.

10. Manuskrip syair Arab tanpa tajuk, sepanjang 142 baris yang ditulisnya di Tanah Melayu. Mengupas tentang kesesatan Kaum Wahabi dan kekarutan mereka. 

Meninggal Dunia : 

Ajalnya tiba pada malam Ahad, 12 Rabiulawal l345 bersamaan 18/19 September 1926, ketika berusia 53 tahun (Hijriyah). Lebih 5000 orang mengiringi jenazahnya, termasuk Tuanku Muhammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Dikebumikan di tanah perkuburan Islam Ampangan., iaitu sebuah kawasan berbukit di bandar Seremban.
Beliau meninggalkan seorang ibu, seorang saudara perempuan kandung, seorang anak saudara dan beribu-ribu orang murid yang bertebaran di seluruh Semenanjung.
Sebagai mengenangkan jasa baktinya maka Sekolah Ugama Menengah Tinggi Negeri Sembilan (ditubuh 1959) yang mulai 1977 diambil alih pentadbirannya oleb Kementerian Pendidikan dilambangkanan sempenan namanya : SMKA Sheikh Haji Mohd Said, Seremban. 

Dipanjangkan oleh, 

(DATO' MOHD MURTADZA BIN HJ. AHMAD)
Mufti Kerajaan Negeri,
Negeri Sembilan Darul Khusus.
14hb. Zulhijjah, 1419/lhb. April, 1999.

(Tamat)

Sumber: Dari simpanan peribadi Dato Mohd Murtadza Bin Hj. Ahmad.

Artikel Kedua

Shaykh Muhammad Said Linggi Mursyid Thariqat Ahmadiyah

Oleh WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH

ASAL USUL

Selain nasab ke atas sebelah lelaki yang berasal dari Hadhralmaut, dapat dipecahkan lagi bahawa datuknya, Haji Idris itu berkahwin dengan Hajah Rahimah binti Khatib Musa bin Amaluddin bin Awaluddin. Dalam Kanzul Mu`id tertulis bahawa Awaluddin dimasyhurkan dengan Dato' Awal anak Faqih yang dimasyhurkan dengan Daeng Abdul Malik. Bahawa keturunan ini ada hubungan dengan Daeng Kemboja, yang dimasyhurkan dengan Marhum Janggut Yamtuan Muda Riau. Marhum Janggut pula adalah putera Upu Daeng Perani. 

Hajah Rahimah (nenek Syeikh Muhammad Said) tersebut ibunya bernama Zulaikha binti Dato' Karkung berasal dari Minangkabau, termasuk kerabat ulama besar bernama Syeikh Ismail bin Abdullah al-Khalidi al-Minankabawi, penyusun kitab Kifayatul Ghulam. 

Ibunya bernama Hajah Shafiyah binti Haji Muhammad Shalih al-Fathani (meninggal dunia pada 12 Rabiulakhir 1352 Hijrah). Ayah kepada ibunya ini adalah seorang ulama Patani yang mempunyai murid yang ramai. Neneknya (ibu kepada ibunya) bernama Hajah Maryam, beliau adalah keturunan Syeikh Abdur Rasyid al-Fathani, satu-satunya ulama Melayu yang pernah mengajar di Masjidil Aqsa. 

PENDIDIKAN 

Ketika mengikuti pengajian sistem pondok di Patani, Muhammad Said berguru kepada ulama terkenal, iaitu Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fathani (Tuan Minal), pengarang pelbagai kitab Melayu/Jawi. Guru-gurunya yang lain ialah Tok Nahu, Syeikh Muhammad Nuh Kedah, Tok Semela dan lain-lain. Semua ulama yang tersebut adalah murid pula kepada datuknya, Syeikh Abdur Rasyid. 

Sewaktu berusia 17 tahun, beliau berangkat ke Mekah untuk melanjutkan pelajarannya. Guru-gurunya di Mekah yang tersebut dalam Kanzul Mu`id sangat ramai, di antaranya yang berasal dari dunia Melayu ialah: Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi, Syeikh Zainuddin as-Sumbawi, Syeikh Wan Ali al-Kalantani dan Syeikh Ahmad al-Fathani. 

Di Madinah, Muhammad Said pernah belajar kepada Sayid Jaafar al-Barzanji, Mufti Mazhab Syafie di Madinah al-Munawwarah. Beliau pernah pula mengembara memperdalam ilmu ke Mesir. Di sana beliau sempat belajar kepada Syeikh Syamsuddin al-Anbaby, Syeikh al-Azhar pada zaman itu. Juga beliau belajar kepada Syeikh Ahmad ar-Rifa'ie, ulama besar Mazhab Maliki di al-Azhar. 

