Khamis, 31 Januari 2013

05 di ampangan - Google Blog Search

05 di ampangan - Google Blog Search


HANANBAKERY GENAP 1 TAHUN <b>DI AMPANGAN</b> - "Moh maSak <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2012 06:08 AM PDT

ALHAMDULILAH' percubaan di Tmn Ampangan genap Hanan Bakery berOperasi setahun' walaupun menceburi bidang ni dah lama' tp impian adanya kedai sendiri dh pun tercapai' teringin nak buka walk in shop plak' mungkin kena fikirkan kelainan sedikit' memandangkan bekerja sendiri tanpa pembantu amat la meletihkan biarkan kepuasan itu ada' Genap tahun pertama Hanan Bakery' sy bercadang membuat PROMOSI untuk semua yg telah banyak menyokong' di wall FB 'Hayati' sy dah war-warkan' cuma nak update di blog ni pulak untuk sesiapa yg suka berblog ye'.. ~PROMOSI KELAS MASAKKAN SEMPENA ULANG TAHUN PERTAMA ~ @KELAS ANIKA MUFFIN - 5 jenis ( RM100 ) @KELAS LAPIS CHEEZY/TUTTY FRUITY - Dessert ( RM100 ) @KELAS PIZZA HOMEMADE - (Frozen) RM100 @KELAS FROZEN FOOD - 5 jenis produk ( RM120 ) @KELAS PELBAGAI JENIS BUNGA HIASAN KEK - 25 jenis (RM100) ~Promosi Kelas ini akan bermula dr Nov/Dec sempena ulang tahun pertama' ~ Promosi ini jugak tertakluk kepada beberapa syarat - Minimum peserta 4 Org - Kelas promosi ini juga dijalankan secara hands-On 100% - Resepi, tip dan teknik di sediakan - Terbuka kepada semua yg dah terro @ baru nak mencuba ( insyallah boleh buat ) - Kelas ini bukan tuk kanak-kanak ye' ~Sebarang pertanyaan boleh hubungi terus 012 343 8896 ( Mood nak jawab cll dah OK )!!!~

05 di rasah - Google Blog Search

05 di rasah - Google Blog Search


Pendaftaran SPR <b>di</b> Taman <b>Rasah</b> Jaya sempena Majlis Makan <b>...</b>

Posted: 11 Dec 2012 07:51 AM PST

11 Disember 2012,Sempena Majlis Makan Malam Deepavali 2012,Dr.Harris Abdullah dari Parti Progresif Penduduk PPP Negeri Sembilan dan Kelab PR1M telah mendaftar pengundi pengundi baru SPR di Dewan Bola Keranjang Taman Rasah Jaya Seremban.Antara Dr Harris team yang terlibat adalah Balakrishnan (Ahli Majlis Nilai),En.Haji Ghazali,En.Tham,En.Thamalingam dan Chandru.

Dr Harris team berjaya mendaftar lebih dari 51 pendaftaran baru dan 20 pendaftaran tukar alamat.

Antara tetamu kehormat yang menghadiri majlis makam malam ini adalah Menteri Besar Negeri Sembilan ,YB Dato Seri Utama Haji Mohammad Bin Haji Hassan, Adun Labu Dato Hasim bin Rusdi,Senator Dato Najeeb,Senator Dato Dr Yeow chai Thiam,Dan beberapa rakan rakan dari Barisan Nasional.

Kami dari PPP NS dan KelabPR1M ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pertubuhan Perpaduan Hindu Tamizhar NS dan KRT Dun Mambau yang mengadakan majlis makan malam Deepavali 2012 dan membantu menjayakan pendaftaran SPR .

05 di sikamat - Google Blog Search

05 di sikamat - Google Blog Search


RM3.7 juta bina dewan orang ramai <b>di Sikamat</b> - khobar orang nogori

Posted: 17 Jan 2013 05:26 PM PST

SEREMBAN 17 Jan. - Sebuah dewan orang ramai yang mampu memuatkan sehingga 1,000 orang mula dibina sebagai kemudahan kepada penduduk di Sikamat dekat sini.
Pembinaan dewan bernilai RM3.7 juta itu dijangka siap dalam tempoh 18 bulan.
Majlis pecah tanah pembinaan dewan itu disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan semalam.
Dalam ucapannya pada majlis itu, Mohamad berkata, pembinaan dewan itu dibuat berdasarkan keperluan yang amat mendesak mengikut kepadatan penduduk di kawasan Sikamat.
Sehingga kini, jelasnya, beberapa kemudahan telah didirikan di sekitar kawasan itu seperti balai polis baru dan klinik kesihatan.
"Kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa prihatin dan menjaga kesejahteraan rakyat serta mendengar segala suara rakyat. Dewan orang ramai ini adalah salah satu janji ditepati daripada kerajaan BN kepada rakyat," katanya.

