Khamis, 28 Februari 2013

05 di juasseh - Google Blog Search

05 di juasseh - Google Blog Search


<b>Juasseh</b> Cafe: NITROUS OXIDE DAN ALAM SEKITAR

Posted: 31 Jan 2013 01:31 AM PST


Alam sekitar adalah satu isu yang sentiasa menjadi topik perbicanngan dan perdebatan diseluruh dunia khususnya negara negara yang maju yang pesat dengan pembangunan. Industri pembuatan dan pertanian menjadi fokus utama dalam penyebab masaalah alam sekitar dan pemanasan global.
   Masyarakat dari negara negara maju begitu mengambil berat tentang permasaalahan ini, berbagai  peraturan dan undang undang telah di wujudkan yang berkaitan dengan alam sekitar. Antara negara itu adalah New Zealand, kerajaan Wallington itu yang menguatkuasa kan peraturan berkaitan alam sekitar untuk memenuhi komitmen dibawah Protokol Kyoto demi mengawal pemanasan global.
   Peraturan itu adalah untuk meminimumkan keluaran gas metana yang dibebaskan dari hasil perusahaan arang batu, gas asli, minyak dan pertanian. Antara peraturan itu nampak pelik dan tidak masuk akal seperti mengenakan denda berbentuk cukai keatas 'kentut' dan 'sendawa' haiwan ternakan seperti lembu, kambing, rusa dan sebagainya. Menurut kajian, lembu, kambing dan rusa membebaskan sejumlah besar gas metana melalui aktivit 'kentut' dan 'sendawa' haiwan itu. Di New Zealand, 90% gas metana yang dibebaskan terhasil dari haiwan ternakan, misalnya seekor lembu membebaskan purata 350 liter gas metana dan 1500 liter karbon dioksida sehari melalui 'kentut' dan 'sendawa'.
   Selain dari gas karbon dioksida (carbon dioxide)  dan metana(methene) pemanasan global juga di sumbangkan oleh gas Flourin begitu juga nitrus oksida(nitrous oxide) . Keempat bahan ini dipanggil 'Gas rumah hijau'(GHGs), kesemua gas gas ini dilepaskan melalui proses semula jadi dan oleh aktiviti aktiviti yang di lakukan oleh manusia.
   Karbon dioksida dilepaskan ke atmosfera melalui pembakaran bahan api fosil, sisa pepejal, pokok pokok dan tindakbalas kimia seperti pembuatan simen namun begitu karbon dioksida akan dikeluarkan dari atmosfera apabila diserap oleh tumbuh tumbuhan.
   Metana dilepaskan semasa pengeluaran dan pengangkutan arang, gas asli dan minyak. Metana juga dilepaskan oleh aktiviti penternakan dan pertanian serta sisa organik di tapak pelupusan pepejal.
   Gas Flourin samada Hidrofluorokarbon, perfluorokarbon dan Sulfur Heksafluorida merupakan GHGs sintetik yang kuat dan di bebaskan oleh proses industri. Gas flourin kadang kadang digunakan sebagai penganti bahan penipisan ozon seperti Chlofluorocarbon(CFCSs), Hydroclorofluorocarbon(HCFCs) dan Halon. Gas gas ini biasanya dibebaskan dalam kuantiti yang kecil tetapi disebab kan kekuatannya, mereka dikenali sebagai gas berpotensi tinggi untuk menyebabkan pemanasan global.
   Nitrus oksida atau Nitrous oxide (N2O) dibebasakan semasa aktiviti pertanian dan perindustrian serta semasa pembakaran bahan api dan sisa pepejal. N2O terhasil secara semula jadi dari aktiviti bacteria didalam tanah dan lautan, ia sebahagian dari atmosfera bumi selama ini.
   Pertanian adalah adalah penyumbang utama oleh manusia menghasilkan N2O. Aktiviti yang berkaitan dengan tanah seperti penggunaan baja nitrogen dan pengguaan bahan buangan haiwan akan menghasilkan bacteria semulajadi dan seterusnya mengeluarakn lebih lagi N2O. Ternakan seperti lembu, ayam dan babi mengeluarkan 65% dari perkara yang berkaitan manusia yang menghasilkan N2O. Manakala sumber industri hanya antara 20% dari semua sumber berkaitan manusia atau di sebut 'anthropogenic source', termasuk penghasilan nylon dan pembakaran bahan bakar 'fossil' untuk enjin.
   Secara pecahan aktiviti manusia dikira 30% penyumbang manakala tanah dalam iklim tropikal dan lautan melepaskan 70% N2O yang bertindak balas dengan 'ozone' diruang lapisan 'stratosphere' didalam atmosfera bumi.
   N2O memberi peningkatan kepada 'nitric oxide' atau NO untuk bertindak balas dengan zarah 'atom' oxygen dan NO dalam 'turn reacts' atau bermaksud 'reaksi timbal balik' dengan 'ozone', hasil dari itu ia menjadi 'pengatur kejadian secara semulajadi' kepada lapisan 'stratospheric' ozone. N2O menjadi penyumbang utama 'gas rumah hijau' dan pencemaran udara kepada bumi, jika dalam jarak 100 tahun, N2O adalah 298 kali lebih memberi kesan dalam anggaran 'berat per unit' potensi pemanasan dunia berbanding 'karbon dioksida'.
   Disebabkan kepekatannya yang rendah N2O adalah antara empat terbesar penyumbang 'gas rumah hijau' dibelakang wap air, karbon dioksida dan 'methane'. Mengawal N2O adalah sebahagian dari usaha mencegah pengeluaran 'gas rumah hijau'.
   Dari semua fakta tentang pemanasan global, dapatlah di ringkaskan tentang punca segala pemasalahan ini. Dari apa yang difahami faktor manusia adalah penyumbang utama semua ini berlaku. Kepadatan manusia yang meningkat setia hari malah setiap saat akan menyumbang kepada penambahan dalam sektor pertanian dan ini akan menambahkan kewujudan gas gas rumah hijau, kemudian akan berlaku pemusnahan hutan untuk kawasan pertanian yang akan mengurangkan serapan keatas gas gas rumah hijau tersebut. Keinginan dan keperluan manusia akan menambahkan lagi industri industri pembuatan yang pasti nya akan menyumbangkan kapada kemusnahan alam semula jadi.
   Tiada apa yang boleh kita laku kan untuk menghenti kan semua ini, ia akan terus berlaku dan berlaku tanpa henti sehingga kemusnahan total keatas bumi ini berlaku. Mulai dari ini mari lah kita memikirkan sejenak apakah yang boleh kita laku kan untuk melambatkan proses pemusnahan alam sekitar kita ini dan mengurangkan pemanasan global yang melampau hari demi hari. Semoga anak cucu kita masih mampu untuk menikmati sisa sisa keindahan alam semula jadi yang semakin pupus ini.
Sekian, Ikhlas dari 'Juasseh Cafe'.