Di dalam bidang yang khusus, beliau menerima Thariqat Ahmadiyah ar-Rasyidiyah ad-Dandarawiyah daripada Sayid Muhammad bin Ahmad ad-Dandarawi. Dengan Thariqat Ahmadiyah inilah beliau mencapai kemuncaknya sebagai Syeikh Mursyid Thariqat Ahmadiyah yang terbesar di dunia Melayu. Murid-muridnya dalam bidang Thariqat Ahmadiyah meliputi Cam di Kemboja, Patani, Malaysia (termasuk Sabah dan Sarawak), Singapura dan Brunei Darussalam. 


PENYEBARAN THARIQAT AHMADIYAH

Di dalam ulama dunia Melayu terdapat beberapa orang guru Muhammad Said, mereka ialah Syeikh Wan Ali Kutan, Tuan Tabal, Syeikh Ahmad al-Fathani dan lain-lain juga menerima Thariqat Ahmadiyah daripada Sayid Ibrahim ar-Rasyidi (meninggal dunia 1291 Hijrah/1874 Masihi). Beliau adalah guru pada Sayid Muhammad bin Ahmad ad-Dandarawi (meninggal dunia 1327 Hijrah/ 1909 Masihi). Walau bagaimanapun pada peringkat awal Thariqat Ahmadiyah di dunia Melayu tidak berapa jelas perkembangannya. 

Dengan kegigihan Muhammad Said, Thariqat Ahmadiyah berkembang dan tersebar dengan sangat lajunya. Thariqat Ahmadiyah mula mendapat sambutan yang luar biasa di Kota Bharu,Kelantan dan menimbulkan kontroversi antara murid-murid beliau dengan golongan yang tidak menyetujuinya. Untuk menenangkan suasana keresahan masyarakat, Raja Kelantan menulis tiga lembar surat pertanyaan yang ditujukan kepada Syeikh Ahmad al-Fathani di Mekah. 

Di antara kandungan surat Raja Kelantan yang bertarikh Ramadan 1323 Hijrah (kira-kira 1905 Masihi) itu ialah, "Iaitu daripada sahaya Raja Kelantan Ibnu al-Marhum as-Sultan Muhammad, mudah-mudahan dipersampaikan kepada orang tua sahaya Wan Ahmad bin Wan Din Fathani yang mujawwir di dalam negeri Makkah al-Musyarrafah ... " Kalimat selanjutnya, "Maka adalah sahaya nyatakan kepada orang tua sahaya, bahawasanya telah jatuh di dalam negeri sahaya satu pekerjaan yang pelik, tiada pernah jatuh lagi dahulunya. Iaitu datang seorang nama Haji Encik `Ied bin Haji Jamaluddin Linggi ke Kelantan mengajarkan ilmu Thariqat Ahmadiyah, yang dipanggil orang Thariqat Rasyidi ... " 

Selanjutnya, "Maka yang mengajar itu kepada sekalian bagai Muslimin, daripada laki-laki dan perempuan, besar dan kecil, yang mempunyai ilmu atawa yang jahil. Bahkan kebanyakan mereka itu daripada juhhalun nas, yang tiada sembahyang, dan tiada mengetahui furudhul `ain, `aqidatul iman, dan lainnya. Dan setengah daripada mereka itu bangsa raja-raja dan anak menteri ... " 

Syeikh Ahmad al-Fathani telah menjawab pertanyaan Raja Kelantan itu dalam tiga bentuk karangan. Yang pertama diberi judul Mir-atul A'ajib fi Jawabi Su-alil Majazib. Yang kedua ditulis dalam bentuk syair bahasa Melayu, diberi judul Syair Thariqah Shufiyah. Yang ketiga ditulis dalam bentuk syair bahasa Arab, diberi judul Syair Man Li Ya Sa'id. Kesimpulan kandungan keseluruhannya ialah merupakan ilmiah yang berdiri pada pelbagai kaedah keilmuan Islam. 