05 di juasseh - Google Blog Search

05 di juasseh - Google Blog Search


<b>Juasseh</b> Cafe: NITROUS OXIDE DAN ALAM SEKITAR

Posted: 31 Jan 2013 01:31 AM PST


Alam sekitar adalah satu isu yang sentiasa menjadi topik perbicanngan dan perdebatan diseluruh dunia khususnya negara negara yang maju yang pesat dengan pembangunan. Industri pembuatan dan pertanian menjadi fokus utama dalam penyebab masaalah alam sekitar dan pemanasan global.
   Masyarakat dari negara negara maju begitu mengambil berat tentang permasaalahan ini, berbagai  peraturan dan undang undang telah di wujudkan yang berkaitan dengan alam sekitar. Antara negara itu adalah New Zealand, kerajaan Wallington itu yang menguatkuasa kan peraturan berkaitan alam sekitar untuk memenuhi komitmen dibawah Protokol Kyoto demi mengawal pemanasan global.
   Peraturan itu adalah untuk meminimumkan keluaran gas metana yang dibebaskan dari hasil perusahaan arang batu, gas asli, minyak dan pertanian. Antara peraturan itu nampak pelik dan tidak masuk akal seperti mengenakan denda berbentuk cukai keatas 'kentut' dan 'sendawa' haiwan ternakan seperti lembu, kambing, rusa dan sebagainya. Menurut kajian, lembu, kambing dan rusa membebaskan sejumlah besar gas metana melalui aktivit 'kentut' dan 'sendawa' haiwan itu. Di New Zealand, 90% gas metana yang dibebaskan terhasil dari haiwan ternakan, misalnya seekor lembu membebaskan purata 350 liter gas metana dan 1500 liter karbon dioksida sehari melalui 'kentut' dan 'sendawa'.
   Selain dari gas karbon dioksida (carbon dioxide)  dan metana(methene) pemanasan global juga di sumbangkan oleh gas Flourin begitu juga nitrus oksida(nitrous oxide) . Keempat bahan ini dipanggil 'Gas rumah hijau'(GHGs), kesemua gas gas ini dilepaskan melalui proses semula jadi dan oleh aktiviti aktiviti yang di lakukan oleh manusia.
   Karbon dioksida dilepaskan ke atmosfera melalui pembakaran bahan api fosil, sisa pepejal, pokok pokok dan tindakbalas kimia seperti pembuatan simen namun begitu karbon dioksida akan dikeluarkan dari atmosfera apabila diserap oleh tumbuh tumbuhan.
   Metana dilepaskan semasa pengeluaran dan pengangkutan arang, gas asli dan minyak. Metana juga dilepaskan oleh aktiviti penternakan dan pertanian serta sisa organik di tapak pelupusan pepejal.
   Gas Flourin samada Hidrofluorokarbon, perfluorokarbon dan Sulfur Heksafluorida merupakan GHGs sintetik yang kuat dan di bebaskan oleh proses industri. Gas flourin kadang kadang digunakan sebagai penganti bahan penipisan ozon seperti Chlofluorocarbon(CFCSs), Hydroclorofluorocarbon(HCFCs) dan Halon. Gas gas ini biasanya dibebaskan dalam kuantiti yang kecil tetapi disebab kan kekuatannya, mereka dikenali sebagai gas berpotensi tinggi untuk menyebabkan pemanasan global.
   Nitrus oksida atau Nitrous oxide (N2O) dibebasakan semasa aktiviti pertanian dan perindustrian serta semasa pembakaran bahan api dan sisa pepejal. N2O terhasil secara semula jadi dari aktiviti bacteria didalam tanah dan lautan, ia sebahagian dari atmosfera bumi selama ini.
   Pertanian adalah adalah penyumbang utama oleh manusia menghasilkan N2O. Aktiviti yang berkaitan dengan tanah seperti penggunaan baja nitrogen dan pengguaan bahan buangan haiwan akan menghasilkan bacteria semulajadi dan seterusnya mengeluarakn lebih lagi N2O. Ternakan seperti lembu, ayam dan babi mengeluarkan 65% dari perkara yang berkaitan manusia yang menghasilkan N2O. Manakala sumber industri hanya antara 20% dari semua sumber berkaitan manusia atau di sebut 'anthropogenic source', termasuk penghasilan nylon dan pembakaran bahan bakar 'fossil' untuk enjin.
   Secara pecahan aktiviti manusia dikira 30% penyumbang manakala tanah dalam iklim tropikal dan lautan melepaskan 70% N2O yang bertindak balas dengan 'ozone' diruang lapisan 'stratosphere' didalam atmosfera bumi.
   N2O memberi peningkatan kepada 'nitric oxide' atau NO untuk bertindak balas dengan zarah 'atom' oxygen dan NO dalam 'turn reacts' atau bermaksud 'reaksi timbal balik' dengan 'ozone', hasil dari itu ia menjadi 'pengatur kejadian secara semulajadi' kepada lapisan 'stratospheric' ozone. N2O menjadi penyumbang utama 'gas rumah hijau' dan pencemaran udara kepada bumi, jika dalam jarak 100 tahun, N2O adalah 298 kali lebih memberi kesan dalam anggaran 'berat per unit' potensi pemanasan dunia berbanding 'karbon dioksida'.
   Disebabkan kepekatannya yang rendah N2O adalah antara empat terbesar penyumbang 'gas rumah hijau' dibelakang wap air, karbon dioksida dan 'methane'. Mengawal N2O adalah sebahagian dari usaha mencegah pengeluaran 'gas rumah hijau'.
   Dari semua fakta tentang pemanasan global, dapatlah di ringkaskan tentang punca segala pemasalahan ini. Dari apa yang difahami faktor manusia adalah penyumbang utama semua ini berlaku. Kepadatan manusia yang meningkat setia hari malah setiap saat akan menyumbang kepada penambahan dalam sektor pertanian dan ini akan menambahkan kewujudan gas gas rumah hijau, kemudian akan berlaku pemusnahan hutan untuk kawasan pertanian yang akan mengurangkan serapan keatas gas gas rumah hijau tersebut. Keinginan dan keperluan manusia akan menambahkan lagi industri industri pembuatan yang pasti nya akan menyumbangkan kapada kemusnahan alam semula jadi.
   Tiada apa yang boleh kita laku kan untuk menghenti kan semua ini, ia akan terus berlaku dan berlaku tanpa henti sehingga kemusnahan total keatas bumi ini berlaku. Mulai dari ini mari lah kita memikirkan sejenak apakah yang boleh kita laku kan untuk melambatkan proses pemusnahan alam sekitar kita ini dan mengurangkan pemanasan global yang melampau hari demi hari. Semoga anak cucu kita masih mampu untuk menikmati sisa sisa keindahan alam semula jadi yang semakin pupus ini.
Sekian, Ikhlas dari 'Juasseh Cafe'.