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


<b>Jempol</b> Raksasa Ini Menunjuk Indonesia <b>di</b> Google Earth | Kenapa <b>...</b>

Posted: 06 Nov 2012 08:27 PM PST

Sebuah pemandangan mengejutkan terlihat dari sebuah citra satelit. Gambar yang menunjukkan sebuah samudra luas membentuk gambar sebuah tangan dengan ibu jari atau jempol. Uniknya, ibu jari tersebut menunjuk ke arah Indonesia.
Dalam citra satelit yang dikeluarkan oleh Departemen Geografi Amerika Serikat melalui Google Earth tersebut terlihat sebuah gelombang laut di samudera pasifik membentuk sebuah gambar menyerupai jempol. Gambar yang dikeluarkan tahun 2012 tersebut dinilai sangat unik.
Namun hingga kini belum ada penjelasan terkait gambar satelit yang menyerupai ibu jari manusia tersebut. Termasuk kaitannya dengan fenomena alam yang akan terjadi dan menimpa wilayah Indonesia.

05 di teluk kemang - Google Blog Search

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Happy Birthday 3thn Ammar Iskandar @ <b>Teluk Kemang</b> PD. - chekmud

Posted: 17 Jan 2013 12:00 AM PST


Pejam celik- pejam celik, ammar iskandar  dah masuk 3 tahun pada 13 jan lepas..sekejap je masa berlalu ...
Kali ni plan sambut birthday kat teluk kemang Port Dickson .. kebetulan staf senior tempat kerja ada kupon apartment kat sini ...satu apartment ada dua bilik smua lengkap... ingat nak ambik 2 apartment  ajak family abang adam n abang akmal join sekali tapi masing2 ada komitmen ... 
Jadi kitaorang sambut berlima ..tq check cik and Tok Chik join sambut birthday ammar kali ni...
 Sampai je terus nak terjun kolam...jadi bagi kat check cik jaga ammar kat kolam...ammar main sampai kecut tangan..mulut pun dah biru...puas pujuk baru naik..
Sebelah malam acara potong kek, tq tok chik bagi hadiah topi boboiboy kat ammar...hihihi
kali ni ammar minta kek kereta rory, pinggan pun kereta rory....masuk 3 thn nie salah satu tabiat ammar suka sangat susun bantal tinggi2 sebelum tidur..kalau tak ckup satu bantal...kecoh di buat nyaa...hihihi
Selamat hari lahir my hero ammar iskandar..semoga ammar membesar dengan sihat , menjadi anak yang soleh dan berjaya di dunia dan akhirat..amiiinnn....


Lepas potong kek..keluar pusing-pusing di dataran teluk kemang sambil singgah makan di area berdekatan...  masa tunggu pesanan terjumpa dengan house mate masa study dlu...sdr anuar ibrahim yang asal dari terengganu...rupanya skr dh keje kat PD..borak-borak sampai malam..





Lepas chek out ingaat nak terus balik..tapi ammar minta nak mandi lagi...singgah skli lagi kat pantai teluk kemang ... mandi pantai plak....lepas mandi pantai pergi bergambar di muzium tentera tengok kapal terbang....hihii

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Aqua Group beri penghargaan generasi <b>Gemas</b> - Antaranews.com

Posted: 04 Feb 2013 03:55 AM PST

Jakarta (ANTARA News) - Aqua Group memberikan penghargaan kepada anak muda yang gemar mengelola sampah (GEMAS) di Jakarta pada Senin.

"Penghargaan ini merupakan puncak dari rangkaian kampanye Gemas yang telah diselenggarakan selama satu tahun," ujar Vice President Corporate Secretary Aqua Group, Parmaningsih Hadinegoro.

Penghargaan tersebut diberikan kepada 11 SMA/SMK peserta lokakarya, yang memiliki ide atau gagasan kreatif dalam menyampaikan pesan-pesan pengelolaan sampah dalam bentuk majalah dinding (mading).

Kompetisi majalah dinding ini telah dimulai sejak November 2012 dan diikuti oleh lebih dari 30 SMA/SMK di seluruh DKI - Jakarta.

Penilaian pemenang meliputi aspek isi pesan, kreativitas peserta dalam penyampaian pesan, serta bentuk tampilan mading itu sendiri.

"Sampah dapat dikelola dengan baik, dan dimulai dengan cara yang sederhana yaitu mulai dari membuang sampah pada tempatnya," ujar Parmaningsih.

Kampanye yang dilakukan selama satu tahun terakhir ini, bertujuan untuk menyampaikan kampanye kepada publik untuk bisa mengelola sampah dengan baik.

(M048)

Rabu, 27 Februari 2013

05 di lenggeng - Google Blog Search

05 di lenggeng - Google Blog Search


PERKEMBANGAN <b>DI LENGGENG</b>

Posted: 05 Feb 2009 06:01 AM PST

1 Feb 09:

Hari ini TK berhujung minggu di kebun Lenggeng meninjau selesainya kerja-kerja pembersihan kawasan untuk persediaan pembajaan yang dijadualkan pada hujung bulan ini.