PENULISAN

Syeikh Muhammad Said Linggi juga menghasilkan beberapa buah karangan, di antaranya yang disebut dalamKanzul Mu'id, ialah: Risalah al-FawaidKasyful Ghiba'an Haqiqatir RibaSullamut Ta'rif ila Ilmit TashrifRisalah al-FathNazham Kesesatan Kaum WahabiAl-Kasyfu wat Tanfis `an Saiyidi Ahmad bin IdrisSyarh Kunuzil Jawahirin Nuraniyah dan Kaifiyat Mengerjakan Tarawih

Semua judul yang tersebut di atas belum saya jumpai, namun ada dua buah karangan Syeikh Muhammad Said Linggi yang tidak disebut dalam Kanzul Mu'id ada dalam simpanan saya, ialah: Rasail Jawiyah, diselesaikan pada pertengahan Rabiulakhir 1323 Hijrah di Bandar Singapura. Cetakan huruf batu atau litografi tetapi tidak terdapat nama dan tempat di mana dicetak. Kandungannya merupakan kumpulan pelbagai hizib yang diamalkan para Auliya. Perbicaraan dimulai daripada Thariqat Syaziliyah dan diikuti dengan Thariqat Ahmadiyah yang dilengkapi dengan riwayat, silsilah dan berbagai-bagai wirid, amalan-amalan dan lain-lain yang ada kaitan dengannya. 

Karangan Muhammad Said Linggi yang masih dalam bentuk manuskrip berjudul Silsilah Thariqah An-Naqsyabandiyah. Naskhah ini saya peroleh pada satu kampung di Negeri Sembilan daripada salah seorang murid Muhammad Said Linggi. Pada awal naskhah dinyatakan bahawa beliau menerima Thariqat Naqsyabandiyah di Mekah kepada Syeikh Usman Rais. Dinyatakan bahawa Muhammad Said bin Jamaluddin al-Linqi ar-Rasyidiyah selesai menulis pada bulan Rejab (tanpa dinyatakan tahun). Naskhah yang dibicarakan ini adalah salinan, tanpa nama penyalin, yang diselesaikan pada 27 Safar 1360 Hijrah, iaitu kira-kira 15 tahun setelah Syeikh Muhammad Sa'id meninggal dunia. 

KETURUNAN

Ketika Syeikh Muhammad Said meninggal dunia, beliau meninggalkan 16 orang anak. Sebagai pengganti menjadi Khalifah Thariqat Ahmadiyah adalah anaknya yang bernama Syeikh Haji Abdullah. Anak beliau yang banyak menghasilkan karangan ialah Haji Ahmad yang ketika hidupnya pernah menjadi Mufti Negeri Sembilan. Di antara anak Syeikh Muhammad Said yang sempat saya jumpai ada dua orang iaitu Haji Mansur (1970) dan Haji Tahir (1990). 



05 di bahau - Google Blog Search

05 di bahau - Google Blog Search


PANEH MIANG©: Gambar sekitar ribut <b>di Ampangan</b>

Posted: 23 Apr 2013 06:09 AM PDT










P/S: Calon UMNO dan Pkr apa lagi...inilah peluang UNDI di Ampangan!

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Lembu Fidlot <b>Gemas</b>, Malaysia (Feedlot) RM250 Juta - BeritaTerkini

Posted: 13 Oct 2011 04:55 PM PDT

Siapa yang nak jadi kaya di Malaysia tiada masalahnya, tidak kisahlah mereka ini Melayu, Cina ataupun India. Rasanya orang tidak akan melenting apatah lagi menyimpan perasaan dengki sekalipun dengan golongan kaya seperti ini asalkan mereka berjaya hasil usaha dan titik peluh mereka sendiri. Tetapi, yang menjadi pertikaian & persoalannya kalau ada kalangan "mereka-mereka" yang mengumpul kekayaan dengan dengan jalan pintas, atas kapasiti mereka ada kuasa ataupun mempunyai hubungan baik dengan "pihak-pihak yang berpengaruh & berkepentingan" sehingga begitu mudah :

  • Mendapat anugerah projek-projek mega diberikan secara terus kepada mereka
  • Atas nama kuasa & pengaruh juga, mampu beli berjuta unit saham. Ehem…
  • Rakyat kebanyakan punyalah ramai yang bercita-cita tinggi hendak jadi usahawan bagi memulakan perniagaan, tetapi bantuan perniagaan termasuklah bantuan kewangan punyalah sukar untuk dipertimbangkan. Tetapi……
Tetapi….ada sebuah projek mega yang melibatkan sebuah syarikat yang berkepentingan telah dibangkitkan di Dewan Rakyat baru-baru ini:

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ia antara program yang diumumkan perdana menteri dalam Rancangan Malaysia atau belanjawan, tetapi tidak membawa sebarang hasil.