05 di senawang - Google Blog Search

05 di senawang - Google Blog Search


RM3.7 juta bina dewan orang ramai <b>di Sikamat</b> - khobar orang nogori

Posted: 17 Jan 2013 05:26 PM PST

SEREMBAN 17 Jan. - Sebuah dewan orang ramai yang mampu memuatkan sehingga 1,000 orang mula dibina sebagai kemudahan kepada penduduk di Sikamat dekat sini.
Pembinaan dewan bernilai RM3.7 juta itu dijangka siap dalam tempoh 18 bulan.
Majlis pecah tanah pembinaan dewan itu disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan semalam.
Dalam ucapannya pada majlis itu, Mohamad berkata, pembinaan dewan itu dibuat berdasarkan keperluan yang amat mendesak mengikut kepadatan penduduk di kawasan Sikamat.
Sehingga kini, jelasnya, beberapa kemudahan telah didirikan di sekitar kawasan itu seperti balai polis baru dan klinik kesihatan.
"Kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa prihatin dan menjaga kesejahteraan rakyat serta mendengar segala suara rakyat. Dewan orang ramai ini adalah salah satu janji ditepati daripada kerajaan BN kepada rakyat," katanya.

05 di gemas - Google Blog Search

05 di gemas - Google Blog Search


Hujungminggu Boutique: Kini Dibuka: Hujungminggu Boutique <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 22 Dec 2012 10:58 PM PST

Kami dengan rasa penuh gembira dan bangganya ingin mengumumkan bahawa Hujungminggu Boutique kini telah dibuka dengan rasminya di Bahau, Negeri Sembilan. 
Kepada anda yang masih tercari-cari design menarik dengan harga yang sangat berpatutan, Hujungminggu Boutique pasti tidak akan mengecewakan anda.. Anda boleh memilih pelbagai rangkaian handbang, wallet dan aksesori wanita dalam pelbagai rekaan dan warna yang semestinya sangat berbeza dari yang lain.. Di Hujungminggu Boutique, anda bebas menentukan sendiri personaliti dan penampilan anda.. 
Sebagai BONUS PEMBUKAAN, Kami ingin menawarkan kepada anda Diskaun 10% bagi setiap pembelian handbang, wallet dan aksesori wanita di Hujungminggu Boutique. Ahaaaa.. bukan itu sahaja tau.. Sekiranya anda membeli barangan Hujungminggu Boutique bernilai RM30 ke atas dalam 1 resit, anda juga LAYAK menerima HADIAH PERCUMA.. Promosi TERHAD untuk 3 HARI SAHAJA dari 23 hingga 25 Disember 2012.
Jadi kepada anda yang berada di Bahau, Kuala Pilah, Rembau, Seremban dan kawasan lain di sekitarnya jom datang ke Hujungminggu Boutique untuk membeli serta menebus DISKAUN 10% dan HADIAH PERCUMA.. Ingat.. Promosi ini terhad untuk 3 HARI SAHAJA.. Selepas dari tarikh ini, semua produk dan barangan akan kembali ke harga asal.. Nak lebih penjimatan?? Nak BONUS ISTIMEWA?? Jom temui kami di Hujungminggu Boutique, Bahau. Lokasi Kami adalah di belakang KFC Bahau..
Kami menanti anda di sana..

05 di tampin - Google Blog Search

05 di tampin - Google Blog Search


REMBAU HARI INI: Gangguan air <b>di Tampin</b>, Rembau 22 dan 23 <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2013 03:47 PM PST