05 di gemas - Google Blog Search

05 di gemas - Google Blog Search


singgah sebentar <b>di</b> sk tunku muda serting, <b>bahau</b>, n.sembilan

Posted: 07 Nov 2012 07:23 AM PST



Pandangan hadapan dari arah pejabat dan bilik guru SKTMS. Aras bawah adalah Dewan Terbuka, aras 1 Bilik Kemahiran Hidup dan Bilik Muzik, aras 2 Bilik Sains dan aras 3 adalah kelas dan Bilik Seni Visual.


Pandangan sisi dari Bilik Guru : Dewan Gemilang berada di aras 2 dan yang lain-lain semuanya adalah kelas.  
Antara tumbuhan yang ada di taman herba di SKTMS

05 di tampin - Google Blog Search

05 di tampin - Google Blog Search


bicara 2 puteri <b>di</b> bandar <b>tampin</b> - sokong pakatan rakyat

Posted: 09 Dec 2012 11:00 PM PST

[unable to retrieve full-text content]SOKONG PAKATAN RAKYAT. PAKATAN RAKYAT MENUJU KE PUTRAJAYA. Monday, December 10, 2012. BICARA 2 PUTERI DI BANDAR TAMPIN. Posted by SOKONGPR at 3:00 PM. No comments: Post a Comment ...

05 di teluk kemang - Google Blog Search

05 di teluk kemang - Google Blog Search


kebersihan kedai makan <b>di</b> sekitar <b>Teluk Kemang</b> <b>...</b> - kisah kehidupan

Posted: 10 Jan 2013 08:36 AM PST

24/12/2012

Kebersihan  kedai makan di sekitar  Teluk Kemang, Pantai Peranginan Port Dicksons, N. Sembilan.

Hari pertama

Kami sekeluarga sebenarnya dalam perjalan menuju ke sebuah pusat peranginan di kaki bukit Rechardo, Tanjung Tuan, Port Dickson bagi tujuan bercuti hujung tahun.

Sebelum sampai resort itu kami  sekeluarga singgah untuk mengisi perut, makan tengahari di sekitar jam 1.30ptg, di satu kedai makan bersebelahan Petronas (bukan gerai yang baru dibina 5-6 tahun lepas), kedai  ini mempunyai berbagai jenis kaunter menjual makanan seperti nasi campur, berbagai jenis nasi ayam, berjenis minuman dan di waktu malam menjual masakan tom yam dan ikan bakar.

Di sebelah kedai makanan ini ada sebuah kedai menjual pakaian terbakai 'bundle' dan dipercayai kedai bundle terbesar di daerah ini. Manakala di hadapan kedai makanan ini, terdapat beberapa gerai seperti  gerai menjual goreng pisang dan juga nasi ayam.
Bagi anda yang sudah biasa dengan tempat ini sudah pasti boleh agak kedai makanan  manakah yang penulis maksudkan ini. Kalau tidak silap nama kedai ialah "Kedai Saujana" (jual nasi ayam, nasi lauk kampung, nasi gunting, sup)
Apa yang penulis ingin sentuh ialah tentang kebersihan tandas di kedai makan ini.
Penulis bertanya kepada tauke kedai (pemilik Melayu) di mana tandas, lalu diberitahu bahawa tandas telah lama rosak kecuali boleh digunakan untuk membuang air kecil sahaja.
Begitulah cetusan hati penulis bila mendapati mangkuk jamban jenis cangkung itu telah tersumbat dan mendapati najis berukuran sebesar lengan kanak kanak melingkar banyak dalam mangkuk jamban, berukuran sangat besar, mungkin dek kerana terendam dalam air yang tersumbat itu.

Amat memual dan meloyakan situasi seperti ini.

Ya Tuhan, kembang tengkuk dan tekak penulis.Hajat hendak buang air kecil terbantut  kerana melihat najis yang berkembangan itu.
Penulis segera kembali ke meja makan dengan hasrat untuk mengajak keluarga keluar dari kedai makan itu.
Apa yang penulis perhatikan di kedai makan itu ialah:
1. Cantik dan menarik di bahagian hadapan tapi sangat kotor tandas dan ruang menyediakan makanan dan air.
2. Sikap peniaga yang hanya penting keuntungan namun tidak berminat mencantikan bahagian belakang, tandas dan kebersihan.
3.   Tiada gred tahap kebersihan dari Majlis Daerah Port Dickson
4.  Kedai makanan yang sangat kotor ini masih  beroperasi.
5. Sikap tidak perihatin peniaga seperti ini, boleh mencalarkan imej pusat peranginan ini.

6.   Kedai seperti ini harus disita oleh pihak PBT.

25/12/2012-Hari kedua

Penulis, my wife dan ibu mertuaku keluar dari resort jam 9.30 pagi, berhajat untuk bersarapan pagi, membeli sarapan pagi untuk bebudak yang tinggal di resort dan membeli stok makanan untuk  2-3 hari semasa bercuti di resort ini.

Ada sedikit perubahan di sekitar PD, terutama banyak kedai makan seperti cendawan tumbuh lepas hujan.

Kami singgah di sebuah kedai makan 'Pak e'. Menu yang terdapat di sini ialah nasi lemak, kuih muih, mee/mehoon goreng, roti canai dan minuman panas. Dimaklumkan oleh pekedai itu, di sebelah malam terdapat jualan seperti satay, tom yam dan  menu ala carte.

Terdapat ramai pelanggan, menyebabkan nasi lemak habis dan dimasak untuk kali kedua, semua jenis mee dan kuih muih juga turut habis.

Penulis terpaksa menunggu nasi lemak masak. Sambil menyambil makan roti canai dan memesan minuman.

gambar?....penulis share link dari blogger lain. Klik sini

Keseluruhan, penulis boleh beri rating 3 star untuk kedai ini, termasuk tahap kebersihan.

Selepas itu penulis membeli barang keperluan di "Pasaraya Family Store".