"Izinkan saya untuk memberikan beberapa contoh kegagalan tersebut: Projek ternakan feedlot yang menelan belanja sekitar RM250 juta yang membabitkan suami dan anak seorang menteri di dalam kabinet perdana menteri," katanya. Anwar berkata, soalan itu sudah dibangkitkannya sejak tahun lepas tetapi tidak pernah dijawab oleh perdana menteri mahupun menteri yang bertanggungjawab.

Sedangkan, tambahnya, jumlah peruntukan itu sama dengan potongan subsidi gula yang ditanggung rakyat. (sumber : Malaysiakini)

Yang pastinya menteri tersebut adalah menteri wanita. Jadi siapakah menteri wanita yang telah dibangkitkan dalam Dewan Rakyat baru-baru ini? Kalau dalam senaraian kabinet Malaysia nak senaraikan menteri-menteri wanita yang ada tidaklah susah mana pun. Menteri wanita dalam kabinet Malaysia sekarang ini pun tidak ramai. Antaranya ialah :
  • Datuk Seri Sharizat Jalil (Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat)
  • Datin Paduka Chew Mei Fun (Timbalan Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat)
  • Datuk Maznah Mazlan (Timbalan Menteri Sumber Manusia)
  • Datuk Rosnah Rashid Shirlin (Timbalan Menteri Kesihatan)
  • Datuk Rohani Abdul Karim (Timbalan Menteri Pertanian & Industri Asas Industri)
  • Noriah Kasnon (Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air)
  • Datuk Dr Mashitah Ibrahim (Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri)
Jikalau anda perhatikan gambar di atas, pastikan anda akan mengesan siapakah menteri yang dimaksudkan ini. Ya…..gambar di atas merupakan anak kepada menteri tersebut. Kalau sebelum ini, Malaysia amat bergantung dengan bekalan daging daripada luar negara seperti Australia, New Zealand, Brazil, China serta India. Sehinggalah projek fidlot peringkat nasional/kebangsaan yang berimpak tinggi ini adalah sebahagian daripada yang terkandung dalam Rancangan Malaysia ke-9 telah diperkenalkan :
  • Pusat Fidlot Nasional (NFC) adalah merupakan program pengeluaran lembu (fidlot) secara besar-besaran dengan mewujudkan satu kawasan penternakan lembu secara meluas.
  • Projek usahasama di antara kerajaan Negeri Sembilan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang dibina di Gemas
  • Di bawah pelaksanaan dan seliaan pihak Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) di keluasan tanah 2000 hektar
  •  Menjadi pembekal daging lembu segar dalam negara serta mampu menjadi pengeksport utama daging segar
Kalau anda teragak nak makan "daging' yang sedap dan lembut"; boleh pergi ke Solaris – Restoran Meatworks di Mont Kiara, Kuala Lumpur. Ia turut dimilki oleh Datuk Seri Shahrizat Jalil. Di bawah ini merupakan sebahagian gambar atas lawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Dato' Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin ke Pusat Fidlot Nasional Gemas. (Gambar : N9kini.com)

Isu yang dibangkitkan dalam artikel kali ini adalah masalah legasi. Contohnya, kalau disemak semula pengagihan Tabung Makanan di bawah RMK9 yang berjumlah RM2 billion. Persoalannya sekarang, kenapa kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM250 juta kepada satu syarikat milik anak dan suami menteri seperti yang disebut sebentar tadi?

Kalaulah RM250 juta ini diagihkan dengan lebih telus kepada 1,000 orang usahawan contohnya kesan gandaan kepada ekonomi setempat, peluang pekerjaan dan limpahan kesejahteraan yang lebih meluas kepada rakyat terbanyak. Akhirnya, ramai rakyat yang mendapat "manfaatnya". Bukannya tertumpu di tangan mereka yang sudah kaya dan berkedudukan. Mana yang lebih baik?

Baca Lagi 4 Berita Berkaitan DI SINI...

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di gemas</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Pak Mail: Semalam <b>di Bahau</b>

Posted: 09 Jul 2013 09:30 AM PDT


Kami tiba di rumah Mak Ngah lebih kurang jam 11.00 malam 30hb Jun, 2013. Kami sekadar ingin menumpang tidur sahaja kerana esok  pagi-pagi kami akan ke Bandar Muadzam untuk urusan pendaftaran Nur Nadhirah (anak bongsuku) di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN).
'Assalamualaikom' isteriku memberi salam.
'Wa alaikomsalam' kedengaran suara dari dalam menyahut. Sebaik daun pintu dibuka Mak Ngah yang bertubuh kecil menegur.
'Ekau Zah, ingekkan sapo tadi'.
'Kami datang nak tumpang tidur' jawab isteriku. 'Esok pagi kami nak ke Pahang, Muadzam'. sambung isteriku.