SEREMBAN - Beberapa kawasan di daerah Tampin dan Rembau akan mengalami gangguan sementara bekalan air pada 22 dan 23 Januari ini.
Ketua Bahagian Perkhidmatan Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (SAINS) Azlan Abd Aziz berkata, gangguan bekalan air di daerah Tampin, iaitu di Gemas dan Gemencheh, pada 22 Januari bermula pukul 8 pagi hingga 8 malam berikutan pemasangan meter di outlet Kolam Londah.
"Kawasan yang terlibat di Gemas ialah Kampung Tiong, Kampung Desa Bakti, Taman Gemas Jaya, Taman Sungai, Taman Indah, Pekan Gemas, Taman Sentosa, Taman Desa Permai, Taman Gemas Setia, Taman Damai, Rumah Rakyat Gemas, Kampung Baru Gemas, Taman Sahabat dan kawasan industri Gemas.
"Selain itu, kuarters KTMB Gemas, Taman Halachara Baru, Kampung Bangkahulu, Kampung Ladang, Kampung Ulu Ladang, Kampung Londah, kem tentera Syed Sirajuddin, National Feedlot Corporation, Taman Pinggiran Felda, Felda Sungai Kelamah, Batu 1-10 Jalan Gemas-Tampin dan Kampung Bentan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau berkata kawasan yang terlibat di Gemencheh ialah Felda Bukit Jalur, Taman Sri Air Kuning, Pekan Air Kuning, Kampung Tengah, Kampung Mantai, Kampung Air Kuning, Kampung Air Kuning Selatan, Kampung Payar Lebar dan Kampung Ulu Air Kning.
Sementara itu, gangguan bekalan air di Rembau pada 23 Januari bermula pukul 8 pagi hingga 8 malam berikutan pemasangan meter di sempadan antara Tampin dan Rembau.
Kawasan yang terlibat ialah seluruh Kendong, Kota, Gadong, Legung Ulu dan Hilir, Bongek, Chengkau, Nerasau, Penajis, Miku, Selemak, Astana Raja, Semerbok, Kampung Durian Daun, Kampung Pulau Besar, Kampung Pulau Bukit, Kampung Pulau Mampat, Kampung Fajar Harapan, Kampung Batang Nyamor dan Kampung Chenong Ulu.
Turut terlibat Kampung Lada, seluruh mukim Tanjung Kerling dan Batu Hampar, Taman Seri Rembau Fasa 1,2,3, Taman Rembau Utama, seluruh Kampung Chuai, pekan Rembau, Tanjung Sena Ulu dan Hilir, Kampung Rendah Kayu Ara, Senama, Desa Permai Mampong, Kampung Mampong, Petronas Rembau, Shell Rembau, Pejabat Daerah Rembau, Majlis Daerah Rembau, Kampung Mulia, Kampung Seberang Sawah, Kampung Perigi Jernih, Kampung Tebing Tinggi, Kampung Relong dan Taman Seri Rembau Tanah Lot.
Beliau menasihatkan pengguna di kawasan terlibat agar menyimpan bekalan air secukupnya sepanjang tempoh gangguan.
Pengguna yang memerlukan bantuan boleh menghubungi Sains di talian bebas tol 1-800-88-6982. - Bernama

05 di kuala klawang - Google Blog Search

05 di kuala klawang - Google Blog Search


PKG <b>KUALA KLAWANG</b>

Posted: 30 Jan 2013 04:46 PM PST

MAKLUMAN KEPADA SEMUA SEKOLAH AHLI PKG KUALA KLAWANG :

Kami akan mengadakan Program Khidmat Bantu Pembestarian Pendidikan di sekolah-sekolah ahli PKG Kuala Klawang mengikut jadual di bawah ini. 

Diharapkan agar pihak sekolah bersedia untuk menerima kehadiran kami nanti. Sekian, Terima kasih.

1. Isnin (4 Februari 2013) - SK Sepri Tengah
2. Selasa (5 Februari 2013) - SK Kampai
3. Jumaat (15 Februari 2013) - SJKC Kg Baru Petaling
4. Isnin (18 Februari 2013) - SK Peradong
5. Selasa (19 Februari 2013) - SK Amar Penghulu
6. Rabu (20 Februari 2013) - SK Kuala Klawang
7. Khamis (21 Februari 2013) - SK Undang Jelebu
8. Jumaat (22 Februari 2013) - SJKC Kg Baru Sg Muntoh
9. Isnin ( 25 Februari 2013) - SJKC Yuk Hua
10. Selasa (26 Februari 2013) - SMR Agama Kuala Klawang
11. Rabu (27 Februari 2013) - SMK Dato' Undang Syed Ali Al-Jupri
12. Khamis (28 Februari 2013) - SMK Dato' Undang Musa Al-Haj
13. Isnin (4 Mac 2013) - SMK Undang Jelebu
14. Selasa ( 5 Mac 2013) - SK Datuk Undang Abdullah
15. Rabu (6 Mac 2013) - SJKC Chun Yin
16. Khamis (7 Mac 2013) - SK Teriang
17. Isnin (11 Mac 2013) - SMV Kuala Klawang

* Sebarang perubahan akan dimaklumkan.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Jalan, Order dan Makan - Rempit Kehidupan

Posted: 24 Jan 2012 03:30 PM PST

Assalamualaikum ...
Baru-baru nie, aku pergi jalan ke Nilai, Negeri Sembilan. Lepas waktu kerja. Ingat nak cari kain pasang. Masuk tahun baru nie, belum lagi buat baju kerja baru. Baju kurung pesak dan baju kurung pahang. Nak pakai kebaya memang tak selesa dah rasanya. Walaupun dulu, inilah baju tradisional kegemaran aku. Susah nak cari tailor yang buat baju kebaya selesa dipakai. Lagipun badan pun dah naik, so tunggu turun 5-10kg dulu kot ... baru pakai kebaya balik. ha ha ha!
Jalan punya jalan, kain pasang entah ke mana, last-last pergi menambahkan berat badan. Makanlah ... apa lagikan? Seharian aku tak makan. Dahlah sekarang nie, aku jarang makan nasi. So, perut memang cepat lapar. Nak hilang lapaq kadang aku beli kurma je makan dalam kereta. Makan kurma cepat sikit kenyang!