Jam 11.30 kami bertolak pulang dan singgah di kedai menjual Nasi Kukus Ayam Panggang  "Cowboy Place".Kedai ini sepatutnya boleh improve lagi dengan atasi asap ayam panggang bertiup kearah pelanggan dalam kedai mahupun yang menunggu bungkus.

Rating 2.5 star. Harga seekor ayam panggang ialah RM16



malam 9.00pm

Penulis telah diminta oleh ahli keluarga untuk menyediakan masakan makan malam. Seperti sudah bersedia dengan permintaan kaum keluarga, penulis menerima permintaan tersebut.

Dengan dibantu oleh isteri dan anak anak, menu pilihan sudah tentu lah  kacang pool pak mad siap dan sedia untuk dimakan. Licin, dan penulis puas hati kerana menu tersebut menepati citarasa mereka.

Lepas makan, bebudak start buka cybercafe tiarap, lihat gambar, dok leka main online game counter strike.




Sementara tu, kat tv3 sedang bersiaran cerita 'hantu kak Limah balik rumah' Awie tengah nyanyi lagu 'cinta kristal versi HKLBR'.

26/12/2012-hari ketiga

9.00 pagi
Sarapan pagi homemade, jadi tiada masalah tentang kebersihan makanan. sehingga kini, tiada ahli keluarga yang dapat cirit birit mahuoun keracunan makanan.Anak anak dan anak anak buah ada yang sudah bersiap untuk sarapan dan ada juga yang masih enak dibuai mimpi, zzzzzz.....


10.00 pagi

Bebudak menunggu masa mendapat kebenaran turun ke kolam renang.

5.00ptg
Bergambar dalam kolam renang.

10.00mlm

Pemandangan waktu malam dari jendela di resort.

9.00 am hari ke empat

28/12/2012

bye bye resort.....



under water photos taken with "Olympus Tough", by idealpicture, Muhd Syazwan

05 di mantin - Google Blog Search

05 di mantin - Google Blog Search


Kempen DAP DAP memulakan kempen pilihan raya <b>di</b> Pekan <b>Mantin</b>.

Posted: 23 Feb 2013 03:57 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Politik Melayu Mantin. Saturday, 23 February 2013. Kempen DAP DAP memulakan kempen pilihan raya di Pekan Mantin. Published with Blogger-droid v2.0.1. Posted by Politik Mantin at 03:57 · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to ...

Politik Melayu <b>Mantin</b>: Kempen DAP

Posted: 23 Feb 2013 04:11 AM PST

Apa yang menarik tentang kempen pilihan raya DAP kali ini ialah tempatnya. DAP mengadakan ceramah betul betul di tepi jalan. Tempat yang mereka pilih di simpang masuk ke kampung Cina dan kampung Melayu. Betul-betul di tengah Pekan Mantin. Semua orang Mantin nampak dan semua orang luar yang melintas Pekan Mantin nampak. Inilah strategi DAP iaitu untuk menunjukkan kehebatan mereka kepada orang ramai. Sepatutnya mereka tidak boleh buat di sini kerana menghalang lalu lintas.
Published with Blogger-droid v2.0.1

05 di rembau - Google Blog Search

05 di rembau - Google Blog Search


My Kerjaya Online: Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Rembau</b>

Posted: 25 Feb 2013 04:18 PM PST

Kekosongan di Majlis Daerah Rembau
1. Pembantu Penguatkuasa Gred N17
Tarikh Tutup: 28 Februari 2013

Klik Untuk Maklumat Lanjut

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Majlis Perbandaran <b>Nilai</b> (MPN) - <b>Negeri Sembilan</b> - MALAYSIA <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 10:55 PM PST

Majlis Perbandaran Nilai (MPN) Permohonan adalah dipelawa daripada WARGANEGARA MALAYSIA dan keutamaan adalah daripada rakyat Negeri Sembilan Darul Khusus yang berkelayakan dan berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan adalah untuk mengisi kekosongan jawatan-jawatan seperti berikut:-

1. Penolong Arkitek Landskap J29
2. Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) N17


KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT

Tarikh Tutup Permohonan: 18 Februari 2013

05 di serting - Google Blog Search

05 di serting - Google Blog Search


singgah sebentar <b>di</b> sk tunku muda <b>serting</b>, bahau, n.sembilan

Posted: 07 Nov 2012 07:23 AM PST



Pandangan hadapan dari arah pejabat dan bilik guru SKTMS. Aras bawah adalah Dewan Terbuka, aras 1 Bilik Kemahiran Hidup dan Bilik Muzik, aras 2 Bilik Sains dan aras 3 adalah kelas dan Bilik Seni Visual.


Pandangan sisi dari Bilik Guru : Dewan Gemilang berada di aras 2 dan yang lain-lain semuanya adalah kelas.  
Antara tumbuhan yang ada di taman herba di SKTMS

Selasa, 26 Februari 2013

05 di lenggeng - Google Blog Search

05 di lenggeng - Google Blog Search


GEMPAR! &#39;PUNCA&#39; KEKALAHAN BN <b>DI</b> PARLIMEN SEREMBAN <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 02:30 AM PST


Apa sudah jadi dengan PAS Seremban?


GEMPAR! 'PUNCA' KEKALAHAN BN DI PARLIMEN SEREMBAN BERULANG PADA PRU 13 DALAM PAS NSDK!