Melihat kedatangan kami yang tidak dimaklumkan membuatkan Kak Ruby yang berada di atas rumah terkejut lantas tergesa-gesa mengemas keadaan ibu rumah yang kelihatan agak berselerak.

Ibu rumah inilah tempat yang selesa buat kami untuk tidur walaupun rumah Mak Ngah ada bilik tetamu.
'Nak minum air tak', Mak Ngah bertanya kepada kami.
'Tak payahlah Mak Ngah, kami baru saja makan di Bahau tadi', isteriku membalas.
Mak Ngah tahu kami memang gemar minum air teh yang Mak Ngah buat. Campuran teh dan susunya secukup rasa. Dalam hatiku, 'hei, melepas tak dapat secawan teh Mak Ngah'.

Dalam pada itu perkara utama yang aku lakukan ialah mengeluarkan laptop dari beg aku dan cuba akses internet melalui broadband yang aku bawa. Agak mengecewakan, akses internet sangat perlahan. Satu 'bar' sahaja. Itupun sekejap ada sekejap tak ada. Bosan kerana begitu perlahan dan kekerapan terputus, aku pun tutup laptop dan terus pergi mandi. Isteriku masih berbual dengan Mak Ngah dan Kak Ruby.

Bila aku selesai, aku dapati Mak Ngah dan Kak Ruby pun telah masuk ke bilik masing-masing. Barangkali mereka faham bahawa kami perlukan istirehat kerana esok kami perlu meneruskan perjalanan lagi.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Setelah selesai solat subuh, aku sambong mengorok sedikit lagi. Cuaca agak dingin kerana sebelum subuh hujan turun pagi itu. Lagi pun aku tidak dapat tidur lena malam itu kerana diganggu beberapa ekor nyamuk.

Di dapur Mak Ngah sibuk menyiapkan sarapan terutama teh istimewanya. Setelah selesai mandi aku sempat meninjau belakang rumah Mak Ngah. Di belakang rumah Mak Ngah terdapat sebuah perigi.

Aku masih ingat di awal perkahwinan dan sesudah mempunyai dua anak kecil, di perigi inilah aku dan anak-anakku bermandi. Airnya jernih dan sejuk sekali di pagi hari. Menggeletar tubuh badan apabila mandi. Sungguh nostalgik.

Namun, perigi itu kini kering. Tidak langsung mengeluarkan air. Ianya menjadi tanda tanya bagiku kerana di rumah ayahku di Paya Jaras dahulu juga terdapat sebuah perigi yang mengeluarkan mata airnya dengan banyak sekali. Tetapi kini kering kontang. Langsung tidak lagi mengeluarkan airnya dari perut bumi.

Selain perigi, terdapat juga beberapa ekar sawah padi. Tanah ini dipajakkan kepada orang lain untuk diusahakan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rancangannya seawal jam 7.30 pagi atau selewat-lewanya jam 8.00 pagi nak berangkat bertolak ke Bandar Muadzam. Hampir jam 9.00 pagi setelah 'pekena' secawan teh Mak Ngah baru kami bertolak.

Seperti biasa sebelum pulang atau berlepas dari rumah Mak Ngah kami tidak lupa menghulurkan sedikit  wang kepada Mak Ngah dan Kak Ruby. Tentunya mereka berbesar hati menerima sumbangan kecil dari kami, walaupun tidak seberapa.

Sebelum kereta kami bergerak sempat Mak Ngah bertanya kepadaku.
'Rayo ni balik tak Mail'.
'Tak tahu lagilah Mak Ngah, tengoklah nanti'.

Usia Mak Ngah mungkin hampir lapan puluh tahun. Tetapi kudratnya masih kuat walaupun susuk tubuhnya agak kecil. Begitu juga ingatannya masih sangat baik. Tidak seperti sesetengah orang yang seusia dengannya yang telah uzur dan tidak begitu baik ingatan mereka.

Perjalanan ke Bandar Muadzam, Pahang agak 'thrill' bagi saya. Ini kerana ianya pertama kali saya ke sana. In syaa Allah akan saya kisahkan pada entri akan datang.

ads