Jenuh pusing Bandar Baru Nilai cari kedai makan. Kedai makan banyak, tapi Si Bulat MB aku nie memang banyak songeh sikit kalau bab kedai makan. Dia memang cerewet bab pilih kedai makan kadang-kadang. Aku plak selalu je blur nak pilih kedai makan mana. Tambah-tambah kalau yang tak pernah pergi and area situ banyak pula pilihan. Bertambah blur aku rasa.

And hari itu, dah puas pusing BBN last sekali singgah dekat RESTORAN TOMYAM BBN, Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. Kami tengok ramai je orang singgah. Asal ramai je, pasti ingat sedapkan? Sebelah Restoran BBN ada satu lagi restoran, tapi tengok cam takde orang.


Menu pilihan hari tu adalah ayam goreng kunyit! Ayam goreng nie sedap .... isi lembut. Takdalah keras kejung. Rasa garam kunyit memang sekatalah. Eh! macam juri masterchep plak.


Nasi goreng petai nie aku punya. Rupa macam nasi goreng kicap plak. Biasa-biasa sahaja pada tekak aku.


Menu pilihan yang wajib aku rasa bagi si MB. Nasi goreng USA! 2 thumbs up. Soooodap. Paling sedap rasa daging merah dia tu. Lembut! Tak payahlah nak tarik sampai herot gigi.

Sup ekor! Rasa agak kurang .... so, aku tak rekemen kot makan sup di sini. Atau tak selesa pada tekak aku? Tak cukup masam. Dah macam rasa herba skit. Atau aku yang tak suka herba. Si MB cakap sup nie sedap ... okeh itu tekak dia. Aku tak berkongsi tekak dengan Si MB. Tekak hak masing-masing.

#sekian, cerita J.O.M kali ini, tata .... tq singgah sini.

Makluman : Untuk edisi Jalan, Order dan Makan (J.O.M) ... segala rasa, kesedapan dan ketidaksedapan adalah bergantung kepada deria rasa lidah dan tekak saya. Jadi setiap penilaian berkenaan adalah apa yang saya rasai dan nikmati sahaja. Jika anda pergi mencuba dan merasai sebaliknya, ingin saya tegaskan kita tidak mempunyai lidah dan tekak yang sama. Harap Maklum!
CK : Sekarang nie, makan pun dah berpada-pada. Asyik pantang itu ini .... pantang nampak...he he he. Yang pasti aku dah kurang makan malam. Balik rumah untuk rehat, kerja yg wajib, blogging dan tiduuuuuur!

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di jelebu - Google Blog Search

05 di jelebu - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di rembau - Google Blog Search

05 di rembau - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Rabu, 30 Januari 2013

05 di lenggeng - Google Blog Search

05 di lenggeng - Google Blog Search


Makan Malam bersama Tok Guru <b>di Lenggeng</b> - pakatan rakyat <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2013 11:14 PM PST

BOIKOT UTUSAN, BERITA, METRO, KOSMO

JOM BOIKOT SEMUA AKHBAR BERBAHASA MELAYU SELAGI IKLAN JUDI DAN KEPUTUSAN JUDI DISIARKAN.

MAKLUMAT LANJUT DI PMBAJ

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


BN optimis DUN <b>Bahau</b> ditawan kembali | umnons.org

Posted: 20 Jan 2013 09:28 AM PST

Datuk Lilah Yassin

JEMPOL  - Kegagalan DAP menyelesaikan pelbagai masalah rakyat khususnya di Bahau memberi peluang kepada Barisan Nasional (BN) memenangi kerusi berkenaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang.

Ahli Parlimen Jempol, Datuk Lilah Yassin berkata, pihaknya mendapati banyak aduan terutama melibatkan masyarakat Cina di kawasan itu tidak dapat diselesaikan wakil rakyat DAP.

"Masyarakat di Bahau mengeluh dengan janji yang tidak ditepati DAP khususnya di Bahau.

"Kita optimis kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bahau akan kita rampas daripada DAP," katanya ketika ditemui pemberita di pejabat Parlimen Jempol, di sini kelmarin.

Tegas Lilah, sejarah membuktikan Bahau bukan milik sepenuhnya DAP kerana suatu ketika dahulu pernah dikuasai BN.

Kerusi DUN Bahau dimenangi calon DAP, Teo Kok Seong dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu dengan majoriti 837 selepas memperoleh 6,188 undi berbanding calon BN, Lim Fui Ming yang mendapat 5,351 undi.

Beliau turut menjelaskan, BN telah memperlengkapkan jentera dan sudah pun bergerak untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

"BN sentiasa mendekati rakyat dan bukan hanya menanti tarikh pembubaran atau pilihan raya sahaja. Kita bekerja untuk rakyat setiap masa tanpa ada had waktu," jelasnya.

Ketika ini katanya, BN telah mendekati golongan pengundi atas pagar dan menyampaikan maklumat betul terhadap usaha baik Kerajaan BN.

"Golongan atas pagar ini lebih gemar mendapat maklumat di internet dan sebab itulah kita mendekati mereka supaya maklumat betul dapat disampaikan dengan cara bersemuka," jelasnya.