Free Malaysia Today, 14 Feb 2013 - Pertembungan di dalam PAS Seremban membabitkan kem Yang DiPertua PAS Seremban, MK Ibrahim Abdul Rahman dan kem Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar.
SEREMBAN: Isu perpecahan PAS Seremban nampaknya masih tidak berkesudahan walaupun paluan gendang pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) semakin hampir. Di kala PAS di kawasan lain sedang siap siaga untuk menghadapi lawan iaitu Umno, PAS Seremban pula masih bertelagah sesama sendiri.
Pertembungan di dalam PAS Seremban membabitkan  kem Yang DiPertua PAS Seremban, MK Ibrahim Abdul Rahman dan kem Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar.
Walaupun pertembungan ini tidak begitu diketahui umum melainkan sesama kepimpinan PAS, tetapi perang dingin diantara dua kem pemimpin ini kini semakin diketahui umum apabila Dewan Pemuda PAS Seremban melalui laman web milik mereka kini mula menyerang Zulkefly secara terbuka.
Di kaca mata umum hubungan di antara MK Ibrahim dan Zulkefly memang baik iaitu sejak sambutan rumah terbuka Aidil Fitri anjuran Zulkefly yang dihadiri oleh MK Ibrahim.  Sebulan selepas itu Zulkefly pula menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan MK Ibrahim.
FMT difahamkan melalui sebuah sumber dalaman PAS Seremban bahawa walaupun secara peribadi hubungan MK Ibrahim dan Zulkefly agak baik, namun pemimpin-pemimpin PAS Seremban di bawah MK Ibrahim dan Zulkefly seperti tidak mahu mencari jalan pendamaian. Sebaliknya sering 'membakar' MK Ibrahim dan Zulkefly agar tidak mengadakan sebarang perbincangan untuk mencapai kata sepakat.
Sebenarnya apa yang menjadi rebutan di PAS Seremban ialah siapakah yang layak bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Lenggeng.
DUN Lenggeng merupakan satu-satunya kerusi PAS di Parlimen Seremban. Parlimen Seremban mempunyai enam kerusi DUN. Iaitu Lenggeng, Ampangan, Sikamat, Temiang, Lobak dan Nilai.
Ampangan dan Sikamat merupakan kerusi PKR sementara Temiang, Lobak dan Nilai merupakan kerusi DAP.
Kem MK Ibrahim merasakan MK Ibrahim sebagai Yang DiPertua PAS Seremban adalah calon yang paling layak untuk bertanding pada PRU-13 nanti. MK Ibrahim memenangi jawatan tersebut pada muktamar PAS Seremban pada 15 Mei 2011.
Pemuda PAS Seremban yang merupakan pro MK Ibrahim juga berhujah bahawa sudah sampai masanya PAS Negeri Sembilan dan PAS Pusat mencalonkan muka baru iaitu MK Ibrahim.
Alasan Pemuda PAS Seremban yang bertindak sebagai kumpulan pendesak ialah Zulkefly sudah kalah tiga kali di Lenggeng pada PRU tahun 1999, 2004 dan 2008.
Kem Zulkefly pula merasakan ahli jawatankuasa PAS Pusat itu lebih layak bertanding di Lenggeng kerana merasakan Zulkefly lebih popular di Lenggeng berbanding MK Ibrahim.
Kem Zulkefly yakin bekas Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan itu akan dicalonkan sekali lagi di DUN Lenggeng berdasarkan prestasi dan peranan Zulkefly yang menonjol dalam isu alam sekitar di Lynas, Kuantan; Bukit Payong, Batu Pahat dan Pengerang, Johor.
Tetapi kem MK Ibrahim pula berkata memandangkan Zulekfly sudah mencapai taraf pemimpin nasional, maka Zulkefly seharusnya bertanding di kerusi parlimen kerana skop tugas beliau pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat merangkumi peringkat nasional.
Ada suara nakal dalam PAS Negeri Sembilan yang mencadangkan jika Zulkefly bertanding kerusi parlimen dan menang; pada masa yang sama jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya, Zulkefly berpotensi besar menjadi paling kurang Timbalan Menteri Alam Sekitar.
Dalam posting terbaru dalam laman web Pemuda PAS Seremban, mereka meminta PAS tampilkan calon 'boleh menang'.
Dalam laman web tersebut Pemuda PAS Seremban turut menyiarkan sebuah kajian panel penyelidikan berkaitan calon PAS yang paling sesuai untuk PRU-13. Walaupun foto tersebut tidak menyebut kerusi DUN mana tetapi ianya jelas merujuk kepada DUN Lenggeng.
Merujuk kepada foto gambarajah yang dimuat naik dalam laman web tersebut; kajian tersebut berkata Zulkefly menjadi pilihan 15.7 peratus responden. MK Ibrahim pula 12.9 peratus responden. Bermakna Zulkefly lebih popular daripada MK Ibrahim walaupun peratusannya tidak jauh berbeza.
Apa yang menarik seramai 48.0 peratus responden pula tidak pasti mengenai  calon PAS pilihan mereka. Manakala 19.8 peratus responden mempunyai pilihan calon lain daripada Zulkefly dan MK Ibrahim.
Berdasarkan kajian ini terdapat dua senario yang menjadi pilihan majoriti responden. Pertamanya 48 peratus responden ini boleh menerima sama ada MK Ibrahim atau Zulkefly sebagai calon PAS di DUN Lenggeng, kerana lazimnya kategori pengundi ini adalah pengundi yang tidak kisah siapa calonnya asalkan calon PAS.
Tolak MK Ibrahim dan Zulkefly
Senario kedua ialah lebih ramai responden iaitu 19.8 peratus responden menolak kedua-dua calon yang berebut DUN Lenggeng iaitu MK Ibrahim dan Zulkefly.
Dari segi gerak kerja, MK Ibrahim dan Zulkefly memang aktif mengiatkan pelbagai aktiviti parti di Lenggeng.
Kini terpulang kepada PAS Pusat untuk menentukan siapakah calon yang sesuai dan 'boleh menang' di DUN Lenggeng pada PRU-13 nanti.
Sumber memberitahu FMT ada ura-ura jika Mk Ibrahim dipilih sebagai calon DUN Lenggeng, kem Zulkefly sudah pasti akan memboikot MK Ibrahim dan tidak akan membantu berkempen untuk MK Ibrahim. Manakala jika Zulkefly pula dicalonkan, kem MK Ibrahim pula akan memulaukan Zulkefly dan tidak akan gerakkan jentera pilihan raya membantu Zulkefly.
Apa yang pasti suasana di Lenggeng ini merupakan satu berita baik untuk Umno dan Umno tidak akan menghadapi masalah besar untuk mempertahankan DUN Lenggeng.
Kerana kekuatan PAS Seremban sudah lama pecah dua. Dengan kekuatan 100 peratus pun bukan mudah menumbangkan Umno di Lenggeng kerana sememangnya Umno agak kuat di Lenggeng memandangkan majoriti masyarakat Melayu di Lenggeng merupakan Melayu kampung yang masih tegar menyokong Umno. Apatah pula kini PAS akan bertarung dengan Umno dengan hanya separuh kekuatan sahaja.
Mengikut rekod daftar pengundi terkini, peratusan pengundi di Lenggeng ialah Melayu 76.82 peratus, Cina 16.32 peratus dan India 6.86 peratus. Jumlah pengundi pula 14, 962 orang.
Sedia maklum majoriti pengundi Melayu di kawasan kampung dan Felda di Negeri Sembilan masih kuat menyokong Umno termasuk di Lenggeng.
GEMPAR! 'PUNCA' KEKALAHAN BN DI PARLIMEN SEREMBAN BERULANG PADA PRU 13 DALAM PR! KAH...KAH...! 
*p/s : Apa yang MHS nampak, pemimpin Melayu bergaduh sesama sendiri , yang akan menang adalah DAP SIAL!!!!!