Sumber © Utusan Melayu (M) Bhd

05 di mantin - Google Blog Search

05 di mantin - Google Blog Search


Nota pendek: Kebun orang cina <b>di Mantin</b>

Posted: 04 Jan 2013 12:20 AM PST


Baru-baru ini, iaitu sekitar bulan November 2012, ketika memandu di sebuah kampong di pedalaman Mantin, Negeri Sembilan, saya melihat beberapa kebun dan dusun buah-buahan yang cantik dan subur. Cantik kerana rumput dan daun-daun kering dibersihkan. Subur kerana daun-daunnya tidak kuning bahkan hijau dan berbuah.
Hati saya syak ini semua bukan milik orang Melayu kerana kebun dan dusun mereka biasanya semak. Jadi semak kerana mereka tidak tahu bahawa kebun boleh menjana duit. Mereka juga tiada kudrat mengerjakannya kerana orang-orang muda mereka lebih minat kerja sebagai guru di sekolah dan production operator di kilang. Tidak salah kerja makan gaji, tetapi kebun hendaklah diurus sehingga ia mampu menjana hasil yang lumayan.
Rasa hati saya itu tepat apabila disahkan oleh penduduk kampong berkenaan dan kampong bersebelahan. Kebun-kebun tersebut asalnya milik orang Melayu, tetapi telah berpindah tangan akibat pinjaman duit yang tidak terbayar. Sebahagiannya, pada mulanya dipajak berpuluh-puluh tahun, tetapi terpajak terus menerus!
Orang-orang cina menanam durian, nangka dan buah naga. Maka kelihatan mereka menjual hasil tanaman itu di tepi jalan di Mantin. Bahkan Mantin menjadi pengeluar nangka madu terbesar di negara ini.

05 di jelebu - Google Blog Search

05 di jelebu - Google Blog Search


Muzium Adat <b>di Jelebu</b> himpun adat dari pelbagai etnik | Anak-Anak <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2013 11:01 PM PST


KUALA KLAWANG - Muzium Adat, yang terletak kira-kira 60 km dari Kuala Lumpur, adalah muzium pertama, yang menghimpunkan maklumat pelbagai amalan adat masyarakat di Malaysia.

Sebaik melangkah masuk ke muzium ini, pelawat akan disambut oleh replika tengkolok gergasi, yang dipakai oleh raja dan sultan Melayu sejak dahulu.

Kurator Muzium Adat, Suhaimi Basiron, berkata sehingga ke hari ini, masih ramai yang mengamalkan adat dan tradisi yang dipamerkan dalam muzium berkenaan.

Adat merujuk kepada amalan hidup yang dimurnikan oleh sebahagian besar sesuatu masyarakat secara turun temurun yang membawa pelbagai nilai untuk tamadun masyarakat itu.

Orang Melayu juga lumrah mengungkapkan 'Hidup dikandung adat, Mati dikandung tanah'.

Nafas Baru 

Justeru, adat adalah pelakuan dan peraturan hidup yang bernas dan diterimapakai oleh sebahagian besar khalayak sesuatu masyarakat dan yang turut menyumbang kepada tamadun bangsa atau suku kaum.

Beliau berkata manusia hidup dalam dakapan adatnya dan adat pula hidup melalui amalan manusianya.

"Setiap adat berpayung di bawah peradaban besarnya. Maka dalam peradaban itu terdapat pelbagai bentuk adat yang berbeza. Pinjam meminjam antara adat adalah perkara biasa, sesungguhnya saling memperkaya. Ubahsuai tidak dapat dielak, memberi adat nafas baru untuk terus hidup sepanjang masa," katanya kepada Bernama.

Di Malaysia, kepelbagaian adat sangat luar biasa kerana rakyatnya berbilang seni budaya, agama dan bangsa.

Biarpun berbeza punca peradabannya, namun adunan kepelbagaian ini membuatkan budaya masyarakat negara ini sebagai sesuatu yang unik.

Tempat yang sesuai

Kewujudan Muzium Adat di Negeri Sembilan, juga bersesuaian dan bertepatan dengan identiti Negeri Sembilan sebagai 'Tanah Beradat'. Muzium ini dirasmikan pembukaannya oleh Undang Luak Jelebu Datuk Mendika Menteri Akhirulzaman, Datuk Musa Wahab pada 2 Feb, 2008.

Suhaimi berkata Muzium Adat berperanan menyelidik, mengumpul, mempamer dan menyebarkan ilmu pengetahuan mengenai bahan-bahan warisan adat masyarakat Malaysia.

Penubuhan muzium ini adalah hasil cetusan idea Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Empat Tingkat

Muzium ini terletak dalam bangunan empat tingkat di mana ia mempunyai empat buah galeri pameran iaitu galeri aras bawah, galeri aras satu, galeri aras dua dan galeri aras tiga manakala aras empat adalah pejabat.

Galeri aras bawah memberi tumpuan kepada pengenalan adat di Malaysia, manakala galeri aras satu memaparkan kitaran hidup iaitu mengenai adat-adat yang dikaitkan dengan kitaran kehidupan manusia termasuklah kelahiran, perkahwinan, kematian dan kegiatan ekonomi serta amalan ritual.

Galeri aras dua pula ialah galeri tradisi intelektual, kerajaan dan kuasa di mana ia mempamerkan artifak seperti manuskrip Sejarah Melayu, Batu Bersurat Terengganu, cerita-cerita rakyat serta institusi pemerintahan.

Di galeri aras tiga, pengunjung berpeluang mendalami keunikan adat orang Negeri Sembilan menerusi galeri Adat Perpatih.

Adat Perpatih atau undang-undang berkaitan perkahwinan adalah unik di Negeri Sembilan di mana kaum hawa boleh membuat keputusan berhubung pewarisan ke atas harta benda dan hal-hal berhubung kekeluargaan.

Banyak bahan

Menurut Suhaimi, Muzium Adat memperagakan sebanyak 258 buah koleksi yang terdiri daripada artifak kebudayaan yang dikategori mengikut fungsi seperti kegunaan harian, kegunaan pertanian, upacara ritual, adat kelahiran, perkahwinan, adat berkhatan, adat cukur jambul, adat kematian dan muzik tradisional.

Upacara perlantikan pemimpin, alatan pemerintahan dan koleksi adalah juga unik berasaskan identiti sesuatu kaum.

Muzium dan pusat sumber

Muzium ini juga memiliki pusat sumber yang antara lain mengandungi koleksi buku mengenai adat pelbagai etnik di Malaysia.

Antara koleksi unggul yang dipamerkan di galeri Muzium Adat ini ialah replika Batu Bertikam dan Batu Baling.

"Kedua-dua batu ini menjadi simbol kewujudan dua adat utama di alam Melayu iaitu Adat Perpatih dan Adat Temenggung. Selain itu, terdapat keris panjang dan keris pendek diraja, kerusi singgahsana Yang di-Pertuan Agong yang pertama, Bujam epok, gubahan nasi besar dan nasi manco, tengkolok diraja serta keranda kanak-kanak masyaraakt Iban.

"Secara keseluruhannya, muzium ini boleh menjadi satu tarikan kepada masyarakat yang ingin belajar mengenai adat dalam negara ini. Malah, ia boleh menjadi pusat rujukan adat di rantau ini," katanya.

Muzium Adat dibuka setiap hari dari pukul 9.00 pagi hingga 5.00 petang, kecuali Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Masuk adalah percuma.

Bagi lawatan berpandu boleh dibuat terlebih dahulu untuk kumpulan dan rombongan dengan menghubungi talian 06-6136586/6136588.

Sumber: Bernama

IKLAN TEKS: Ingin menyertai produk Etiqa Takaful serendah RM70? Sekitar Kuala Pilah. Telefon 0123280345 untuk temujanji. Jangan pandang remeh pada sesuatu yang anda rasa tidak perlu sekarang. Suatu hari nanti pasti anda terasa menyesal. Yang anda rasa tidak perlu ini sebenarnya yang akan memberikan sesuatu yang terbaik kala kesempitan.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Rumah untuk dijual: Teres 2 tingkat <b>di</b> Desaria <b>Nilai</b>, <b>Nilai</b>, <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Rumah untuk dijual: Teres 2 tingkat di Desaria Nilai, Nilai, Negeri Sembilan ... Ia banyak digunakan oleh owner2 mahupun agen untuk menjual/ sewa rumah di iklan2 internet (hehehehhe..). Gambar terbaru tiada. Kalau ke ...

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


Mamyharraz Blog: December <b>di Port Dickson</b>

Posted: 06 Jan 2013 07:07 AM PST

28 December - 31 December ; Port Dickson kami datang ;)

Untuk habiskan sisa baki hari menganggur hari tu..aku ke PD utk luang masa yg ada tu dgn suami dan anak tercinta ;) maklumlah skrg ni aku dan suami dah hubungan jarak jauhhhh ..  sobsss tak suka ai tauuu tp apa boleh buat..redha kan je lah..

Kiranya ke PD hari tu penutup holiday utk tahun 2012 lah .. terus terasa beruntung sbb suami kena transfer ke PD tuh...yelah..dapatlah mokcik ber holiday sambil-sambil tu kannn :D

Jom cikedaouttt aktiviti kami buat kat sana ;)

Berdebar okeh..pertama kali drive perjalanan jauh dgn budak gemok nih...serams je kot dia buat perangai..syukur dia ok ok je masa perjalanan selama sejam ke PD.

Sampai awal..jd marilah kita duduk tepian pantai sementara tunggu baba habis keje kt kem..terus aku bentang tikar , bukak payung .. duduklah kami dua beranak dengar deruan ombak sambil makan keropok :)


Syukur mood Harraz under control..walaupun adalah dengar dia merungut nak mandi..

harraz : "mami...abg nak mandi lauttt"
mami : " hmm harraz tak takut ketam besar sepit bebird awk kah"
harraz : -___________-

kuakaka sorry anakku..mami tak tunaikan permintaan awk..kita tunggu baba sampai dulu k ;)

Jenuh menanti akhirnya baba muncul :D

Selama 4 hari aku kt PD , cuaca adalah sangat lawaaaaaaaaaa!! panas berdenting .. kira oklah kan...senanglah nak kesana kemari..syukur tak hujan :D

Selain pantai apalah sangat yg ada kat PD ni kan...oh ya..kalau banyak bajet boleh pilih hotel yg gorjes-gorjes utk bermalam..bagi aku kt PD nih banyak gak pilihan hotel yg gorjes utk bermalam .. tepuk dada tanya selera masing2 ;)

FUN FAIR

Bila senja dah berlabuh .. kami tiga beranak liburkan diri kt fun fair .. area teluk kemang..bestlah jugak..layankan kehendak anak..main sauk itik dapat keychain..main roda impian dapat tabung..pastu naik permainan yg ada kt sana .. boleh tahan gumbiranya kami :D