GEMPAR! 'PUNCA' KEKALAHAN BN DI PARLIMEN SEREMBAN BERULANG PADA PRU 13 DALAM PAS NSDK!

Free Malaysia Today, 14 Feb 2013 - Pertembungan di dalam PAS Seremban membabitkan kem Yang DiPertua PAS Seremban, MK Ibrahim Abdul Rahman dan kem Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar.
SEREMBAN: Isu perpecahan PAS Seremban nampaknya masih tidak berkesudahan walaupun paluan gendang pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) semakin hampir. Di kala PAS di kawasan lain sedang siap siaga untuk menghadapi lawan iaitu Umno, PAS Seremban pula masih bertelagah sesama sendiri.
Pertembungan di dalam PAS Seremban membabitkan  kem Yang DiPertua PAS Seremban, MK Ibrahim Abdul Rahman dan kem Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar.
Walaupun pertembungan ini tidak begitu diketahui umum melainkan sesama kepimpinan PAS, tetapi perang dingin diantara dua kem pemimpin ini kini semakin diketahui umum apabila Dewan Pemuda PAS Seremban melalui laman web milik mereka kini mula menyerang Zulkefly secara terbuka.
Di kaca mata umum hubungan di antara MK Ibrahim dan Zulkefly memang baik iaitu sejak sambutan rumah terbuka Aidil Fitri anjuran Zulkefly yang dihadiri oleh MK Ibrahim.  Sebulan selepas itu Zulkefly pula menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan MK Ibrahim.
FMT difahamkan melalui sebuah sumber dalaman PAS Seremban bahawa walaupun secara peribadi hubungan MK Ibrahim dan Zulkefly agak baik, namun pemimpin-pemimpin PAS Seremban di bawah MK Ibrahim dan Zulkefly seperti tidak mahu mencari jalan pendamaian. Sebaliknya sering 'membakar' MK Ibrahim dan Zulkefly agar tidak mengadakan sebarang perbincangan untuk mencapai kata sepakat.
Sebenarnya apa yang menjadi rebutan di PAS Seremban ialah siapakah yang layak bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Lenggeng.
DUN Lenggeng merupakan satu-satunya kerusi PAS di Parlimen Seremban. Parlimen Seremban mempunyai enam kerusi DUN. Iaitu Lenggeng, Ampangan, Sikamat, Temiang, Lobak dan Nilai.
Ampangan dan Sikamat merupakan kerusi PKR sementara Temiang, Lobak dan Nilai merupakan kerusi DAP.
Kem MK Ibrahim merasakan MK Ibrahim sebagai Yang DiPertua PAS Seremban adalah calon yang paling layak untuk bertanding pada PRU-13 nanti. MK Ibrahim memenangi jawatan tersebut pada muktamar PAS Seremban pada 15 Mei 2011.
Pemuda PAS Seremban yang merupakan pro MK Ibrahim juga berhujah bahawa sudah sampai masanya PAS Negeri Sembilan dan PAS Pusat mencalonkan muka baru iaitu MK Ibrahim.
Alasan Pemuda PAS Seremban yang bertindak sebagai kumpulan pendesak ialah Zulkefly sudah kalah tiga kali di Lenggeng pada PRU tahun 1999, 2004 dan 2008.
Kem Zulkefly pula merasakan ahli jawatankuasa PAS Pusat itu lebih layak bertanding di Lenggeng kerana merasakan Zulkefly lebih popular di Lenggeng berbanding MK Ibrahim.
Kem Zulkefly yakin bekas Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan itu akan dicalonkan sekali lagi di DUN Lenggeng berdasarkan prestasi dan peranan Zulkefly yang menonjol dalam isu alam sekitar di Lynas, Kuantan; Bukit Payong, Batu Pahat dan Pengerang, Johor.
Tetapi kem MK Ibrahim pula berkata memandangkan Zulekfly sudah mencapai taraf pemimpin nasional, maka Zulkefly seharusnya bertanding di kerusi parlimen kerana skop tugas beliau pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat merangkumi peringkat nasional.
Ada suara nakal dalam PAS Negeri Sembilan yang mencadangkan jika Zulkefly bertanding kerusi parlimen dan menang; pada masa yang sama jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya, Zulkefly berpotensi besar menjadi paling kurang Timbalan Menteri Alam Sekitar.
Dalam posting terbaru dalam laman web Pemuda PAS Seremban, mereka meminta PAS tampilkan calon 'boleh menang'.
Dalam laman web tersebut Pemuda PAS Seremban turut menyiarkan sebuah kajian panel penyelidikan berkaitan calon PAS yang paling sesuai untuk PRU-13. Walaupun foto tersebut tidak menyebut kerusi DUN mana tetapi ianya jelas merujuk kepada DUN Lenggeng.
Merujuk kepada foto gambarajah yang dimuat naik dalam laman web tersebut; kajian tersebut berkata Zulkefly menjadi pilihan 15.7 peratus responden. MK Ibrahim pula 12.9 peratus responden. Bermakna Zulkefly lebih popular daripada MK Ibrahim walaupun peratusannya tidak jauh berbeza.
Apa yang menarik seramai 48.0 peratus responden pula tidak pasti mengenai  calon PAS pilihan mereka. Manakala 19.8 peratus responden mempunyai pilihan calon lain daripada Zulkefly dan MK Ibrahim.
Berdasarkan kajian ini terdapat dua senario yang menjadi pilihan majoriti responden. Pertamanya 48 peratus responden ini boleh menerima sama ada MK Ibrahim atau Zulkefly sebagai calon PAS di DUN Lenggeng, kerana lazimnya kategori pengundi ini adalah pengundi yang tidak kisah siapa calonnya asalkan calon PAS.
Tolak MK Ibrahim dan Zulkefly
Senario kedua ialah lebih ramai responden iaitu 19.8 peratus responden menolak kedua-dua calon yang berebut DUN Lenggeng iaitu MK Ibrahim dan Zulkefly.
Dari segi gerak kerja, MK Ibrahim dan Zulkefly memang aktif mengiatkan pelbagai aktiviti parti di Lenggeng.
Kini terpulang kepada PAS Pusat untuk menentukan siapakah calon yang sesuai dan 'boleh menang' di DUN Lenggeng pada PRU-13 nanti.
Sumber memberitahu FMT ada ura-ura jika Mk Ibrahim dipilih sebagai calon DUN Lenggeng, kem Zulkefly sudah pasti akan memboikot MK Ibrahim dan tidak akan membantu berkempen untuk MK Ibrahim. Manakala jika Zulkefly pula dicalonkan, kem MK Ibrahim pula akan memulaukan Zulkefly dan tidak akan gerakkan jentera pilihan raya membantu Zulkefly.
Apa yang pasti suasana di Lenggeng ini merupakan satu berita baik untuk Umno dan Umno tidak akan menghadapi masalah besar untuk mempertahankan DUN Lenggeng.
Kerana kekuatan PAS Seremban sudah lama pecah dua. Dengan kekuatan 100 peratus pun bukan mudah menumbangkan Umno di Lenggeng kerana sememangnya Umno agak kuat di Lenggeng memandangkan majoriti masyarakat Melayu di Lenggeng merupakan Melayu kampung yang masih tegar menyokong Umno. Apatah pula kini PAS akan bertarung dengan Umno dengan hanya separuh kekuatan sahaja.
Mengikut rekod daftar pengundi terkini, peratusan pengundi di Lenggeng ialah Melayu 76.82 peratus, Cina 16.32 peratus dan India 6.86 peratus. Jumlah pengundi pula 14, 962 orang.
Sedia maklum majoriti pengundi Melayu di kawasan kampung dan Felda di Negeri Sembilan masih kuat menyokong Umno termasuk di Lenggeng.
GEMPAR! 'PUNCA' KEKALAHAN BN DI PARLIMEN SEREMBAN BERULANG PADA PRU 13 DALAM PR! KAH...KAH...! 
*p/s : Apa yang MHS nampak, pemimpin Melayu bergaduh sesama sendiri , yang akan menang adalah DAP SIAL!!!!!

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


Cara Dapat Ratusan Like/<b>Jempol di</b> Facebook - caringin mobile <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2013 08:01 PM PST

Assalamu'alaikum met siang sobat mwb, oke dlm kesempatan ini kita akan bahas cara dapat like banyak di facebook!
Dalam cara ini kita mengunakan tool dari likelo.com

¤ Pertama sobat harus berumur 18 tahun keatas, tentunya umur yang di profil facebook sobat.

¤ Kalau tanggal lahir di profil facebook belum cukup, sobat rubah dulu hingga tgl lahir di profil facebook berumur 18 tahun keatas.

¤ Lalu Setelah itu sobat harus mengaktifkan fitur pelanggan atau pengikut facebook menjadi publik. Caranya Masuk ke pengaturan akun Lalu pilih tab pengikut Rubah settingan menjadi semua orang (publik) atau bisa masuk sini

¤ Kalau sudah berhasil mengaturnya di facebook. sekarang saatnya kita masuk ke likelo.com lalu Ambil Acces tokennya, contoh acces token yang berwarna merah di bawah ini :

https://www.facebook.com/connect/login_success.html#access_token=AAABempp6Ls0BAMYNjVqVWwGUNaZA8PRjeU3EZCDBSfaJ8n3fVZUIBLbZAeLipq30f4fOaQZDZD&expires_in=0

¤ Lalu pastekan dan klik submit Lalu pilih status sobat ..

¤ Lalu Klik Submit dan tunggu sebentar.
¤ dan Selesai....!!
nah kini Status sobat sudah dapat like/jempol banyak dengan otomatis.

tinggal update status lagi deh xixi
Tapi jangan keseringan ya minimal 2X 1 sendok makan Hehehe

Oke cukup Sekian postingan Cara Mudah Dapat like Di Status Facebook.
semoga bermanfat dan Wassalam!

05 di teluk kemang - Google Blog Search

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Sothinathan : MIC boleh menang <b>di Teluk Kemang</b> tapi <b>...</b>

Posted: 11 Feb 2013 09:20 PM PST

KUALA LUMPUR , Feb 12: Bekas Ahli Parlimen Teluk Kemang Datuk S. Sothinathan yakin MIC dapat merampas kembali Parlimen tersebut pada Pilihanraya Umum ke – 13 tetapi pemilihan calon perlu mendahulukan kehendak masyarakat tempatan .