MUZIUM TENTERA DARAT

Teruskan aktiviti yg ada ke Muzium pula..Harraz punyalah eksaited tgk banyak kerata kebal dalam muzium nih..sangat terlopong-lopong haha..pastu ajak dia balik bertabahlah aku dgn suami nak pujuk -____-"

Masuk ke Muzium ni FOC

Jalan berbukit..kalau pakai kasut tinggi mau terpeleot..huhuu.. mokcik pakai kasut flat jew yg beli kat wang kelian hari tu ... berjasa sungguh kasut harga RM10 tu ;P

Kem suami sebelah jer muzium nih..tp takdelah pulak dia nak masuk tetiba ke sini kalau aku tak ajak beria ;P
Pernah baca entry wahida tentang muzium ni sebab tu aku teringin sangat nak masuk..memang tak nafikan mmg best dalam muzium ni..banyak info yg kita boleh tahu .. oklah kan sesekali baca sejarah best apa ;) Harraz happy sgt dapat cuci mata tgk kereta kebal ni semua hehe habis semua dia nak try naik...aku pun happy tgk ank happy ;) Jelajah masuk muzium bawah tanah..al-serams sikit..hehehe sbb lorong bawah tanah tu sempit semacam jew Nanti kita datang lagi ke sini ya sayang :) Bye Muzium tentera darat ;)

TEMPAT MAKAN

 Sate haji samuri pun ada kt PD ;)

Tempat makan kat PD ni banyakkk sangat pilihan..seeafood , nasi campur semua berlambak je aku tgk..cuma pilih jew ikut kesedapan hati..alhamdulillah setiap kali pilih tempat makan mesti pilihan kami tepat! semua menu pun sedap-sedap belaka..harga pun lebih kurang kt KL ..tak mahal tak murah so so gittew ;) Selama kt sana pilihan menu kami ulang-ulang yang sama..saja malas nak cuba yg lain kang ank pulak tak makan..baiklah pilih makanan yg ank makan kami mak pak ikut je kot mana pun tak mengapa :)

PANTAI

Area Teluk Kemang sentiasa pack je manusia..tapi aku tgk area pantai kt pasar malam PD tu kurang manusia..mungkin sebab tak de jual2 baju , makanan area pantai kot ? entahlah..tp pantai yg area pasar malam tu pun ok jer..cuma kurang berombak..oklah selamat sikit nak bagi ank main2 pasir kt situ ~

Kami kt pantai area pasar mlm .. aku suka kt sini sbb dapat wifi free hehe..line dari avillion huhu..dah boleh connect apa lagi ber instag lah kitew ;)
Harraz ni penggeli sikit..geli kt pasir lembik tu..haihhh... oh anakku hero mana boleh geli-geli be strong k ;) aku cam biasalah..diva mana nak g celup kat air..diva tau makan kopok sambil minum air soya jew kt tepian pantai..sambil nikmati sunset #sahnakkenalempang -__-" Okey, ni pulak area Teluk Kemang ~ kt sini happening dgn segala banana boat bagai..ada duit ? ada berani ko boleh cuba..aku? mak gayatttt keh..tak seswei naik benda tu semua =P

Alhamdulilah ..selama 4 hari kt sini anak aku puas sgt dapat berendam dalam laut...balik hotel nasib dia tak tau ada swimming pool kt belakang room kami tu ;P ohhh memang suami aku stay kt PD nih..tp dah nama pun holiday kannn saja mengada nak duduk hotel :")

alaaaa aku tak mintak duduk lexis ponnnn tak mintak dok avillion ponnnn kami cuma stay kt sinunnnnn ~

HOTEL

Hotel Sri Malaysia ;)

 Kalau bukan peek season bolehlah dapatkan diskaun kalau ko gov. serv. time aku stay kan peek season..tak dapeklah diskaun..

Tapi harganya masih masuk dek akal fikiran...konsider murahlah jugak.. satu malam RM170 include 2 breakfast .

Ambik yg standart room single bed ada 2 - ni pun bersyukur ada kosong.. masa ni mmg manusia dah ramai  dtg PD sbb nak sambut new year.. Apa susah..single tu kita cantumkan terus jadi king size ;P hewhew Jangan memain..walau tv tu bangsa dah tua..tetapi segala chanel astro ada okeh! .. dapatlah aku tgk maharajalawak malam tu ;) Breakfast yg ada standart jelah...roti,nasi goreng,kuewtiaw goreng..cereal,kopi , teh...biasa-biasa je ;) yg penting boleh kenyang :D
Okey,harraz dan mami mau pulang ke KL sudah..baba on work monday tu..mula tak plan pun baba balik masa new year tu..cuti pun sehari je..ingat dia tak balik..rupanya ptg monday tu habis je work baba balik KL :) kami berdua happy sangat :)
Gitulah hubungan jarak jauh...sentiasa mengira hari utk berjumpa..alahai...sampai bilalah nak berakhir aku pun tak tahu..apapun semoga Allah sentiasa permudahkan langkah kami.amin ya rabballamin.
Bye PD.. utk sekarang kita berpisah..mungkin waktu terdekat ni kami ulang lagi ke sini ;D
PD dan KL bagai sekangkang kera je skrg ni..satu jam perjalanan aku rasa dah mcm 20 minit je..sbb dah dok ulang-ulang terasa dekat je pulak huhuhu #pujukhati

Berakhirlah holiday utk 2012 kami..

Happy New Year korang :)

happy read ;)

ads