Untitled

" Kehendak pengundi banyak telah berubah jika dibandingkan dari dulu, dan kita harus ikut kehendak masyarakat tempatan sana adalah lebih penting", katanya kepada The Malaysian Times (TMT) ketika dihubungi baru – baru ini.

Sothinathan yang juga bekas Naib Presiden MIC  ,merupakan antara pemimpin yang menyinar dalam MIC pada suatu ketika dulu.  Karier politiknya "tersangkut" selepas gagal mempertahankan kerusi Teluk Kemang yang di menanginya pada PRU 2004 kepada calon PKR Kamarul Bahrin Abbas pada PRU 2008.

Selepas gagal di PRU 12, Sothinathan yang juga dilihat sebagai " anak kesayangan" bekas Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu itu , menerima satu lagi tamparan yang kuat dalam karier politiknya selepas tewas di pemilihan jawatan Timbalan Presiden MIC yang menyaksikan persaingan tiga penjuru antara Datuk Seri G Palanivel  dan Datuk S. Subramaniam .

Sejak kekalahan tersebut, Sothinathan dikatakan lebih banyak menghabiskan masa politiknya di Teluk Kemang untuk memberi khidmat kepada rakyat di sana walaupun tewas di PRU 2008.

Parlimen Teluk Kemang merupakan antara kubu kuat MIC sejak dulu lagi. Justeru, pemerhati politik berpandangan MIC mampu merampas kawasan tersebut sekiranya dapat "memperkemaskinikan " semula beberapa isu – isu semasa di kawasan itu bersama pemimpin MIC tempatan di sana.

The Malaysian Times (TMT) difahamkan , selain nama Sothinathan , nama Setiuasaha Agung MIC Datuk S Murugessan juga dikatakan mendapat perhatian pucuk pimpinan tertinggi parti .

 

Wartawan The Malaysian Times (TMT), ANIS SHUHAILA mengadakan satu wawancara ringkas bersama beliau baru- baru ini.

TMT :Apakah kedudukan ataupun senario terkini di Parlimen Teluk Kemang untuk BN?

SOTHI : Saya  masih berkerja  bertungkus lumus  menjalankan aktiviti khidmat masyarakat  untuk BN walaupun telah kalah pada pilhan raya lepas sejak dari tahun 2008 lagi.  Saya menghabiskan lebih banyak masa bersama pengundi di sini setiap hari.

Perkembangan tersebut  disedari oleh ramai penduduk Port Dickson, Teluk Kemang kerana saya sering  mendapat sambutan yang baik daripada penduduk di sana.  Kemenangan di Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang yang terletak dibawah Parlimen Teluk Kemang merupakan satu petanda baik untuk BN bagi merampas kembali Parlimen ini di PRU 13.

TMT :Apakah BN mempunyai peluang untuk bangkit dan merampas kembali pada pilihan raya kali ini?

SOTHI :  Saya amat yakin BN boleh menang di Teluk Kemang  termasuk kawasan DUN yang kita kalah di PRU 12 iaitu DUN Port Dickson. Jentera parti sudah bersedia di Teluk Kemang sejak 2008 lagi. Kita jadikan kekalahan 2008 sebagai satu pengajaran politik untuk memperbaiki segala kelemahan dan segala kekuarangan untuk bangkit semula di PRU 13 nanti. Semua jentera parti , termasuk MIC dan parti komponen yang lain perlu bersatu dan berkerja keras untuk memastikan kemenangan BN di Teluk Kemang dan saya yakin kita mampu melakukanya kali ini. 

TMT : Apakah pandangan Datuk mengenai soal pemilihan calon di Teluk Kemang untuk PRU -13 ?

SOTHI : Pada masa sekarang,  keputusan politik mengenai calon di buat  berdasarkan daripada prestasi dan penerimaan masyarakat. 

Walau apa jua keputusan , saya bersedia menerimanya. Apa yang penting ialah sebagai pemimpin politik , kita perlu bersedia dan berkhidmat untuk masyarakat pada bila – bila masa. Jangan kita  mahu tunjuk muka muka semasa musim pilihanraya umum sahaja. Suara rakyat merupakan suara keramat.

TMT : Apakah parlimen Teluk Kemang dan para pengundinya boleh menerima calon luar?

SOTHI : Ini  adalah  satu perkara yang mustahil kerana jika orang yang tidak dikenali menang  ia  akan menjadikan kerja lebih agak sukar  dan perlu mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan fenomena baru.

Walau apapun, calon itu mestilah boleh diterima dan sedia berkhidmat untuk masyarakat.

Kehendak pengundi banyak telah berubah jika dibandingkan dengan zaman dulu , seiring dengan tuntutan  masa . Justeru,  kita  juga harus ikut kehendak masyarakat tempatan sana kerana mereka mempunyai kuasa politik yang paling berharga semasa pilihanraya nanti. Bagi saya , semua faktor perlu diambil perhatian secara serius sebelum membuat sebarang keputusan. Kita perlu memberikan mandat kepada Presiden parti dan Perdana Menteri untuk membuat keputusan muktamad.

TMT : Apakah reaksi Dato mengenai spekulasi yang mengatakan bahawa setiausaha MIC Dato S.Murugesan akan bertanding disana?

SOTHI : Itu semua adalah spekulasi sahaja dan  belum ada sebarang pengumuman rasmi. Walau apapun, masyarakat harus terima bahawa senario politik sekarang ini telah  banyak berubah. Justeru, kita tidak boleh terlalu percaya pada spekulasi yang dikeluarkan di surat khabar.

Kita tidak perlu memberi sebarang pandangan berhubung sebarang spekulasi.

Bagi saya, BN memerlukan seorang pemimpin yang berwibawa untuk membawa cabaran di Teluk Kemang dan terpulang kepada pucuk pimpinan untuk membuat keputusan.  Kita berikan sepenuh kuasa dan mandat untuk pucuk pimpinan membuat keputusan.Tak perlu buat spekulasi kerana masanya semakin hampir. 

Tags: ,

Category: Bahasa Malaysia News

ads